mandag 27. februar 2012

Ribbeinsbrudd

Denne informasjonen er funnet hos Oslo Kommune – Legevakta (dvs JEG fant den på facebook hos en av mine venner, tusen takk Aud). Dette er et veldig aktuelt tema for meg som skader ribbeina mine stadig vekk, enten fordi jeg hoster eller er hos fysioteapauten! NB jeg er plaget av benskjørhet, dette hender ikke ofte hos normale friske mennesker. Men…..det går an å knekke ribbeina når man faller på isen også.


Ribbeinsbrudd – informasjon til pasienter

Ribbena kan briste eller brekke når en slår seg i brystkassen. Iblant kan en få en brist på grunn av kraftig hoste. Ribbena ligger i brystveggen omgitt av muskulatur og bindevev som holder dem på plass, derfor gir enkle ribbensbrudd (costafrakturer) sjelden komplikasjoner. Ved tegn til komplikasjoner må en kontakte lege.

Symptomer:
Det er særlig smertefullt å hoste, puste kraftig og bevege overkroppen. Noen merker ikke smerter fra ribbensbrudd før noen dager etter skaden. Det er vanlig at smertene øker på de første dagene, for deretter å avta. Som regel er smertene helt borte etter 4 til 6 uker.

Dersom man ikke har noen god forklaring på hvordan et ribben kan ha brukket, bør en mistenke andre årsaker til smertene og oppsøke lege.

Undersøkelse og behandling
Diagnosen stilles ved legeundersøkelse. Som regel er det ikke nødvendig å ta røntgenbilde. Om man er usikker på diagnosen eller mistenker komplikasjoner tas det gjerne røntgen og/eller blodprøver.

Ribbena gror av seg selv og skal ikke gipses. En bør begrense aktiviteten etter hvor mye smerter en har. Smertestillende brukes etter behov, men tar sjelden smertene helt bort.

Komplikasjoner
Etter et ribbensbrudd kan enkelte få lungebetennelse. Det tilkommer da feber og hoste, og eventuelt tung pust og slimproduksjon.

Skader av selve lungene er sjeldnere. Det kan gå hull på lungesekken (pneumothorax) eller man kan få væske i lungesekken. Dette merker man ved at man blir tung i pusten og ikke får nok luft.

Man bør kontakte lege om smertene øker kraftig på, ved feber eller blodig slimproduksjon og dersom en får pustevansker.

Oppfølging
Etter en førstevurdering på Legevakten er det ønskelig om kontroller kan være hos lege i bydelen. Ved mistanke om komplikasjoner er det fornuftig med undersøkelse på Legevakten, da vi har rask tilgang til røntgen.

Og enda flere gode råd og informasjon fra Oslo Legevakt finnes her:

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/gode_rad/generelt/

6 kommentarer:

  1. Hei på en gråmandag.
    Du får vel tabletter mot benskjørhet også antar jeg. Jeg har fått tips om hvis man starter å hoste mye, trykk en pute mot brystkassen, det kan forhindre ribbensbrudd på benskjøre og friske. Oslo Legevakt har fin info ser jeg, men ventetiden er laaaang, de prioriterer ikke engang små barn, vi måtte vente med vårt 3 år gamle barnebarn i 5 timer!!! Når vi endelig kom til lege, ble hun sendt i 'ulebil' til Ullevål, hun hadde en CRP på 278, diagnose: dobbeltsidig lungebetennelse.
    Hilsen fra en mormor som følger bloggen din jevnlig.

    SvarSlett
  2. Hei mormor, huff og huff 5 timer på legevakten med en tre-åring, det var ikke bra. Det skulle ikke ha vært lov, og skikkelig syk var hun jo også! Jeg håper at hun er frisk og kjekk igjen.
    Ja da jeg spiser tabletter for benskjørhet, og det med pute fortalte vel fysioterapauten meg også. Jeg prøver som oftest, men det kom et anfall med skikkelig hoste og før jeg rakk å gripe puta mi så var skaden skjedd, jeg kjente det faktisk og sa vel noe stygt for meg selv!
    Takk for at du følger bloggen min og legger igjen kommentarer. Nå legger jeg igjen adressen til reisebloggen min også.

    SvarSlett
  3. Heldigvis er vesla frisk igjen og i barnehage, men hun var innlagt i 2 uker med opp- og nedturer.
    Reiseblogger liker jeg godt, men etter at vi fikk barnebarn og jeg ble jo syk omtrent samtidig, er vi mer enn opptatt, klager ikke, men.....Vi har vært i mange land og sett mange kulturer, så når vi lengter ut, ser vi på alle bildene vi har tatt. Vi skal avgårde igjen, basta!!! Neste vinter kanskje. Ta vare på deg selv nå dag og ikke flere småskader denne våren, dvs HOLD DEG FRISK, det fortjener du.
    Hilsen mormor

    SvarSlett
  4. Hei jeg er ei dame på 26 år; som har ribbensbrist og muligens ribbensbrudd..

    dette skljedde for to uker ca...men for to dager siden så blusset smertene kraftig opp og jeg klarte nesten ikke å sitte i ro eller bevege meg uten at det gjorde vondt...det ble vondt å puste å bevege seg...skal det oppstå så kraftige smerter i 3 uke? to dager etter det kraftige smertene har jeg nå fått svert høy feber...ligger antageligvis rundt 39 og varer hele dagen.nå har jeg hatt feber i to dager på begynt å småhoste å nyse igjen og har mye gul og orange slim som kommer opp. jeg fikk bristet/bruddet pga svert kraftig hoste en måned pga luftveisinnfeksjon...
    bør jeg nå kontakte lege igjen i fare for lungebettennelse?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå synes jeg absolutt du skal oppsøke lege. Jeg har aldri opplevd feber i forbindelse med ribbeinsbrudd. Stakkars deg da, det høres ikke godt ut. Lykke til og god bedring, kanskje du har vært hos lege allerede?

      Slett
    2. Hei eljos!
      Godt å se at du er på nett, en stund siden nå. Håper formen er bra !!!!
      God mandag fra mormor

      Slett