mandag 8. april 2013

Hurra for Ahus

Ny kontroll, ja jeg har jo laget et par innlegg om denne som jeg ikke fikk noe innkalling til først.  Fredag var jeg på Ahus.  Jeg har vel nevnt det før, på høyre siden av "glassgata" er det virkelig effektivt.  Det er der poliklinikker og behandlingsbygg befinner deg.

Jeg var ferdig i røntgen FØR jeg hadde fått time.  Videre til Lungepoliklinikken, hvor jeg såvidt fikk satt meg ned før jeg ble hentet inn!!  Ikke noe venting her den gangen heller.  Slik var det i august også.

Det var ikke den legen jeg har hatt i alle årene etter operasjonen.  Denne gangen var det en lege med svensk navneskilt, Överläkare stod det på hans skilt,  Ja men det var vel veldig bra det?  Og han hadde satt seg inn i journalen min før jeg kom.  Det liker vi pasienter!!! Og det er slett ikke alltid, det har hendt at jeg har truffet leger på sykehuset som ikke aner noen ting om hva jeg feiler eller hva jeg har opplevd.  Selv om alt står i journalen.....

Denne overlegen fra Sverige dro fram røntgenbildene fra julaften, og f
ra dagens fotografering, han pekte og forklarte.  Det var ingen endring fra jul, og alt var helt fint.  Undersøkelse av lymfekjertler og andre ting var også helt bra!!  Er det ikke flott?  Vi snakket litt om hvordan jeg hadde det, i hverdagen.  Jeg kan jo ikke akkurat løpe opp trapper og bakker, knapt nok gå i slike utfordringer.  Enig var vi om at det var da heller ikke akkurat nødvendig å kunne det, det finnes andre muligheter.  Han ønsket meg velkommen tilbake om 6 måneder, og da er det faktisk gått over fire år siden jeg ble operert for lungekreft.

Merkelig likevel alt dette med kontroller.  Dagen før var jeg nesten sikker på at jeg hadde fått spredning, for det kommer jo også som lyn fra klar himmel.  Nei, det gjør vel ikke det, det finnes nok noe symptomer som kan peke mot slikt........

Og får jeg ingen innkaling om seks måneder, så ringer jeg og maser meg til en time igjen..........

7 kommentarer:

  1. Gratulerer med gode resultater, da er vi to. Jeg fikk indisk overlege, som snakket svensk og alt gikk på skinner, kom inn 20 minutter før tiden. Har tenkt over saken, så lenge vi får gode resultater på kontrollene, da er Ahus topp, he he. Skjærtorsdag dro vi på hytta og ble der til i går, det kalles vel utvidet påskeferie, litt mer vår der enn her.
    Hilsen fra Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Han var indisk og snakket svensk, min også, kanskje det var den samme? Men jeg har igrunnen alltid vært fornøyd med tingenes tilstand der på høyresiden av glassgata. Selv da jeg gikk der og fikk cellegift. Det var når jeg ble flyttet over til venstre-siden at det meste havarerte......fint med lang påskeferie ja.

      Slett
    2. Det var i så fall litt av et sammentreff. Jeg har mine kontroller på Avd for Blodsykdommer. Eller er det sånn at Ahus importerer leger fra Sverige om dagen. Har ikke notert navnet hans, da kunne vi jo vært sikre på om vi hadde hatt den samme.

      Slett
  2. så herlig å høre at alt var fint :-) Ikke noe er bedre enn det :-) og gjør som du gjorde nå, hører du ingenting, så si du skal ha en time!! :-)Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var herlig!! Og når man vet at kun 12% av dem som får diagnosen lungekreft lever etter fem år, så kan man bli ganske ydmyk og takknemlig. Men som jeg også har tenkt hele tiden, det er jo noen son faktisk ER de 12 prosentene, og kanskje det er jeg som er så heldig tross alt. Og får jeg ingen kontroll-time om seks måneder, så ringer jeg igjen, helt klart.

      Slett
  3. Takk for kommentar hos meg. Prøvde å legge inn en tar på reisebloggen din, men det gikk ikke!

    Ja, jeg ble veldig glad når jeg fikk dette gavekortet. Var som sagt (skrevet) innom Norwegian for å se hva jeg kunne få tak i der. Får utreise for 398 og hjemreise for under 1.000 i slutten av denne mnd. Men vertskapet mitt har feriebesøk og kan ikke ta i mot meg den uken... Om ikke før, så blir det brukt i juli.

    Fin uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja men det var jo ikke så verst pris på hjemturen da. Vet ikke hvorfor du ikke fikk det til på reisebloggen, men du vet denne dataen lever av og til sitt eget liv....jeg sjekker jo alle bloggene så det er det samme hvilken man bruker

      Slett