mandag 27. desember 2010

Det er ikke alltid så lett å forstå seg selv.

Jeg fant en blogg hos kreftforeningen.no, skrevet av Ragnhild Eveline,

13. november 2009 fikk hun diagnosen Akutt Myelogen Leukemi (AML) Hun beskriver så utrolig levende og sikkert følelser jeg selv har hatt, og som jeg ikke har klart å sette ord på. Hun skriver om redselen som var tilstede mens det stod på som verst, og redselen for å bli syk igjen. Hun skriver om dem som var fraværende, og skuffelsen og reaksjonen over dette i ettertid. Hun skriver også om gleden, og at hun ikke klarte å glede seg over positive resultater: Hun skriver følgende:

Gleden var vel den jeg slet mest med når jeg var syk, jeg klarte ikke helt å glede meg over at svarene var positive. Overlevelsesinstinkt kanskje, jeg vet ikke. Jeg var ganske så kald inne i skallet mitt. Jeg klarte ikke glede meg over positiv svar, for jeg var så inderlig redd for å ta gleden på forskudd. Hva om jeg slapp skuldrene ned og så brått kom sykdommens neste angrep. Jeg var nok redd for å slippe garden ned. Jeg måtte holde meg sterk og ikke miste fokus på det som var viktig, komme igjennom alle 5 behandlingen. Det første positive svaret fikk vi allerede etter første behandling, men det svaret betydde jo bare at jeg lå godt an da, ikke at jeg var ferdig, jeg hadde jo så vidt begynt. Nå klarer jeg litt å glede meg over positive svar på kontrollene. Jeg føler jeg har hatt hell i uhell, men jeg er fortsatt redd for å ta gleden på forskudd. Hva om det brått skulle snu igjen og jeg har sluppet garden helt ned.

Jeg skjønner hva hun mener, og jeg kunne ikke forstå mine egne reaksjoner på positive meldinger, det var rett og slett, som hun sier, redsel for å ta gleden på forskudd. Jeg strever nok enda med dette, men det gjorde så veldig godt å lese bloggen hennes, og se at andre også har det slik som meg!

Jeg anbefaler alle som har noen i sin nærhet som har eller har hatt kreft om å lese innlegget Back to life, back to reality på denne bloggen,

http://carpediem-tingeling.blogspot.com/2010/09/back-to-life-back-to-reality.html



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar