mandag 28. oktober 2013

Medisinbruk, mange hensyn å ta.......

Jeg tør egentlig ikke å lese disse pakningsvedleggene så veldig grundig.  Det står bekrevet så utrolig mange skumle bivirkninger av selv den mest uskyldige medisinen.  Dvs når man leser litt på disse vedleggene så er jo ingen medisiner uskyldige!

Jeg kikker fort nedover disse vedleggene, får med meg feks om pillene skal tas med mat eller uten mat.  bivirkninger hopper jeg over, det tør jeg ikke å sette meg inn i.  Men.....her om dagen så satt jeg ved frokostbordet og hadde vel ikke noe å tenke på, eller noe annet å gjøre, og jeg begynte å lese et sånt pakningsvedlegg.  Det skulle jeg ikke ha gjort, for nå har jeg fått litt problemer!!

Selozok, eller Metoprolol som erstatningen heter, dette er medisin jeg har brukt i noen år, det har med høyt blodtrykk og rask puls å gjøre.  Jeg kjenner veldig mange på min alder som bruker denne medisinen, gubben bruker den også. 

Øynene mine falt på et avsnitt:  "Inntak av Metoprolol Sandoz sammen med mat og drikke:  
Metoprolol og alkohol kan gi en gjensidig økning i disse stoffenes sedative effekt.  Du bør unngå å drikke alkohol mens du tar Metorpolol Sandoz.".

Ja sannelig her var det mye å undre seg på. Stoffenes sedative effekt, hva kan nå det bety?  Og økning i dette, er det veldig farlig?   Heldigvis, vi kan søke på internett, og fant ut at sedativ betydde avslappende , beroligende.  Ja kan det være så veldig farlig da tro?  Nå må jeg jo skynde meg å si at alkoholforbruket jeg tenker på i vårt tilfelle er vel et glass eller to med rødvin til maten.  Det kan vel hende at gubben en sjelden gang får et glass konjakk til kaffen, i selskaper eller lignende.  Ja hmmm også Jegermeister og øl da.........

"Du bør unngå å drikke alkohol mens du tar Metoprolol Sandoz"  Jo da, her fikk vi straks to forskjellige tolkninger.  Gubben mener at det betyr at vi skal svelge pillen med vann og ikke med alkohol!!  (He he skikkelig sånn ønsketekning det der)  Jeg tolket det vel slik at så lenge vi tar disse pillene, og det gjør vi jo hver eneste dag, så skal vi ikke drikke alkohol i det hele tatt.  Men det har vi jo virkelig gjort, hele tiden, et glass rødvin til maten er slett ikke dumt.

Så hva betyr dette egentlig?

12 kommentarer:

  1. Jeg er også en av mange tusen som bruker Metoprolol mot høy puls, har ikke høyt blodtrykk. Jeg fikk forklaringen av fastlegen min FØR jeg leste pakningsvedlegget. Helt greit med alkohol i moderate mengder, det gjelder jo også hvis du IKKE bruker tabletter i det hele tatt, men ikke svelge tablettene annet enn med minst 1/2 glass VANN, gubben din har rett :-) Ellers er Meoprolol en så kalt depottablet, dvs at den holder seg i kroppen lenge etter at du eventuelt har sluttet med dem og det kan jo de færreste når vi først er på den karusellen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette høres veldig bra ut!!! Tusen takk, da blir det et glass rødvin til fiskemiddagen i dag.......

      Slett
    2. men forresten, hvorfor skriver de da i pakningsvedlegget: Du bør unngå å drikke alkohol mens du tar Metoprolol Sandoz"? Kunne de ikke heller ha nevnt det med moderate mengder?

      Slett
    3. ALLE legemiddelfirmaer ramser opp det meste, som legen min sa: "Har de fått rapport om at ETT menneske i hele verden har mistet håret, KANSKJE ved bruk av ett av deres legemidler, da skal det med i pakningsvedlegget. De er redde for erstatningskrav vet du". Jeg stoler på han og inntar min vin og event kaffe avec med gleder. God middag med vin til dere :-)

      Slett
    4. Du har en klok lege!!

      Slett
  2. Husk å leve livet:) de fleste medisiner tåler litt alkohol bare ikke store mengder det er i allefall slik jeg har tolket pensum som sykepleiestudent og når jeg snakker store mengder så mener jeg mer enn 2- 3 glass med noe:) og ja det er jurister som sitter å skriver felleskatalogen og de er livredde for erstatningskrav. Så fortsett å kose dere Hilsen Aud Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for svar Aud Cecilie! Det er så godt at dere som har litt peiling på dette gir oss andre litt info her. Skjønner hvordan det blir ja, med jurister som skriver og er redde for erstatningskrav.....men det må vel kanskje være på den måten.

      Slett
    2. Da fikk du det dobbelt bekreftet, ja jeg har en flink fastlege :-)
      Ha en god dag.

      Slett
  3. De vedleggene er skumle.Kan jo bli smånrvøs av å ta medesinen.Har en søster som aldri leser det.Sist hun fikk medesin spurde jeg om hun hadde lest "smørbrødoppskriften".Ja sa hun .Det eneste jeg ikke kan få er prostata.Det er vell for å forsikre seg de tar alt med..

    SvarSlett
  4. Ingen problem å ta et glass eller to med litt vin eller øl, alt med måte =) Hilsen sykepleier

    SvarSlett
  5. Jeg tolker vel egentlig som deg jeg da, at da skal man ikke drikke alkohol overhode.. :-P Nei, å begynne å lese på sånne ting eller på nettet etter bivirkninger... Det skal jeg jammen ikke gjøre... Jeg ser jeg blir veldig påvirket av sånt :-D Kjenner det stikker og prikker og klør osv..

    SvarSlett
    Svar
    1. ja man blir veldig påvirket, ihvertfall noen av oss. Men det er da så mange her som sier at man godt kan nyte et glass vin eller to, så jeg velger å følge deres meninger. Men jeg er fremdeles litt tvilende, hmmm er nok best å ikke lese disse vedleggene så nøye....

      Slett