mandag 10. februar 2014

Yess, ny rekord i dag også......

Det ble en aldri så liten rekord i dag også.  Jeg syklet i over 10 min uten pause!!  Det gikk sakte, det gjorde det, og distansen ble bare 1,3 km.  Uansett, jeg er storfornøyd med at jeg klarte det.  Resten av treningsprogrammet gikk også fint.  Skrittelleren har fått permisjon, den fungerer ikke som den skal, men jeg går nok minst 2000 skritt hver dag. Vi har jo plakater rundt omkring her med distanser på så det er jo bare å legge sammen antall meter i korridorene.

Det var et stort foredrag i Auditoriet i dag, Kols var tema og foreleser var lege.  Det var mye nyttig her også, og det jeg husker først er opplysningen om vekta på kolspasienter.  Her på Glittre finnes både de som veier altfor lite og de som veier alt for mye.  Jeg hadde en BMI på 27, og det er jo faktisk overvektig, tror jeg.  Sykepleier sa at det var ikke nødvendig for meg å gå på noe "gå ned i vekt-kurs"  Jeg stusset litt på dette, synes virkelig at jeg kunne trenge å kvitte meg med noen kilo.  I dag fikk vi en forklaring på det:  Kolspasienter bør veie noen kilo for mye!!!  Men stor overvekt er selvfølgelig ikke bra, det blir for mye å dra på........

De som er alt for tynne er det som oftest fordi det går med så enormt mye energi bare på det å puste.  Disse pasientene blir plassert i rullestol når de kommer hit.  Dette for at de ikke skal bruke energi på å forflytte seg fra rom til spisesal og treningssal.  I treningssalen skal de kun trene styrke og ikke kondisjonstrening. 

Den viktigste behandlingen for Kols er:  Røykestopp.  Den nest viktigste behandlingen er trening, trening og atter trening.  Det neste på listen er vekt/ernæring - for tung eller for lett.  Så følger Astmamedisiner - antibiotika - oksygen -tilrettelegge hverdagen - vaksiner - pustestøtte (BIPAP) og lungetransplantasjon.

Å unngå infeksjoner er veldig viktig for Kolspasienter, og atter en gang er det trening som er mest effektivt på dette området.  Men vi måtte huske at trening er ferskvare, det varer ikke evig at vi var flinke i forrige uke!!   Vi skulle faktisk småtrene litt også når vi var sjaber, ikke legge oss ned med en gang.......

Og så litt statistikk:  90% av de med  KOLS har røkt.  Ja slik er det dessverre.....og...bare 15% av røykerne får KOLS.  Det er altså noen som tåler å røyke!   Men det finnes jo en del andre sykdommer også som man kan pådra seg av røyking så det er absolutt ikke verd å prøve dette ut.

Det nærmer seg reisedag for meg, og i dag trodde jeg kanskje at jeg skulle få diverse innkallinger til pusteprøve, gangtest, samtale med lege, samtale med sykepleier og testing hos fysioterapeuten.  Men ingenting har dukket opp enda, det kommer vel i morgen.  Det blir nok en travel dag, eller to før jeg blir utskrevet her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar