lørdag 11. desember 2010

Snart er det jul

Jeg har vært så dårlig i dag, i går og i forgårs. Hver natt/tidlig morgen har jeg våknet med pustevansker. Det har pepet, knitret og spraket for hvert eneste åndedrag. I grunnen er det vel det som kanskje gjorde at jeg har våknet! Dagene har også vært slik, i grunnen veldig tunge. Jeg må minne meg på at dette er ”bare” astmatisk, det har ikke noe med lungekreft å gjøre. Kombinasjonen lungekreft, fjerning av en stk lunge, og Kols er vel ingen heldig kombinasjon!   Utrolig så mye tull som det går an å innbille seg. I dag har jeg forsøkt å være flink, har brukt ”pipa” mi, blåst i den flere ganger i dag. Jeg har drukket vann med slimløsende tablett i, flere ganger. Jeg ble med ut på handletur, tenkte det at det hjelper sikkert å røre på seg, for å få i gang slim-moblisering.


Det hjalp med handletur, og etter den har jeg vært mye på kjøkkenet, laget julegodteri og laget god mat, ”Farverik miks med ris”. Jeg har fått en fin arbeidsstol fra Hjelpemiddelsentralen, det er en veldig god hjelp for å holde ut i kjøkkenet. Jeg blir sliten av å stå lenge. Jeg har lagt ut bilder etter hvert på facebook, både av godteriet og miksen. Jeg fant nemlig knappen på fotoapparatet som hjalp meg å ta nærbilder.

I fjor på disse tider lå jeg på sykehuset etter cellegiftkur. Med sterk kvalme, store smerter, lavt immunforsvar og isolat. Jeg ble utskrevet julaften, og hadde vel ikke den helt store lysten på julemat og godterier. I år er det utrolig mye godt jeg har laget og har planer om å lage. Den farverike miksen var forresten god da jeg var småkvalm også, syntest jeg i hvert fall.



Risboller, det er godt det


Julemenner og koner, da er det ordentlig jul her i huset!


"Haralds farverike miks" med ris.  Opprinnelig var det gule innslaget eggerøre, her har vi brukt mais.


En veldig god arbeidsstol som brukes på kjøkkenet, og andre steder også
 Har så lite smerter i kveld at jeg vurderer å la være å ta smertestillende, kanskje jeg heller skal ta et glass rødvin?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar