tirsdag 20. august 2013

Gratulerer med dagen!!

Gratulerer med dagen til meg selv, og til alle dem som var aktive med min operasjon på Ahus 20. august for fire år siden.  Og takk til alle som var der i dagene etterpå og tok vare på meg.........

Det er akkurat fire år siden jeg ble operert for lungekreft, hele venstre lunge ble fjernet.  Jeg trodde nesten at jeg skulle slippe å bli rammet av dette, ettersom det var 11 år siden røykeslutt den gangen, men nei......De trøstet meg med det at hadde jeg ikke sluttet å røyke 11 år tidligere, så hadde ikke resultatet blitt som det ble, etter operasjonen.

Om ett år blir jeg "utskrevet" som frisk, da er jeg ikke kreftpasient lengre, og da er det ikke flere kontroller.  Det blir jo også litt skummelt, på en måte.

Når det gjelder mitt forrige innlegg om Garantier og løftebrudd, i dag kom det nytt brev.  Kanskje det hjalp å ringe på fredag med purring og masing.   I dag kom det brev om Overskredet frist for start av behandling.

Det er fint, for da kan vi vandre videre i labyrinten.  Det var et litt alvorlig brev egentlig, jeg måtte lese det noen ganger for å forstå det som stod der:

De beklager at de ikke har klart å overholde fristen de har satt for start av helsehjelpen.  Årsaken er kapasitetsmessige problemer.  Vi kan nå kontakte Helfo for å finne alternativt behandlingstilbud på Ahus sin regning.   Men så kommer det et vanskelig avsnitt:

Sitat:  "Det kan ta lang tid før du kan forvente å bli tildelt time ved Ahus, men om du likevel ønsker å stå på vår venteliste, står du fritt til å velge dette.  Vi gjør deg imidlertid oppmerksom på at du da har mistet rettighetene for prioritert helsehjelp, og Helfo har ikke lengre plikt til å hjelpe deg som beskrevet ovenfor."  sitat slutt.

Det står ikke noe tidsfrist her for når man skal ringe Helfo, men ettersom man kan miste både den ene og den andre rettigheten så er det vel best å få det gjort så raskt som mulig!!!!

Så akkurat, vi ringer i morgen..........

4 kommentarer:

  1. Hva i all verden betyr det der? Betyr det som jeg tror, at om du ikke kontakter HELFO nå, mister du retten til det senere? De gangene jeg har benyttet meg av en slik rettighet, har sykehuset jeg var henvist til tatt meg inn likevel. Jeg går ut fra at du helst ønsker behandling der? Men det e det ikke sikkert A-hus gjør.
    Det skal ikke være enkelt! Å være kronisk syk i dette landet er som en jungelvandring. Da trenger man både helse og overskudd.
    Lykke til!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det så litt merkelig ut, og som jeg tolker det så må vi bare ringe til Helfo så fort som bare det for å ikke miste rettigheter. Merkelige greier. Som du sier, å være kronisk syk krever både helse og overskudd......

      Slett
  2. Gratulerer! Du holder koken, det er så bra...! selv hadde jeg fire års jubileum 20 mai, etter å ha fjernet "uterus" High five til deg! Marit Stensrud

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og gratulerer til deg også!!

      Slett