onsdag 3. april 2013

Litt skummelt ja......

Jeg har funnet noen blogger og facebooksider om KOLS, og det tror jeg kan være veldig nyttig.   Kanskje kan det være litt skummelt også.  Jeg har lenge lurt på om jeg skal anskaffe meg en slik surstoffmåler, oximeter heter det vel kanskje.  Det ser ut som om det er mange med KOLS som har slike og foretar litt kontrollmålinger av og til.

Jeg var jo inne på Ullevål og tok den flytesten.  Legen avbrøt den etter bare 10 min, og det syntes jeg var litt merkelig, men jeg spurte ikke eller kommenterte det heller ikke.
I forbindelse med søk etter dette oximeteret på internett så kom jeg over en tabell som viser forskjellige mål på oksygen i blodet:

"Iltmætning normalværdier


Når du måler din iltmætning med en iltmåler eller et pulsoximeter, så er det vigtigt at kunne tolke og forstå resultatet.

Brug nedenstående guide, som retningslinie for dine målinger.

SpO2 % Klinisk betydning

99-97 -  Ung normal mand/kvinde

97-95 -  Sovende ung, vågen ældre

93  - Laveste normalværdi

90 -  Let respirationssvigt. Ilttilskud nødvendigt

85  - Respirationssvigt kræver hospital
75 -  Svær respirationssvigt
60  - Bevidstløs. Umiddelbar livsfare

Ligger du udenfor normalområdet, anbefaler vi dig, at du kontakter din læge, så I sammen kan tage beslutning om hvilke tiltag, der vil være relevant for dig."

Hmmm   ja vel, jeg kom jo til 80 etter 10 min, det var jo ikke helt bra da, ifølge denne oppstillingen, men jeg var jo på et sykehus så jeg var jo i trygge hender får man tro.  Jeg skulle også ha gått på en tredemølle, med inhalering av flyluft, men det ble det ikke noe av.  Jeg nevnte det, og sykepleieren svarte at da hadde jeg nok kommet ned til 70, så det var nok best å la det være.

Godt med alt man ikke vet i grunnen, kanskje jeg skal la det være å skaffe meg en slik måler?  Normalt på landjorda ligger jeg på 95% og det er jo veldig bra.  Men jeg har jo tatt noen flyturer uten oksygen, da jeg ikke visste at jeg kom så lavt på tabellen........

HER finner du facebooksiden til Sykdommen KOLS
og HER kan du følge bloggene mine på facebook

4 kommentarer:

  1. Om det er verdt investeringen kommer jo an på hvor opptatt du da blir av å måle oksygenmengden i blodet, og ikke minst om det stresser deg. Kanskje er allmenntilstanden mer enn nok for å vurdere når legen skal kontaktes? Du kan jo høre med fastlegen om h*n tror det kan være noe for deg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har veldig bra oksygenopptak, så jeg tror ikke at jeg blir stresset av det. Men det som var litt merkelig var at jeg selv ikke merket at det sank til 80 under den flytesten. Jeg følte meg helt som vanlig.

      Slett
  2. Jeg er bare innom for å høre om du hadde det fint i helga jeg :-) og å ønske deg en god dag :-) <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det. Jeg tror nesten jeg må lage et eget innlegg om "spontan-festivalen" som foregikk her lørdag ettermiddag og natt til søndag!! Det var så utrolig morsomt.

      Slett