torsdag 7. mars 2013

Og vinneren ble..........

Ja da, det er avgjort nå, og vinneren ble trukket med hjelp av random.org, en internett-trekke-vinner-maskin!

Riktige svar:
1: Jo Nesbø - Harry Hole
2: Karin Fossum - Konrad Sejer
3: Unni Lindell - Cato Isaksen
4: Camilla Läckberg - Erica Falck
5: Jørn Lier Horst - William Wisting
6: Liza Marklund - Annika Bengtzon

Vinneren ble Anne Müller, gratulerer!  Du får mail direkte fra bokkilden.no.  Tusen takk til alle som deltok.

Jeg fikk spørsmål om disse karakterene her som jeg har dradd fram, hva synes jeg om dem?  Er det noen jeg foretrekker?  Hva liker jeg/liker jeg ikke?

Da vil jeg faktisk begynne med en av personene som ikke var med på lista, nemlig Marian Dahle, politibetjent som jobber sammen med etterforskningslederen Cato Isaksen i Unni Lindells bøker.  Marian er ikke akkurat slik som man forventer at en politi skal være.  Hun går sine egne veier, driver sine egne etterforskninger ved siden av den offisielle, og veldig ofte også på kanten av lovlighet.  Og hvorfor gjør hun dette, hun vet at det er galt!.  Hun drikker for mye, hun er ensom, og litt skadd av en traumatisk oppvekst som adoptivbarn fra Korea.  Hun minner meg litt om Lisbeth Salander i Stieg Larssons bøker.  Ikke fullt så ekstrem, men noe bort i der.

Harry Hole i Jo Nesbøs bøker er jeg ikke så veldig glad i....men det kan hende at vi får et bedre forhold etter hvert.  Han er en ensom ulv, og veldig glad i alkohol.  Jeg synes han minner meg veldig mye om Varg Veum, kanskje derfor at jeg enda ikke har fått "tak i ham"

Konrad Sejer i Karin Fossums bøker, en fin fyr.  Jeg liker ham.  Han hadde en hund ved navn Kolberg, er enkemann og har datter, svigersønnn og barnebarn som er adoptert fra Afrika.  En lun fyr dette her.  Jeg har ikke sett noen av episodene på Tv, heldige meg hvis de ligger på web-tv, da har jeg noe til gode her

Cato Isaksen fra Unni Lindells bøker.  Jeg har jo tidligere nevnt hans kollega Marian Dahle.  Disse to er et noe anstrengt forhold.  Mon tro om det ikke legges opp til noe forhold her etterhvert?  Vi kommer ikke så tett inn på Catos familie, de beveger seg kun helt i utkanten av historiene.  Cato er litt sånn hmm "mannsjåvinst" og ikke alltid like snill med Marian, skjønt det er vel ikke annet å vente slik som hun oppfører seg.

Erica Falck, min favoritt!!!  Hun er forfatter, og har kjæresten, siden samboer og ektemann politibetjent Patrik Hedström.  Patrik og hans kolleger jobber ved Tanumhede politistasjon. og kanskje er dette favoritten min fordi miljøet på Vestkysten av Sverige er kjent og kjært.  Det er gode historier også, selvfølgelig.  Og nå venter jeg på neste bok!!  Jeg har lest den siste for lenge siden.....

Willian Wisting, fra Jørn Lier Horsts bøker.  Et nytt bekjentskap for meg, og så langt liker jeg denne bakgrunnshistorien godt.  Han har en journalistdatter, de bor i Stavernområdet, og i den siste boken jeg leste her ble han enkemann.......den sluttet så sørgelig!  Men den neste ligger klar, Nattmannen.....

Annika Bengtson fra Liza Marklunds bøker.   Jeg har ikke helt fått tak i denne personen, jeg begynte å lese bøkene midt i rekkefølgen, og har enda ikke lest de første!  Derfor er det noen huller kan man si....

7 kommentarer:

  1. Så gøy at det ble jeg som vant :-) Tusen takk for det!

    Jeg vil trekke frem Carl Mørck også jeg, har virkelig fått sansen for Jussi Adler-Olsen jeg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset, skal lese den første tenker jeg. Fant dem på bokkilden, så spennende ut....

      Slett
    2. De er kjempespennende :) Jeg har den første og har lånt de andre på biblioteket

      Slett
    3. Den første boken heter Kvinnen i buret? Jeg har laget meg huskelapp til biblioteket i morgen!

      Slett
    4. kvinnen i buret er først ja. Så er det vel fasandreperne, flaskepost fra p og journal64 som er de tre neste. Marcoeffekten kommer vel snart :-)

      Slett
  2. Gratulerer til vinneren, moro med litt konkurranser :-) Ha en fin dag du :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, det samme til deg. Nå skal jeg straks hente flere bøker på biblioteket.

      Slett