onsdag 18. juli 2012

Forstøverapparat

Da jeg fikk forstøverapparat hadde jeg ingen anelse om hva dette var for noe. Jeg hadde vært plaget av stadige luftveisinfeksjoner, Kols var et fakum og lungelegen mente at vanlig medisin ikke fungerte lengre. Jeg ble for øvrig også uføretrygdet i det samme tidsrommet.

Jeg fikk en rekvisisjon og møtte opp på hjelpemiddelsentralen hvor jeg møtte et herlig menneske! Er du mye ute og farter, spør hun. Ehh ja, svarer jeg, skjønner vel ikke hvor hun vil hen med spørsmålet, Vi har båt, så det blir jo noen turer med den sier jeg. Ja da må du ha en slik forstøver som er til å ta med seg i veska i tillegg til den stasjonære sier denne sjeldne damen.

Tenk så heldig jeg var? Jeg hadde jo ingen anelse om forstøverapparater, hvordan de virket og hva slags modeller som fantes. Jeg fikk med meg et stort som bruker strøm, og et lite som går på batteri og som kan tas med i veska. Hva skulle jeg gjort uten det batteridrevne? Da hadde jeg jo vært avhengig av en strømkontakt fire ganger pr dag, ikke lett det slik som jeg fremdeles farter rundt omkring! Det stasjonære jobber mye raskere og er absolutt å foretrekke når man likevel er hjemme, men det lille med batteri gir en stor frihet til å ferdes ute, og på reiser ikke minst. Jeg har ikke våget meg til å bruke det på flyreiser. Det står jo ut litt damp ut fra det, er redd for hvordan mine medpassasjerer vil reagere, og vet heller ikke hvor mye av medisinen som da kanskje blir inhalert av dem og om det er skadelig. Kanskje det da er bedre å bruke maske istedefor munnstykke? Er det noen som vet?

Noen måneder senere gikk jeg på Kolskurs på Ahus (absolutt å anbefale forresten, for alle med denne sykdommen). Kurset varte i flere uker, tre dager pr uke. Der var det mange som aldri hadde sett eller hørt om slike små batteridrevne forstøvere!! Gjett om jeg demonstrerte og anbefalte? Det gjorde meg jo litt betenkt da, og takknemlig for å ha møtt akkurat denne hjelperen jeg møtte på Hjelpemiddelsentralen den gangen. Det er synd at alt skal være så tilfeldig hvordan man har det og hvilken hjelp man får!

Og slik virker et forstøverapparat:
Et forstøverapparat er en liten kompressor som brukes til å omgjøre flytende medisin til ørsmå dråper som deretter kan inhaleres. Forstøverapparater brukes i behandlingen av astma, kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) og falsk krupp.
Forstøverapparat omdanner inhalasjonsvæsker til en tåke/medikamentdamp som på en effektiv måte når både de øvre- og nedre lufveiene. Legemidlet kan pustes inn direkte gjennom et munnstykke eller gjennom en maske og krever ingen spesielle tekniske ferdigheter.







13 kommentarer:

  1. Husker jeg var hos legevakta med eldstemann første gangen han hadde falsk krupp - men verken legen eller sykepleieren skjønte hvordan det virket, så han rakk å bli blå før de hadde funnet ut av det...

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff da, kanskje jeg må legge ut en beskrivelse om hvordan dise forstøverne skal brukes også?

      Slett
  2. Jeg har en voksen sønn med astma, og han har en stasjonær forstøver apparat, men den lille batteridrevne visste jeg ikke om.. Men hvor kjekt og praktisk det er. Selv om du sitter i buss, tog, fly, båt så vet folk hva det dreier seg om. Bare bruk den du..
    Skal tipse min sønn om dette, for han er litt på farting han også...

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint da, at noen kunne ha bruk for dette innlegget mitt. Jeg hadde vært ganske låst uten den batteridrevne, det er helt sikkert. Håper at din sønn får ordnet dette!

      Slett
  3. Hei, lurer på om du driver noe med styrketrening, las på nettet at styrketrening skulle vere veldig bra for dei med kols.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg driver ikke med noe styrketrening. Nå for tiden er det trening nok bare det å bevege seg opp og ned bakker og trapper, og av og til er det nok bare å gå over gulvet. Men før jeg fikk fjernet den ene lungen hadde jeg et opplegg hos fysioterapeuten, og det var ganske allsidig med både styrke og kondisjon.

      Slett
  4. Dette er bare en test

    SvarSlett
  5. Det stasjonære forstøverapparatet ditt ser stort ut. Har du hatt med deg det på reiser utenlands og gikk det uten problemer gjennom sikkerhetskontroller etc ?? Det 'lille' stoler jeg ikke helt på at varer til bruk hver dag, vi skal være utenlands i 2 måneder i vinter.
    Fortsatt god sommer, jeg håper på svar :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det store apparatet går fint nedi en vanlig ryggsekk, slik som alle bærer på ryggen. Jeg tar det alltid med meg i tillegg til det lille bærbare. Jeg tror faktisk at man til og med får ta det med som ekstra håndbagasje, uten at det teller med i vekta for håndbagasje, og jeg har aldri hatt noen problemer i sikkerhetskonrtollen. Det lille stoler heller ikke jeg på, men det er veldig kjekt å ha med seg på turer.

      Slett
    2. Enig med deg, det lille bærbare er 'et funn' å ta med seg på turer. Jeg fikk det på Hjelpemiddelsentralen Akershus. Jeg trodde kanskje det stasjonære ble inkludert i vekta av håndbagasjen, men så feil kan man ta. Ryggsekk og liten trillekoffert med medisiner og viktige saker blir tingen. Takk til deg!

      Slett
  6. Dette er en veldig fin informasjon til de som ikke vet hva et forstøverapparat er. Tusen takk for den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig hyggelig når noen setter pris på det jeg skriver om, tusen takk.

      Slett
  7. jeg har begge to ,, kan ikke unnvære de,, men husk at du kan også bruke den lille på strøm .. har hatt disse i mange år ,, en lege på kongsberg sykehus som ordna med det til meg ... jeg bruker ventoline og atrovENt i de ,.. veldig effektivt,, ale burde hatt et sånt ... det gjår hverdagen lettere ,, ihvert fall for meg ,,

    SvarSlett