onsdag 2. mars 2011

Helse, velvære og piperøyk på Casas Heddy

Utendørsbassenget, oppvarmet til 27-28 grader
 Her på Casas Hedy er det sykestue med fast åpningstid hver dag. Sykepleierne er er hele døgnet, og vi ser dem løpe både hit og dit. Det ser ut som om at hvis noen har hjemmesykepleie hjemme i Norge, så har de det her også!. Jeg hadde vondt i ryggen, besøkte sykepleier og klagde min nød over smertene bak i skulderbladet. Hun rådet meg til å prøve med jevnlig paracet-doser i løpet av dagen, og kanskje om natta også hvis jeg våknet av smertene. Hun målte blodtrykket mitt, og tok kopi av medisinliste og alle mine diagnoser! Ellers så skulle hun også snakke med fysioterapauten. Senere samme dag hadde jeg time hos fysioterapaut Alyciaya, og hun gjorde underverker! Hun masserte og knadde på muskler og det gjorde skikkelig vondt. Jeg måtte hmm nevne det at jeg var benskjør, var redd for at ribbeina skulle knekke, he he, men det gjorde de selvfølgelig ikke. Og smertene? Jeg sov hele natten til den lyse morgen og hadde ikke vondt i det hele tatt. Tusen takk, godt jobba Alycia!

Det er travle dager her, starter med frokost, så kan man velge og vrake blant velvære og aktiviteter. En dag hadde jeg fotpleie med fotmassasje. Damen som stod for det heter Eivor og driver kombinert frisørsalong og fotpleie her på Casas Heddy. Deretter var det fysiotime, med egentrening. Utrolig hvor mange muskler i kroppen min som har dovnet bort, eller stivnet!

Senere på dagen var det en times avspenning, med nye metoder! Ganske mye ukjent der, som sikkert har god virkning. Gubben fikk massasje mens søster og jeg var på avspenning. Han beskrev det etterpå som: ”jeg har aldri fått så mye juling noen gang før”. Litt soling ble det også, en av dagene ble jeg solbrent i venstre halvdel av ansiktet. Slik blir det når man sitter ute i solen og glemmer seg bort!

Ellers, det blir mange skritt fra rommet og til matsalen, og for å komme til Fysioterapauter, massasje, behandlingsbasseng og trimrom så må vi gå på ”Bedringens vei” det må vel ha god virkning? Vi har også prøvd behandlingsbassenget som holder 35 grader. Det er helt nydelig for slitne muskler! Jeg hadde blitt advart om litt ubehag når trykket i lungen og tomrommet skulle ”utjevnes”. Jeg tok det sakte, og det gikk kjempefint! Blir nok bare en vane det der. Hele kroppen ble gjennomvarm. Skulle vel nesten ikke tro at det var nødvendig her da, det er godt og varmt i solen, men kroppen ble liksom varm innenfra, og det er noe helt annet. I morgen har jeg planer om å prøve meg på bassengtrim, i tillegg til morgentrimmen og fysiotimen.

To dager på rad nå har vi gått fra Casas Heddy og ned til fiskehavna. Det gikk helt utmerket, det er jo nedoverbakke hele veien. I følge skrittelleren min så ble det over 5000 skritt og omtrent 3 kom til sammen for hele dagen, og det er jeg stolt over! Vi tar alltid taxi oppover igjen, det blir for røft å gå opp alle bakkene.

I kveld var det en fin avslutning etter middag på terrassen, dvs den kunne ha vært fin! Der var flamenco-dansere, skikkelig dyktigevar de, men dessverre så hadde noen fyrt i peisen i naborommet, i peisestua. Der var det sikkert veldig hyggelig og varmt, men ute så kom røyken sivende fra pipa og la seg under taket på terrassen. Jeg møtte røyken da vi ankom til middag tidligere på kvelden, og jeg fikk et skikkelig magadrag!  I Norge kan jeg omtrent ikke være ute om vinteren, akkurat pga av røyk fra piper og eksos fra biler. På Lanzarote pleier jeg å være så lykkelig fordi her er det ingen som fyrer i ovnen. Men i kveld falt det litt i grus dessverre. Jeg måtte trekke inn til hybelen istedefor å sitte på terrassen og nyte flamenco-danserne. Men men, Casas Heddy er ikke et sted spesielt for lungesyke, men for mange andre sykdommer, så jeg burde vel ikke klage……….Døra til sykestua stod åpen, og jeg klagde min nød, huff da det skulle jeg vel ikke ha gjort, det var vel hyggelig for de frosne sjeler som koste seg ved peisen i kveld. Det har blåst fælt her i dag, og dermed ble det vel litt kaldt og guffent innendørs, for noen.
Men i morgen er det en ny dag.......



Eivor med frisørsalongen og fotpleie
Behandlingsbassenget, 35 grader i vannet
Fra treningssalen på fysioavdelingen
Jeg har flere innlegg fra turen vår på reisebloggen (også dette innlegget) http://eljosreise.blogg.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar