mandag 3. februar 2014

Allergi og andre tema

Mandagens undervisning i auditoriet var om allergi.  Jeg er jo så "heldig" at jeg stort sett har alt som det snakkes om her.  Omtrent.  Nei heldigvis ikke alt, men allergisk det er jeg.  Mange gode tips og mye nyttig info her også.  Her var det en lege som underviste.  En viktig regel, veldig viktig, den beste allergimedisin er LIGG UNNA!!  Hold deg unna det du er allergisk for.  Den nest beste er tabletter, øyedråper og nesespray.  Det er vanskelig å holde seg unna bjørkepollen og blomsterenger.  Og dagens beste råd som passer meg utmerket er at det er dumt å re opp senga med en gang du har stått opp.  Ja den kan gjerne være uoppreid hele dagen.  Hvis man rer opp straks etter at man har stått opp så trives hustøvmidden veldig godt der nede i sengetøyet.

Samtalegruppe senere på dagen med tema Å ta vare på seg selv.  Ja her kunne vi snakke om hva vi selv mente, hvordan skal man ta vare på seg selv, hva gir positiv energi, hva skal vi absolutt ikke bruke tid på. En nyttig time hvor vi fikk anledning til å tenke gjennom dette, og snakke om det.  Jeg har jo vært litt borte i dette før, man skal bruke tid på ting og oppgaver man selv har lyst til, man skal lære seg å si nei til ting man ikke kan klare eller ikke har lyst til.  Det nytter veldig godt å trene og være i godt humør, også for å ta vare på seg selv. 

Siste fellespost på mitt program i dag var et foredrag med en kroniker, en astmatiker som fortalte om sitt daglige liv med utfordringer og gleder.  Det er så nyttig å høre om andres erfaringer.  Han hadde en beredskapsveske hvor han oppbevarte det han trengte når han skulle legges inn på sykehus.  Ja det hadde jeg også hatt bruk for i 2012, men ikke i 2013.  Hvordan 2014 blir vet jeg jo ikke enda, kanskje det kan være lurt å ha en slik veske.  Jeg kan jo kalle det reiseveske.  Den inneholdt jo det samme som er nyttig å samle på ett sted også når man skal reise bort.  Medisiner, forstøver, medisinliste, siste epicrise fra lege, eventuelt PEF-måler, fløyte osv. 

PEF-måler ja, vi som har KOLS ble anbefalt å spørre legen om vi skulle ta i bruk en slik en for å måle pustekapasiteten, eller rettere sagt holde et øye med endring i pustekapasiteten.  Han var også inne på dette med at vi skal ikke vente for lenge før vi søker hjelp ved forverrelser.  Det å ringe 113 når vi får skikkelige pusteproblemer er helt som det skal være, og de kommer som oftest så raskt de kan i slike tilfeller.

Ellers har jo dagen gått med til å ta farvel med dem som reiste, bli kjent med nye, fire måltider, litt trappetrim og korridortrim.  Jamen kom jeg opp i over 2000 skritt i dag også selv om jeg egentlig syntest at jeg hadde vært slapp i dag.  Jeg har ikke vært på treningsrommet.  Vi kan ta en dag fri fra det, og det var min fridag i dag.  Men jeg har gått opp en etasje, og ned veldig mange etasjer mange ganger så det har vært en bra trimdag dette også.  Vi har fått opp en ribbevegg her ute i korridorsalongen vår, og møblene er flyttet på i forhold til dette.  Kanskje vi skal begynne å trimme i ribbeveggen her utenfor døren??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar