tirsdag 21. januar 2014

Legevisitt.....

Jeg har noen lesere her som ikke kan gå til sengs om kvelden før de har lest dagens innlegg fra Glittre!!  Tusen takk skal dere ha, jeg skal skjerpe meg for å bli litt tidligere ferdig.  Det kan vel forresten hende at det blir innlegg annenhver dag etterhvert.  Programmet her må vel gjentas noen ganger, det kan vel ikke være nytt i fire uker?

I dag har det vært treningsrom med fysioterapaut.  Dagens store glede er jo det at jeg kan gå ned trappene fra 4. etasje uten å kjenne det bak på leggene!!  Helt klart har det skjedd noe med muskulaturen der bak.....og jeg har fått to nye øvelser på treningsrommet.  Det er bra!

Det jeg hadde gruet meg for, legevisitten......det gikk selvfølgelig bra.  det er håp for meg også, absolutt.  Målingene viste nå 28% lungekapasitet.  Surstoffopptaket i hvilende er veldig bra, men det synker ved anstrengelse.  På mitt spørsmål om det var sunt eller skadelig for meg å "ta meg helt  ut" så var svaret raskt og klart, det er sunt!!   Og det begrunnet han med at jeg hadde så godt opptak før jeg startet, og klarte å hente meg inn igjen etterpå.  Hvis det hadde ligget lavt hele tiden så hadde svaret vært at det var skadelig.  Hvis jeg ville så kunne jeg få prøve ut surstoff til bruk ved anstrengelser, men det bryr jeg meg ikke om.  Det er da mer heft og bry med å drasse rundt på det apparatet enn å sette seg ned og ta seg igjen et par minutter.  Så lenge dette ikke er skadelig men sunt så går jeg for den sunne løsningen.  Klarer jeg å styrke musklene i bena så vil det gå enda bedre med surstoffopptaket.

Jeg glemte å spørre om surstoffbehov på korte flyreiser som Oslo-Bergen, det får jeg skrive på lappen min til neste uke.  Ellers så har jeg faktisk inntrykk av at de ser helheten her, vi har ikke bare lunger, vi har masse annet også som skal fungere, og legen min ville undersøke rundt min blodtrykksmedisin som igjen kan være årsaken til dårlige verdier på blodprøver vedr nyrefunksjon, kanskje det blir et bytte av medisin.....

Dagen undervisning hadde tema: Sunt, lungevennlig kosthold.  Her var det ikke så mye nytt, men det er alltid bra å få gjentatt det som er viktig, og jeg fikk igjen en påminnelse om at jeg spiser for lite frukt!!  Det var ikke noe spesielt for lungesyke, det var vanlig anbefalt kost som vi har blitt kjent med hele tiden, ikke spise for mye men spise ofte.  Mye grønt og fisk og absolutt ikke sukker.

 Spisesalen hvor det helt sikkert blir servert lungevennlig kosthold.  Og hør nå bare, det er dessert kun på søndager!!!!!!

Bingo, hver tirsdag kveld, og nei, jeg skal ikke på bingo!!  Jeg ble "vaksinert" mot bingo som bingovakt for skolekorpset for mange år siden, og har aldri satt mine ben innefor et bingolokale etter dette.   Men det er jo mange som liker det, og det er fint at det er noe for enhver smak.  eller kanskje jeg skal på Bingo likevel?  Det kunne jo ha vært artig, kanskje........

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar