fredag 14. februar 2014

Hjemme igjen.....

Nå er det slutt, og jeg er hjemme igjen.  Jeg kommer ikke til å legge ut bloggen fast lengre på min egen facebook-side eller på facebook-gruppen for Kols.  Hvis noen vil fortsette å følge bloggen kan de gå inn på Eljos-bloggene og trykke Liker.  Da vil oppdateringene komme til likernes egen facebook-side.  Tusen takk til alle som har fulgt med, og det har vært mange.  Det har vært så mange at jeg har havnet på topplisten i Norge, i kategori Samfunn.  Ikke hvert innlegg, men ganske ofte.  Og det er jo fint at noen setter pris på å lese det jeg skriver.  Bildet er fra Glittreklinikkens hjemmeside.  Men før jeg slutter helt med Glittre-opplevelsene mine så må jeg jo ta med litt fra den siste dagen der, og den første dagen her hjemme:


Dagen ble startet med en time i treningssalen etterfulgt av en gruppesamling med tema:  Hva gjør vi ved forverrelser?"  Det var nyttig, mange gode tips, og et gjennomgangstema er:  Vi venter for lenge, vi tror alltid at det går sikkert over av seg selv.  Dette må vi slutte med!!

På Glittre ble det laget en Rehabiliteringsplan for oppholdet da jeg kom, og denne ble jo selvfølgelig også gjennomgått den siste dagen.  Den inneholdt hva jeg ønsket å oppnå/jobbe med.  Mål for oppholdet og hjemme og hva som kunne gjøres i forhold til dette.

Jeg hadde jo mye standard som: Komme i gang med trening.Opplæring og kunnskap i forhold til sykdom og trening.  Hva er riktig trening, hvor hardt kan jeg presse meg.  Lære å takle engstelige venner og bekjente når jeg blir tungpustet og "møter veggen"

Da vi gikk igjennom dette ved oppholdets slutt så jeg virkelig hvor stort utbytte jeg hadde hatt av disse fire ukene.  Jeg har lært utrolig mye, jeg vet mye mer om meg selv og min tilstand, jeg er tryggere på det meste.
En ting jeg ikke helt takler enda, er forholdet til andre mennesker og sosiale begivenheter.  Det må jeg jobbe mye mer med.  Det er jo mitt problem, og ikke deres!!  Et forslag fra mine rådgivere var å aktivisere mine bekjente ved diverse behov.  Ofte blir omgivelsene usikre fordi de ikke vet hva de skal gjøre.  Får man oppgaver så har man straks noe "å gjøre"  Ja jeg skal tenke på saken............

Taxi var bestilt til kl 13.00, og den kom 50 min forsent.  Skal du reise med fly, så beregn god tid!!!  Jeg skulle jo bare kjøres hjem til egen bolig så det var ikke så farlig.

Det var godt å komme hjem også, jo det var det,  men jeg savner mine nye venner på Glittre, og jeg savner forelesninger og undervisning og alle de gode samtalene vi hadde i salongen i 4. etasje. 

I dag har jeg kontaktet fysioterapeuten her på stedet, og nå har jeg en avtale med ham på treningsstudioet tirsdag 18. februar.  så da er jeg i gang der.  Det er en utfordring med en lang og tung trapp ned til treningssalen, men jeg får legge det inn som dagens trappetrening.....

Hjemme her har jeg syklet i dag, 1,9 km og sammenhengende 12 min.  Jeg har sykkel i stua med god utsikt til TV.  Det var ikke så mye artig med herrenes 10 km i dag da, men sykkelturen gikk veldig fint. I tillegg har jeg et balansebrett som jeg brukte sånn passe lenge, det er veldig effektivt og jeg blir skikkelig sliten i leggene.  Ellers så blir det nok lungetrim også i dag.

Gubben er også vel hjemme fra Lanzarote, og han har allerede hatt to dager med cellegift. Han er ganske brun, ja han har jo vært en tur i sommeren og det har gjort ham veldig godt.  Bare det å komme dit og kunne sitte alene og tenke var også bra, sier han.  I tillegg har han fått gått noen kilometer, spist god mat, vært med på sosialt liv blant folk vi kjenner der nede, og kost seg i passe varmt vær.  Ja det var veldig lurt at han dro dit istedefor å sitte her hjemme i snøhaugen og sture.

Nok en gang, takk til alle dere som har fulgt med på Glittre.  Jeg skal nok blogge mer selvfølgelig, men det blir nok ikke hver dag..........og jeg tror faktisk at jeg skal bestille meg en bok med Glittre-
innleggene.  Det kan være nyttig å bla tilbake og lese hva jeg tenkte og var med på.  Jeg har jo fått laget bok av alle blogginleggene mine siden jeg startet denne bloggen.  Link om det finnes HER

Og HER er adressen til Eljos-bloggene......hvor du kan trykke LIKER.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for mange fine innlegg fra oppholdet ditt på Glittre.Ønsker deg alt godt i fremtiden

    SvarSlett
    Svar
    1. tusen takk for det.....jeg skal nok skrive mer etterhvert, men det blir vel mest fra dagliglivet her hjemme

      Slett