torsdag 13. februar 2014

Egenbehandlingsplan

Siste dagen ble Egenbehandlingsplanen gjennomgått og underskrevet av meg, lege og sykepleier.  Dette er en plan for egenbehandling, som navnet sier.  Det som står på denne planen er ikke tilfeldig rasket sammen og skrevet opp på et ark.  Å nei da, her er det virkelig gjennomgått og notert mine symptomer i alle faser.  Alle mine medisiner er også klarlagt. Først gikk sykepleier og jeg gjennom et utkast som vi endret litt på.  Etter noen dager tok vi den fram igjen, og da kom jeg på flere ting som skulle med under "symptomer".  Så gikk vi igjennom den en gang til før den ble sendt videre til legen som fullførte den med å legge til medisiner, mengde og hyppighet.   Så var det en gjennomgang hos legen (ja dette er alvorlige greier)  og så til slutt, underskriving og en siste gjennomgang med sykepleier.
Planen er delt opp i soner, grønn sone(som normalt) - gul sone - rød sone og lilla sone.  Lilla sone, det er øyeblikkelig hjelp!

Det jeg merker meg som nytt (for meg ihvertfall) er at jeg kan doble bruken av "anfallsmedisiner" som Airomir.  Jeg hadde trodd at jeg kunne ta den maks fire ganger pr dag, men ved økende tetthetsfølelse kan jeg faktisk ta den 8 g pr dag, og i tillegg til forstøver!!

En annen sak, som vel også er nytt for de fleste er at man skal opprettholde styrkeøvelser i gul sone.  Dette skal man fortsette med om man blir enda verre og havner i rød sone som har følgende symptomer: Dårlig effekt av medisiner, klart dårligere med betydelig pustebesvær.  Styrkeøvelser som knestrekk, knebøy og tåhev skal fremdeles være med......

Det står også i hvilke soner jeg skal starte med event prednisolon og antibiotika, og i hvilken mengde.
I lilla sone, som er øybelikkelig hjelp skal jeg også ta en skikkelig stor dose med kortison, omtrent mens jeg venter på sykebil. 

Viktig var det også at pårørende visste om denne planen og kunne være behjelpelig underveis.  En "krisepose" som inneholder disse medisinene er lurt å ha disponibelt.  Både for eventuell sykehusinnleggelse og i disse faser/soner hvor man kanskje blir skikkelig dårlig og virrer rundt og lurer på hvor disse tingene befinner seg....Inhalasjonsmedisiner (seretide, spiriva, airomir, ventoline) er også lurt å ta med seg til event sykehus.

Det høres så veldig alvorlig ut alt dette her, men vi går jo ikke rundt og er syke hele tiden.  Jeg velger vel å tenke på denne måten at blant oss med lungesykdom så er veien mellom normal tilstand og sykehus ikke så veldig stor som hos andre personer.  Men når vi er normalt friske så er vi akkurat det, normalt friske etter vår standard.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar