fredag 18. november 2011

Sorgen og gleden de vandrer til hope……….

I går fikk jeg brevet fra Mammografien og turte nesten ikke åpne det. De er veldig smarte og kloke de som steller med dette. Da jeg åpnet konvolutten stod det med store svarte bokstaver, som en lysende overskrift:

Mammografibildene viste ikke tegn til brystkreft

Det var ikke nødvendig å lete i brevet etter meldingen, den lyste mot meg

Midt oppi min glede så er det så mye sorg rundt oss. En nær bekjent, vår sønns svigerfar døde onsdag morgen. Han hadde lungekreft, hadde fått en del omganger med cellegift og skulle muligens bli operert hvis svulstene skrumpet inn. Det gikk ikke helt etter oppskriften. Han ble skrekkelig forkjølet før helgen, fikk vel lungebetennelse og fikk omtrent ikke puste. Natt til tirsdag fikk han et stort hjerteinfarkt. Dette ble for mye for en svak kropp, og han døde.

En av mine bloggvenner, Beathe, fikk et voldsomt tilbakefall i forrige uke. Kreften spredde seg til hjernen. Det var opprinnelig brystkreft som spredde seg bl a til skjelettet. Hun har vært tapper hele veien, og har holdt oss informert om sine opp- og ned-dager. Hun er ganske ung, og har små barn, yngste barnet er 6 år. Nå er det bare snakk om dager, eller uker, jeg sender positiv energi til deg Beathe, slik at tilværelsen blir så smertefri som mulig. Livet er ikke lett, og det er ikke alltid lett å dø heller……..

Jeg fikk ordene fra denne gamle salmen inn i hodet mitt i dag, da jeg tenkte over de siste dagenes hendelser her:

Sorgen og gleden de vandrer til hope,
lykke og ulykke kommer på rad.
Medgang så ofte på motgang vil rope,
solskinn og skyer de følges òg ad.
Jorderiks gull
er prektig muld.
Himlen er ene av salighet full.

5 kommentarer:

  1. God dag eljos!
    Gratulerer med mamo-resultatet.
    Noen kommer, noen går, min venninne døde natt til onsdag og samme morgen ble det første barnebarnet født. Sorgen og gleden går hånd i hånd, men jeg har dårlig samvittighet for at jeg savner min venninne så intenst at jeg ikke kan glede meg over den nye verdensborgeren.
    Ante uro når det gjelder Beathe, hun har jo ikke blogget siden 1.11. Min venninne hadde samme sykdomsforløpet som Beathe og etter at hjernen ble angrepet levde hun i 2 uker, men helt smertefri i sin egen verden, heldigvis.

    Klem fra Nina

    SvarSlett
  2. Hei igjen,
    Jeg vil gjerne opplyse om at jeg ikke har levet uten kreftsykdom selv heller, men har vært kreftfri nå i 3 år ;-))))

    Klem igjen, fra Nina

    SvarSlett
  3. Hei Ellen!
    Jeg fikk også svar på mammografibildene mine i dag Ellen, med det samme budskapet som deg:) Jeg er frisk ellers også og uendelig glad og takknemlig for at det er slik. Jeg vet at det ikke alltid kommer til å være slik og det er viktig å sette pris på tiden. Det betyr ikke at det har manglet på andre utfordringer for meg og mine nærmeste:) Klem fra Jane

    SvarSlett
  4. Hurra for gode svar!! Nyyyt helgen....

    Klem fra Kaja :)

    SvarSlett