onsdag 27. januar 2016

"La elva leve, legg s..... i rør"

Det var et ordspill for mange år siden, og det foregikk der oppe i nord, i Alta var det vel. Kraftutbygging, og hyl og skrik for de stakkars dyrene som ble helt fortrengt og ødelagt.  Jeg har vel ikke sett noe om hvordan dette har gått i årene etterpå, er det noen som vet?

Jeg kom til å tenke på det fordi vi har bygd hus rett oppå tråkket til rådyrene her.  Vi bygde hus for 20 år siden, og visste jo slett ikke at vi var på rådyrenes område.  Sålen ble støpt, og morgenen etterpå kunne vi se fine rådyrspor i det kommende kjellergulvet.

I forrige uke stod jeg og så ut av vinduet, og da kom det tre fine rådyr trippende, langs husveggen, foran huset, over gata, opp bakken og forsvant mot Orderud Gård (ja det stemmer, akkurat den Orderud gård).  Jeg har jo sett dem før også, og sett spor etter dem.  De koser seg rundt epletreet om vinteren, det henger alltid igjen noen epler til dem der. Der har de laget seg tydelige liggegroper.

Så akkurat slik er det, dyrene er slett ikke dumme, de finner seg en annen rute, en annen vei.  Ikke klager de heller eller lager noen form for demonstrasjon.  De innretter seg etter de nye forholdene.  Ja dette må jo være barnebarnsbarn eller noe slikt etter de rådyrene som vandret over tomta vår for tyve år siden.  Men kanskje er rådyrene klokere enn reinsdyr, hva vet vel jeg om det?  Ingenting faktisk......

En ganske tydelig liggegrop dette her, midt i vår lille hageflekk.  Dvs det er fire groper ser det ut som. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar