fredag 1. februar 2013

Oksygen og utenlandsreiser




Jeg har nå forsket en del på dette"problemet" og det var ganske forvirrende til å begynne med.

Flyselskapet må få beskjed i god tid om du bruker oksygen
Det må avklares om flyselskapet forlanger skriftlig dokumentasjon (MEDIF-skjema) og event. dokumentasjon på oksygenutstyret.
Kontakte oksygen-eller utstyrsleverandøren og HELFO-kontoret.
Det søkes om dekning av utgifter til oksygen under flyreise til utland.
I enkelte tilfeller kan den lokale BHM (??) være behjelpelig med utstyr.


Det ser i hvert fall ut som om man får dekket dette uansett hvor man bor eller hvilken saksbehandler man får, alt i følge Folketrygdloven §5-24.  Ordningen gjelder fra 1. juli 2011 også for dem som kun har behov for oksygen under flyreise.  Bra!
Det finnes også forskjellige systemer for oksygentilførsel.  De vanlige flaskene og noe nytt som kalles for oksygenkonsentrator.  Sistnevnte omdanner vanlig luft til oksygen, går på batteri og lades både på strømnett og bil/båt.  Det største batteriet varer i 8 timer ifølge reklamen.  Også dette utstyret er bærbart, og man trenger ikke noe påfyll av gassflasker.

Jeg ble tipset om et firma som ordner ALT vedrørende dette!  Det eneste jeg må gjøre er å fylle ut et reiseskjema og sende til dem sammen med legeerklæring som bekrefter oksygenbehovet.  Deretter ordner de med alle søknader som trygderefusjon, oksygen om bord på flyet, dokumentasjon til flyselskapet  osv.  Utstyret blir levert på døren.  Hvordan det er med opplæring vet jeg ikke enda, men regner med at også dette er ivaretatt på beste måte.
Firmaet heter Meditek Medisinsk Utstyr AS, tel 30 09 89 00, Kristiansand.  De har webside som du finner HER:  

En bakdel med dette er at før man setter i gang denne prosessen så må flybillett være bestilt.  Jeg har ikke sjekket så mye rundt dette enda.  Spørsmål som dukker opp i hodet mitt er jo at de tillater vel ikke så mange oksygenbrukere på ett og samme fly?  Fra før vet jeg jo at det kan bli fullt med behov for rullestolassistanse, at man ikke kan få det fordi kapasiteten er brukt opp.  Får man da avbestille billetten hvis disse tingene ikke ordner seg? 

Jeg har nå "fordøyd" beskjeden jeg fikk på Ullevål tidligere i uka, og ja det var en ordentlig drittbeskjed å få!!  

Flytesten fortalte det at jeg må alltid ha oksygen på flyreiser, ganske dumt, det blir ikke så enkelt å reise avgårde, masse forberedelser og masse greier å drasse med seg.  Jeg hadde jo også bestemt meg for at neste gang jeg var på Lanzarote så skulle jeg ha med meg rullestol, så da blir det enda mer å drasse på.  Må vel ha med egen bærer til slutt også.  Oksygen apparat, forstøvermaskin og rullestol i tillegg til egen bagasje, og attpåtil så må jeg ha rullestolassistanse på flyplassene.  Det betyr at gubben må ta seg av all bagasjen.  Det spørs vel hvordan vi skal klare det......Ja jeg vet at det finnes muligheter som å reise til Casas Heddy, eller med Lanzareiser, men da er det en helt annen prisklasse og dessuten så vil vi jo så gjerne bo nede i havna da.........










4 kommentarer:

  1. BHM = Behandlingshjelpemidler/Ahus.
    De behandler event søknader fra legespesialist om utlån av utstyr. Dette begynner å bli vrient for deg, men orker du hele prosedyren HVER gang dere skal reise, da er du tøff.
    God helg fra Reiseglade pensjonister

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte å skrive det. I det hele tatt tillater ikke flyselskapet for mange handikappede ombord på samme fly, de er jo ikke innredet for
      syketransport med medisinsk personell. Derfor må det bestilles plass og søkes i god tid før avreise.

      Slett
    2. Ja det spørs vel om vi orker dette. Greit nok så lenge man er nogenlunde oppegående, men som sist da jeg havnet på sykehus så ble det mye styr for gubben å flytte, pakke ned, ordne med all bagasjen. Og nå tenker jeg å ta med enda mer? Tja det kommer vel an på om vi orker....men plutselig så er vi vel i gang igjen.

      Slett
  2. Ja, 2012 var ikke noe lystig år for noen av dere, men å sette likhetstegn for dette året, det gjør du ikke. La tiden jobbe litt for deg, så plutselig så er dere i gang igjen. Du har hatt en stri uke med spørsmålsrunder hit og dit, det tar på kreftene, snakker av erfaring vet du.
    God helg fra Mormor

    SvarSlett