torsdag 12. september 2013

En travel dag

Det var en travel dag i går!  På formiddagen hadde jeg time på Martina Hanssens Hospital, 3 mnd kontroll for min Polymyalgia.  Jeg bestilte taxi, det er greiest det, gubben skulle selv ha CT røntgen på kveldstid så han fikk slippe å kjøre gjennom Oslo og til Bærum på formiddagen, med stress som det medfører.

Taxien kom, og det var "samkjøring".  Vet dere hva det er ?  Jo Pasientreiser samler flere transportoppdrag i en taxi, og det kan jo av og til bli ganske spennende.  Her gikk det forsåvidt greit, bortsett fra at den ene passasjeren hadde brukt parfyme, og det er ikke min lille lunge og astma så veldig glad i.  Jeg måtte åpne vinduet, og dermed så måtte jeg jo si det at det var pga av parfymebruken.   Jeg kjente jo henne, men det var da så leit!  Hun ble jo så lei seg, hadde ikke tenkt over det da hun dynket seg litt før hun dro.  Det gikk bra, jeg fikk puste, og vinduet stod litt åpent.  Men jo det var leit, jeg ble så lei meg.  Hvorfor ble jeg det da?   Sjåføren sa at neste gang jeg bestilte taxi til legetime så måtte jeg si ifra at jeg ikke tålte parfyme.  Da får jeg kansje taxien for meg selv da.  Ingen kan vel sjekke damene før de drar, om de bruker parfyme, he he.

Hos legen gikk det veldig greit.  Dvs hun syntes visst at fastlegen skulle ha satt ned kortisondosen mer enn han hadde gjort.  Hun ville sette den ned, men ombestemte seg, jeg måtte vente en uke før den ble satt ned.  OK det, det ble tatt blodprøver før jeg dro hjem, legen ringte meg ikke så det var nok i skjønneste orden.  Mandag er det nye fastlegetime og jeg krysser fingre for at jeg kan få sette ned dosen enda en gang. 

Gubben fikk jo time på Ahus til undersøkelse av tarmsystemet, (for dem som har fulgt med føljetongen om garantier og løftebrudd og Helfo m.m) og han skulle jo også ha time til CT innen en bestemt dag.  Jeg måtte jo selvfølgelig ringe og purre på det, men han fikk time i går kveld da, det ble en uke forsinket men han fikk første ledige som var i går kveld.  Vi har ikke fått resultater fra alle disse prøvene enda, men nå har det ihvertfall skjedd noe, og det er bra.  I morgen har han legetime på Ahus så da får vi nok vite mer.

Og så har det vært valg da..........Jeg som mange andre ble ganske forskrekket over Siv Jensens reaksjon og tale.  Det var virkelig synd at hun ikke kunne ha oppført seg med verdighet og klokskap!  Hvordan kan vi stole på et slikt ukontrollert menneske da? Det må vel bli vanskelig å styre et land når fire partier skal gå sammen om dette?  Vel tiden vil vise, det er vel mye de er enige om også.

Og bilen vår er kommet tilbake etter rep.  Vi kolliderte med et rådyr for noen uker siden. Det gikk bra med oss men ikke med rådyret.  Bilen ble også skadet.  Trodde ikke skadene var så store men regningen kom på over 17.000.  Da er det godt med forsikring!!   Vår egenandel ble kun 2000,-

4 kommentarer:

  1. Hei, jeg glemmer litt DENNE bloggen, på andre plattformen. Jeg ser jo når du legger ut det andre :-) Så deilig hvis du kan trappe ned enda mer på kortison da :-) Jeg skønner godt problemet i drosjen. Jeg reagerer mange ganger nesten selv jeg, enda jeg har ikke noen form for lungeproblemer eller allergier.. Hvorfor må de ha så mye på egentlig..? Ha en fin dag :-) Klemmer <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det blir deilig å trappe ned. Jeg er da slett ikke vant til å være så tykk i ansiktet feks. Men det er jo bare utenpå liksom, burde jo ikke bry meg om det. Men det er litt leit når folk jeg kjenner ikke kjenner meg igjen i farten......Og parfyme? Et merkelig fenomen, noen dynker seg som du sier, og det er ganske plagsomt, og veldig farlig for allergikere.....

      Slett
  2. Lukt og smak forsvinner med årene. De som tror de har på litt parfyme, bruker mengder, dessverre. Skjønner godt at damen ble lei seg, det er ikke moro å bli beskyldt for noe man mener er greit i utgangspunktet. Du får nok bestille din egen taxi neste gang når sjåføren din også er opptatt med utredning for event sykdom. Lykke til begge to! Politikk kommenterer jeg aldri, uansett.
    Oslodame

    SvarSlett
    Svar
    1. ja jeg skjønner godt at hun ble lei seg, jeg ble også det. Og jeg må nok si ifra neste gang, men jeg tenkte aldri på det, har ikke vært så utsatt for slik samkjøring tidligere. Har alltid hatt taxien helt alene. Jeg kjørte jo taxi til radiumhospitalet fem dager i uka i 6 uker, så det ble jo noen turer. Og politikk, ja det er vel heller ikke noe å kommentere. Jeg kommenterte vel heller ikke hennes politikk, men hennes oppførsel som et veloppdragent menneske, eller motsatt var det vel, et uopppdragent menneske uansett politisk standpunkt.

      Slett