tirsdag 8. mai 2012

PC-veneflon og ny diagnose



Jeg er hjemme igjen, det ble 8 dager på Ahus. På trivelige Ahus Hotell denne gangen også.  Jeg fikk faktisk litt problemer med veneflonen, den man putter fast i hånda og kjører antibiotika inn i. Vi fant ut at jeg burde hatt en spesialvariant. Det nytter ikke å sette noe i et bevegelig håndledd/hånd hos meg som klaprer på dette tastaturet store deler av dagen, he he. Den lille slangen som går inn i blodåra fikk et hull akkurat i ”knekken” og var dermed ubrukelig. Dette skjedde to dager på rad og en slik veneflon skal nå helst vare tre-fire dager. Men men, kuren var jo straks over så det ble med piller den siste dagen.  (Bildet her er ikke min hånd med min veneflon).

Den nye diagnosen tror jeg på, den forklarer så mye som har vært så underlig i den siste tiden. Mange biter har falt på plass. I tillegg til å behandle en infeksjon med antibiotika i de øvre luftveier som de kaller det, så har de tatt veldig mange blodprøver og tester og kommet fram til et resultat. Mange sykdommer har blitt ”avkrysset” og fjernet fra mistankelisten. Polymyalgia rheumatica (muskelgikt) har de kommet fram til at jeg antageligvis har. Beskrivelsen høres noe dramatisk ut, men den kan ”brenne ut” og kortison er medisinen. Mer om dette finnes HER

Jeg synes vel egentlig at jeg hadde diagnoser nok, jeg ønsket meg ikke akkurat flere å velge i. Men med alle disse infeksjonene og for høye verdier både her og der, så er det en lettelse å vite at kanskje dette kan være noe som faktisk går over og gjør livet lettere for meg. Enda en bit i puslespillet lå i posten her da jeg kom hjem i dag. Fastlegen hadde sendt meg til røntgen på grunn av de voldsomme smertene mine i hofter og lår. Jeg var jo redd for slitasjehofter som det finnes så mye av i min familie. Denne undersøkelsen viste: ”Normal benstruktur i bekkenet med normale åpne iliosacrelledd og normale hofteledd uten tegn til arthrose. R: Intet patologisk påvist.”

Jeg skjønner nå, med den ny diagnosen hvorfor smertene forsvant etter kun en dag med prednisolon (kortison).

Nå skal fastlegen holde øye med senkning/kortisonmengde. Så håper jeg at blodprosenten stiger etter hvert, og at pusten blir bedre. Og så får noen se til å utvikle en enkel veneflon som tåler at datafreakere klaprer i vei på tastaturet, uansett plasseringen på hånd eller arm…….



1 kommentar:

  1. Usj, enda en diagnose er ikke artig. Men skjønner at det er bedre enn å gå og lure på hva det er, og det spesielt om det er noe man forholdsvis lett kan kan behandle. Fortsatt lykke til!

    SvarSlett