onsdag 5. februar 2014

Hjemover......


Hvordan leve slik at sykdom blir en del av livet - og ikke selve livet.

Dagens tilbud på Glittreklinikken var en forelesning med tema Hjemover.  Ja her er vi i en skikkelig boble.  Trener flere ganger pr dag, tenker sunt og spiser sunt.  Vi er aktive fra vi står opp til vi legger oss, ihvertfall mange av oss.  Nå skal det jo sies det at det er ikke alle.. noen går knapt ut av rommet sitt hvis det ikke er helt nødvendig som feks  med egne avtaler som ikke kan avblåses.  Men det var en avsporing......En avsporing til, de som er på denne måten vil nok komme hjem og si at det var veldig usosialt og kjedelig her.

Men tilbake til temaet Hjemover.  Det er som å slutte å røyke dette her, det vanskeligste er å la være å begynne igjen.  Problemene vi får når vi kommer hjem er å fortsette det gode arbeidet vi har påbegynt her.  Det blir nok altfor lett å bli sittende i sofaen, utsette trimmen til i morgen eller en annen annen dag.  Huff da, så ble det ikke noe av i dag heller, ja ja men i morgen da.....

Vi fikk en del tips, inngå avtaler med andre, kom sammen i små grupper, gå tur eller trim.  Det er mye lettere å komme seg i gang når det er noen som venter.  Da er det vanskelig å avlyse/utsette.

En annen vanskelig sak når vi kommer hjem er å opplyse andre om hvordan det egentlig står til med oss.  Ingen vil like at vi setter oss ned og "tjater" lenge og vel om hvordan vi har det og om alle problemene våre.  Men vi bør opplyse familie, venner og bekjente om tingenes tilstand.  De skjønner ofte ikke hvorfor vi trekker oss unna, sier neitakk til invitasjoner, vi er ofte unnvikende og rare.


Ja det er slik det er, det nytter ikke å fortrenge dette.  En kronisk sykdom blir ikke borte, den vil alltid være der, og det kan vel være nyttig for våre omgivelser også å forstå.

Neste post på dagens program var en samtalegruppe om "Hvordan leve med en lungesykdom"?  Mye av det som ble nevnt i Hjemover passet også godt inn her.  Hver og en må jo finne sin måte å leve på.  I slike grupper er det som oftest positive mennesker som møter opp.  Det er både sunt og nyttig å høre hvordan andre takler hverdagen sin, og livet sitt.  Jeg har jo allerede skrevet et langt blogginnlegg om dette temaet.  Linken finner du HER

I går hang det lapp på døra mi, fra fysioterapauten, time kl 13.15 i treningssalen, ja visst, gledet meg til det.   Jeg kom litt i forkant og syklet 1.32 km i dag på 10 min.  Ha ha ny rekord igjen.  Dette er vel ltt puslete for mange av dere, men ikke for meg.  Kjersti fysio sjekket at jeg ikke hadde laget meg noen unoter på apparatene, justererte opp vekten litt her og der og var veldig fornøyd med min framgang.  Jeg trener nå også med små vekter, 3 kilo fra i dag av, som skal styrke muskler i overarmer, og nakkemuskler/skuldre.  Målet mitt er nå å bli superfarmor igjen, med store muskler  - ha ha nei jeg bare tuller.........

Ellers har de nå satt opp en egenbehandlingsplan for meg, forskjellige faser med forskjellige symptomer og  tiltak vedr medisinering.  Verste og siste fase på denne planen er legevakten eller 113.  Vi har gjennomgått den og endret litt her og der etter mine forhold og symptomer.


 og i morgen er det atter en travel og fin dag, starter med Lett morgentrim kl 09.00.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar