lørdag 2. februar 2013

Jeg har krysset en linje ...........


Når man får en slik beskjed at man ikke kan fly uten å ha tilgang til oksygen, så har man faktisk krysset en linje. Jeg har krysset en linje og befinner meg nå på den andre siden der de alvorlige syke er.  Jeg fant en setning som jeg i første omgang bare "gikk forbi" uten å forstå den.  Nå har jeg tatt den opp og fundert og studert omkring dette, MEDIF-skjema.

Når man bestiller en flybillett og sier ifra at man må ha surstoff ombord, da er det ikke så enkelt lengre!  Flyselskapet kan forlange en medisinsk informasjon i form av et skjema (MEDIF).  Dette er nødvendig for vurdering av pasientens egnethet til å fly!!  Flyselskapet har en rett til å være bekymret fordi de tar en stor risiko.  En alvorlig medisinsk forverring kan føre til at flyet må mellomlande, og dette er til en høy pris og ulempe for flyselskapet, mannskap og de andre passasjerene. Dødsfall i fly er traumatisk for både besetning og passasjerer.

Jeg tror bl a SAS forlanger dette skjemaet, men jeg vet pr i dag ikke om noen flere, ja og så Thai Airways da, det er deres retningslinjer jeg fant på internett.   LHL sier i sin reiseguide at dette må vi undersøke hos hvert enkelt flyselskap.

Thai Airways har sine retningslinjer som gjengis HER, og dette er absolutt ikke lesestoff for pyser!  Nå vet jeg ikke hvordan retningslinjene er for andre flyselskaper, men vi må jo regne med at det er så nogenlunde likt.

Nei, ved nærmere ettertanke, og enda flere tanker og studier på internett, så kan jeg nok si at jeg er ikke ferdig med denne saken enda. Jeg blir vel antagelig ikke det heller. Det dukker opp stadig nye ting. Så langt så tror jeg at mitt MEDIF-skjema vil gå gjennom kontrollen.  Jeg har godt nok surstoffopptak hvilende, i vanlig luft, høyere enn 92 %.  Jeg klarer også å gå 30 meter uten å bli veldig andpusten.  Men da nytter det ikke å stille med en begynnende luftveisinfeksjon!! 

Jeg har ikke orket å studere hvordan det stiller seg med en flytur Oslo-Bergen, må jeg låne oksygenapparat da også montro?  Det får jeg se på senere, en annen dag......
En slik flytest som jeg tok på tirsdag er ikke så enkelt og raskt å få til.  Det er visst bare tre steder i Norge at de tar slike vurderinger, nemlig Ullevål sykehus, Glittre-klinikken og et sted i nærheten av Bergen, eller i Bergen.  Så jeg var jo heldig som fikk dette utredet så raskt.

Jeg har laget en liten videosnutt fra vårt yndlingshotell på Lanzarote, og den har jeg publisert både på min fotoblogg og reiseblogg.  Jeg tar den med her også, jeg regner med at det er mange lesere her som bare holder seg akkurat her på denne bloggen.

Når jeg spiller denne videoen i dag, så synes jeg plutselig at musikken jeg har lagt til er så sørgelig, den forteller meg om sorg..........

(Husk fullskjermvisning)


2 kommentarer:

  1. Hvis du får all dokumentasjon på at du er egnet til å fly, det er da du må spørre DEG SELV til slutt: 'Vil jeg og tør jeg ta en flyreise'. Er svaret til deg selv 100% JA! da reiser dere. Det går tog til Bergen vet du, det er en avslappende og fin tur. Det nærmer seg at dere kan sette båten på vannet også, det er da noe å se frem til.
    Reiseglad pensjonist

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja visst, det er da så klart. Jeg er jo ikke dårligere i dag enn jeg var i forrige uke! Jeg har ikke hatt så mye ubehag på flyreiser, bortsett fra ved toalettbesøk, og det har vel ikke endret seg selv om jeg har fått kunnskap om andre ting. Jeg snakker strengt med meg selv her!! Og snart er det vår og sommer også, og båtferie blir det nok i år også.

      Slett