tirsdag 15. juli 2014

Sinnabloggen?

Sinnabloggen?  Er dette blitt bare en sinnablogg tro?  Neida, vi er ikke sinte hele tiden, bare ganske ofte.  Men det er ganske forunderlig, når man møter disse tjenestene som egentlig er så unike og fine, og så blir de så ødelagt av slurv og slendrian.  I mitt yrke, hvis jeg bare hadde gjort en brøkdel av disse feilene som vi nå klager på, da hadde jeg mistet jobben, og ikke nok med det, jeg hadde nok kanskje blitt erstatningsansvarlig også.

Ja da, jeg ble med gubben til Ahus i går.  Han hadde jo hatt permisjon i helga og de medbragte piller var mangelfulle.  Det ble faktisk en hyggelig samtale med legen.  Hun mente at så lenge smertestillende piller fungerte så var det ikke noe poeng i å begynne med smertepumpe.  Og takk for det!!  Det var jo det jeg også mente.  Og pillene virker bra de nå som dosen er økt.  Han fikk også beskjed om at han kunne utskrives der og da og her og nå.  Så skulle han få med seg piller hjem for i går kveld og dagen i dag inntil Hjemmesykepleien hadde fått etablert ny forsyning.

Da passet det jo riktig så godt å klage på at han hadde fått med seg feil hjem på permisjon, altfor lite av den hurtigvirkende smertestillende, som jeg skrev om i forrige innlegg.  Dessuten hadde han fått en dose for lite av stort sett alt det andre også.  Hun beklagde, det skulle ikke skje, slik skulle ikke skje!!  Nå ble det jo slik at han klarte seg med den lille dosen som var utlevert, heldigvis, men det ble litt ekstra stress og frustrasjon.

Ved utskrivingen så hadde de laget fine dosepakker, med dato og klokkeslett, fine greier.  Sykepleier som leverte oss dette bedyret at NÅ var alt dobbelsjekket!!! Han bestilte taxi til oss og vi satte oss i resepsjon.

Der satt vi både lenge og vel, nærmere to timer faktisk...........Avdelingen måtte purre på denne turen, og da taxien endelig kom var taxisjåføren også ganske frustrert.  Han hadde jo
sittet like lenge og VENTET PÅ TUR!!   På Ahus står det også en laaaaang rekke med taxier som står der og venter på tur og venter på melding fra Pasientreiser.  Han kunne fortelle det at ofte tok pasientene og bestilte og betalte taxi på egen hånd, eller fikk noen til å hente seg privat, uansett, taxiene mister masse kjøring på dette her, pasientene blir jo helt utslitt, og det hele fungerer rett og slett ikke.  Skal vi motsatt, fra hjemmet og til sykehus/lege, så fungerer det jo, da bestiller vi i god tid til et bestemt klokkeslett.  Ja ja Staten sparer jo masse penger på et slikt system som ikke fungerer.  Kanskje det er rett og slett det som er meningen?

Vel hjemme, men ganske slitsomt for pasienten, så var det å pakke opp og kontrollere alle de fine doseringspakkene med dato og klokkeslett, og hva finner jeg?  Eller rettere sagt hva finner jeg ikke?
Ingen hurtigvirkende smertelindrende, dvs 0 stk istedefor 5 som var en døgndose.  Og der fantes heller ingen kvalmestillende.  Jeg ble nok frustret og irritert, ja jeg ble det.  Ringte Ahus med en gang, og de beklagde, og om vi kunne komme og hente?  Nei det kunne vi faktisk ikke, det er tross alt tre mil, ikke så langt men uten bil og sjåfør så ble det litt langt.  Vi ble enige om å ringe Hjemmesykepleien, og det ordnet seg, de kom med piller som han hadde om det skulle være behov i løpet av natta.

Neste gang, da skal jeg sjekke mens vi fremdeles er på sykehuset.  Dette er jo sterke piller, og ikke noe man roter med.  Ikke noe særlig å bli beskyld for å rote dem bort, og det kan jo skje en gang at noen tror det er vi som roter.  Men jeg er fremdeles klar i toppen, og går ikke på noe sterkere enn en paracet i ny og ne.  Og moralen min i dag er følgende:

Enhver pasient MÅ ha en pårørende ved sin side........(men som alle vet, plutselig blir jeg innlagt, svingdørspasient som jeg er, derfor er Hjemmesykepleien blandet inn hos oss)

3 kommentarer:

  1. Jeg har selv vært med på sånn pasientreise-opplegg med folk nære meg. Vi har ventet og ventet og etter langt om lenge, over en time...kommer det en taxi, som også har ventet som du sier. Fordi de skal vente å SE om det kommer flere som skal samme VEI liksom :-PTenk det da....og når det da IKKE er det..innen en time...SÅ kan de komme å hente liksom... Fysj for et system :-P Skjønner du blir sint jeg . Håper dere slipper å oppleve det igjen..

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja visst, det er det som skjer, kjørekontoret sitter der og mventer på at flere skal reise til omtrent samme sted slik at de kan putte alle i samme bil!!! Og hvem er det de sparer penger til da tro? Det er vel neppe til seg selv, eller kanskje de har en bonusordning? Hvis de klarer så og så mange i en bil i løpet ev en uke så får de premie? Og imens så sitter vi der og venter og venter.

      Slett
  2. Uansett hva som ligger bak, det er VÅRE skattepenger de sparer. Vi har jo budsjetter for sykdom her i landet, det må IKKE gå i minus. Det sies at staten er VI, men det er staten MOT oss.

    SvarSlett