tirsdag 23. februar 2016

Hyperaktiv.........

Dette er ikke et ordentlig facebook-spøkelse, det bare ser slik ut.....
Jeg er hyperaktiv på Facebook, av og til.  Egentlig veldig ofte.  Facebook er min kanal ut i verden, det er linje til mine venner og slektninger, til min familie.  Det er der jeg har kontakt med sønn i Japan og datter i Bergen.  Jo da, bruker Skype også.......

Facebook er min lokal-lokalavis.  Det er der jeg får opplysningene om hva som har skjedd og hva som skal skje.  Det er der jeg leser om konserter, og om andre private tilstelninger.  Det er på facebook jeg ser bilder av mine venner og familie.  Det er der jeg informerer andre om arrangementer som jeg er med på å arrangere.

Lukkede grupper
Noen steder kan jeg få informasjon i lukkede grupper som er bare for oss i familien feks.  Eller jeg får informasjon fra lag og foreninger jeg er med i.  Veldig praktisk.  Jeg kan ikke skjønne at ikke alle bruker denne metoden.  Jeg får også melding om nyheter fra VG, NRK og lokale aviser.

Farlig?
Det er fremdeles noen som tror at Facebook er farlig.  De har ikke oppdaget at man kan låse seg totalt inne i Facebook, og ikke tillate noen å se det som man legger ut.  Alt er opp til en selv.  Man velger sine venner, og godkjenner de forespørslene man selv vil.  Det er veldig mange venneforespørsler jeg ikke godtar.  Hvis jeg ikke kjenner vedkommende så er det ikke noen godkjenning.  I grunnen så trenger man ikke godkjenne en eneste venn på Facebook, men kun bruke siden for å få melding fra andre grupper -  og fra aviser, radio og TV.

Følger
Og så har vi den knappen hos vennene som heter Følger.  Vet du at du kan slå den av og på?   Jo da, hvis vi blir trøtte av vennen vår som legger ut 20 diktbilder hver dag, så kan vi rett og slett trykke på den Følger-knappen på den vennen, og så slipper vi å se på alle disse diktbildene hver eneste dag, eller spillinformasjonen, eller youtube-videoene eller hva det nå måtte være som vi ikke bryr oss om. Jeg er sikker på at det er mange som har trykket på min Følgeknapp i mine mest hyperaktive perioder.........og nå fikk de sannelig et ordentlig tips igjen.

Trykk på følger der oppe og velg Slutt å følge ........Senere kan du gjøre det om igjen, tilbake, hvis du ønsker.
EljosBloggene
Jeg bruker også facebook til å informere om nye blogginnlegg.  Jeg har invitert mange av mine FB-venner til bloggsiden, men det er veldig mange som ikke har takket ja til den invitasjonen.  Det er greit nok det, da vil de ikke lese bloggen min.  Bloggen har sin egen facebook-side for å ikke plage dem som ikke vil lese.  Det hender at jeg legger ut innlegg både her og både der. men som oftest er det bare på bloggsiden det kommer.  Det vil si at de som ikke har godkjent invitasjonen får ikke vite om at der finnes nye innlegg.  Den siden min heter EljosBloggene.  Bare søk etter den, eller trykk på linken  og trykk på LIKER, og vips er du med.  Dette innlegget kommer jeg nok til å legge ut på min egen facebookside også.

Nå har bloggen hatt over 252000 visninger, det er ganske mye det så det er jo mange som vil lese det jeg skriver.  Jeg trenger vel kanskje ikke ha så dårlig samvittighet for å "plage" andre med den.......

Øverste pil peker på Meldinger, der kan du starte med å skrive til noen. Og er det et rødt tall der så er det noen som "snakker" til deg Nederste pil, her dukker samtalen opp etterhvert.

Personlig melding
Det er noe som heter Personlig melding på Facebook, populært kalt PM.  Jeg sender deg en PM heter det, og det betyr at vedkommende sender deg en melding som bare du kan lese.  Det er ikke alle som skjønner dette, det hender at jeg sender meldinger som ikke blir lest eller besvart.  Nå vet jeg ikke helt om det mangler svar fordi mottakeren ikke vil svare, eller kanskje de ikke skjønner at de har fått melding.  Det gikk veldig lenge før jeg skjønte det der med disse meldingene og signalene som befant seg øverst på siden.  Det er øverst på siden du starter en melding eller samtale.  Hvis det står et rødt tall der så er det noen som har forsøkt å påkalle din oppmerksomhet.  Nederst, her dukker samtalen opp etterhvert.  Det er bare å prøve seg fram, det er ikke farlig!!!   ( den meldingen var til en av mine søstre hm hm)  Men.... Plutselig så endrer Facebook på noe og da er det til å lære seg ting på nytt igjen.  Det er bare sunt,  det holder hjernecellene i gang.

Tagging
Det med tagging har jeg heller ikke helt styring og kontroll på.  Det hender det havner noe et sted hvor jeg må godkjenne det for at det skal publiseres på min tidslinje,  Hmmm   ja av og til så oppdager jeg det, men slett ikke alltid.

Likes og Liker
Ja og så har vi dette med LIKES, he he høres ut som en ungdomsgreie.
Det er mange som er usynlige på Facebook, de trykker aldri på den Liker-knappen.  De legger aldri ut noe som helst.  De er facebook-spøkelser rett og slett.  Vi kan jo ane at de er der, for vi kan jo se hvem som er pålogget. Og det er jo helt greit det også, det er veldig lovlig å være spøkelse her.   Tusen takk til alle dere som trykker Liker og gir dere til kjenne og ikke bare er her i all hemmelighet. Det er mange av dere også.  Det hender jeg møter noen som vet det meste om meg, og da blir jeg litt forskrekket, men husker plutselig på at ja visst, jeg har dem jo som facebook-venn men har glemt det fordi de aldri viser seg.........men det er i orden det også.

Skjermbildene jeg har lagt ut kommer fra min pc og da begynner det å bli vanskelig igjen.  Det ser nemlig ikke slik ut på mobilen. Er det noen som har noen gode tips om disse temaene, så skriv inn i kommentarfeltet.  Velg det nederste alternativer og skriv bare inn et navn.  Ja du må vel legge inn mailadresse også men det blir ikke publisert.   Sannelig ikke lett dette her....Men uansett, trykker du på bildene så blir de større og lettere å "lese".  Lykke til!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar