søndag 14. april 2013

Ninni Schulman - Jenta med snø i håret


Dette er den første boken jeg har lest av denne forfatteren.  Handlingen foregår på et lite sted i Sverige, og temaet er trafficking, sex og salg av unge jenter fra tidligere østblokk-land.  Det er vel bare å være ganske naiv å tro at dette ikke foregår rundt oss her i Norge også.

Det var på en måte en litt uvanlig krim, men med spenningen på topp opptil flere ganger.  Det var av og til såpass at jeg lurte litt på om jeg skulle vente med å lese til dagslyset kom!  Men nå er jo jeg ganske pysete av meg da, og leser som oftest på senga før jeg skal sove.......

Jeg likte hovedpersonen Magdalena, og jeg likte Ninni Schulmans skrivemåte.  Jeg tror nesten at jeg skal bestille de neste bøkene også, og fremdeles, jeg foretrekker å begynne med bok nummer 1 for å ikke tulle til handlingen hos disse følgepersonenene.

Dette skriver bokilden.no om boken:
"Journalisten Magdalena har flyttet med sønnen sin fra Stockholm og til hjembygda i Nordsverige og fått ny jobb i lokalavisen. Bygda er sterkt rystet etter at den pliktoppfyllende jenta Hedda som alle kjenner, er forsvunnet. Magdalena engasjerer seg og begynner sine egne undersøkelser, men må snart innse at den lille bygda gjemmer på hemmeligheter som en eller annen gjør hva som helst for å skjule."


"Klippet fra Tanum Bestselgerklubben" :

Barndomsdrømmen som ble sann

Ninni Schulman vokste opp på et lite sted i Värmland, noen mil fra Hagfors, der Jenta med snø i håret utspiller seg. Både Hagfors og Lesjöfors, der hun vokste opp, er det svenskene kaller "bruksorter". Det vil si at de er bygd opp rundt en stor industri. I dag er begge stedene preget av utflytting og arbeidsløshet. På spørsmål om hvor inspirasjonen til å skrive krim kom fra, drar Ninni Schulman litt på det og må innrømme at i Lesjöfors er ikke den slags interesse særlig vanlig. "Når alle andre spilte basket og bandy, leste og skrev jeg dagbok. Jeg hadde nok en god oppvekst med venner, men jeg følte meg ofte veldig annerledes. Nå har jeg bodd i Stockholm siden 1998, har to barn på 7 og 9 år og er nyskilt. Men til forskjell fra hovedpersonen i boken min bor jeg bare ti minutters gange fra barnas pappa. Foreldrene mine bor fremdeles i Lesjöfors."

Du er journalist - hvorfor ønsket du å skrive krim?"Jeg har drømt om å skrive bøker helt siden jeg var barn, og jeg fikk mye oppmuntring av læreren på skolen når det handlet om å skrive noveller og liknende. Men forfatter er jo ikke noe man kan utdanne seg til, så derfor ble jeg journalist. Siden 1995 har jeg jobbet som journalist i flere ulike aviser, men lengselen etter å skrive på en annen måte har vært der hele tiden. Min drøm har aldri vært å bli sjef eller å få jounalistpriser, min drøm var å skrive bøker. Men det var ikke så lett. Jeg hadde utrolig med prestasjonsangst og la lista veldig høyt, noe som gjorde at jeg ikke klarte å skrive noe som helst. Skrivesperren slapp ikke taket før jeg bestemte meg for å skrive noe som var spennende. Jeg ville skrive en bok som vennene mine skulle lese i ett strekk under en parasoll i ferien, tenkte jeg, og plutselig kom ordene. Jeg er ingen utpreget krimelsker selv, jeg har en svært variert smak når det kommer til bøker."

Hvordan fikk du ideen til handlingen i boken?"I 2001 jobbet jeg som nyhetsreporter i Expressen, en av Sveriges store tabloidaviser, og overvar enn rettssak om trafficking. Fire jenter fra Moldova hadde blitt tranportert til Hagfors for å selge sex. Ettersom jeg selv har bodd i Hagfors, kunne jeg ikke la være å tenke på hvordan det kunne foregå. På et så lite sted, i et samfunn der "alle kjenner alle", midt i skogen? Når jeg så senere begynte å skrive om Magdalena og flyttingen tilbake til hjembygda, begynte bitene å falle på plass. Magdalena 'kom til meg' en kveld i januar 2007."

Vil det komme flere bøker fra Hagfors?"Ja, det gjør det. Jeg har nettopp avsluttet arbeidet med den andre boken, Pojken som slutade gråta, som kom ut i Sverige i januar 2012. Der treffer du både Magdalena, Petra og Christer igjen. Tanken er at det skulle bli tre eller fire bøker i serien. Selv om jeg for bare noen uker siden tenkte at jeg aldri, aldri mer skulle skrive en bok til i hele mitt liv, har jeg allerede mange tanker rundt bok nummer tre. Og jeg som for ett år siden startet et eget firma, og tenkte jeg skulle begynne og frilanse som journalist for å få hverdagen til å gå opp med skriving og barn. Men nå skriver jeg bare bøker. Jeg innser at jeg er utrolig privilegert som kan gjøre det, og noen ganger må jeg klype meg i armen og kan knapt tro at jeg virkelig kan leve av å skrive bøker. Barndomsdrømmen har virkelig gått i oppfyllelse!"

Ninni Schulman intervjuet av Anja Rålm

Den boken som ligger på nattbordet nå er ingen krim.  Jeg tenkte det at jeg skulle lese noe annet og valget falt på Danielle Steels "Mødrenes synder"  Ja ja, den er vel sikkert ok, virker litt kjedelig og lite handling, men det kan vel være fordi jeg i lengre tid har lest bare krim-bøker.   Jeg har jo så vidt begynt på boken så vi får gi den en sjanse.  Greit nok at det ikke er så spennende........

Og vil du følge bloggene mine på Facebook så kan du gå inn HER og trykke liker.

2 kommentarer:

  1. Hi-hi, jeger litt som deg, men i film-avdelingen.. Leser ikke så mye pga øynene, men leser jeg er det krim eller liknende.. Men blir litt sånn av film også, har jeg sett mye action, er jo nesten ALT av andre filmer UTROLIG sakte og tregt :-D Lykke til med den serien med god krim.. deilig når man finner en forfatter man liker :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det kan jeg tenke meg, at det blir på samme måte med film. Jeg tror ikke jeg skal skrive noe om den boken jeg holder på med nå......Den var altfor kjedelig til å fortjene å bli omtalt på min "berømte" blogg.....

      Slett