onsdag 23. januar 2013

Lungesyke og flyreiser



I forbindelse med min transport fra sykehus på Lanzarote til sykehus her hjemme så har jeg begynt å fundere på det med surstoffbehov ombord i fly.  Legen som fulgte meg fra Lanzarote mente at jeg vanligvis ikke ville ha noe surstoffbehov.  Det var pga infeksjonen i lungen at jeg måtte ha denne tilgangen på hjemturen.


Jeg søkte litt på internett, og fant en del.  Bl a fant jeg dette, et spørsmål fra en lungesyk, og et svar fra en lege.  Nå er det mye i legens svar som jeg undres på, men her kommer spørsmålet, og svaret:


Spørsmål fra mann 69 år:
Er kreftoperert i lungene. Ingen spredning til omkringliggende områder. Rene lymfeknuter.  Har 50% lungevolum av forventet for min alder, og ca 40% gassutvekslingskapasitet. Jeg bruker ikke oksygen.  Kan jeg fly til kanariøyene uten helserisiko?  Må jeg ha med oksygenflaske selv? Er det oksygen i flyet som kan dekke et ikke forutsett behov/problem ?  Har fått oppgitt at trykkabinen har et lufttrykk som svarer til 2500 - 3000 m.o.h.  Relevante sykdommer/medisiner: Noe KOLS/ASTMA

Svar fra legen:
Hei, du lurer på om det er trygt å fly til Kanariøyene for deg, som er operert for lungekreft og har KOLS/astma. Det er helt riktig som du har fått oppgitt at lufttrykket inne i flyet er lavere enn på bakken selv om flyet har en trykkabin. Trykket tilsvarer et trykk i 2000-2400 m ( 6500 – 8000 ft) høyde over bakken. (Galdhøpiggen er for eksempel 2469 m høy). Dette betyr at også oksygentrykket er lavere enn på bakken, noe som kan ha betydning for mennesker med lungesykdom.
Om du trenger oksygen under flyreisen kan en avgjøre ved å bli undersøkt av en lungespesialist eller på en lungemedisinsk poliklinikk. En test består i å måle det som heter PaO2 (partielt oksygentrykk) i en blodprøve (arterielt blodgassanalyse). Hvis en da ligger på &#60 70 % av forventet verdi på bakkenivå anbefales bruk av oksygen om bord på flyet.

Det finnes også en mer komplisert test, som heter HIT (Hypoxia Inhalation Test), hvor en simulerer oksygenmangel i den antatte flyhøyden for å se hvordan pasienten reagerer på oksygenmangelen. En enkel test, som også sier noe om flydyktigheten i din situasjon består i å teste om du kan gå 50 m på flat vei eller gå opp en trapp uten å bli betydelig andpusten.
Det finnes internasjonale retningslinjer, som tar hensyn til flere slike tester og en lungespesialist vil være kjent med disse retningslinjene.

Hvis det viser seg at du har behov for oksygen om bord på flyet er det flyselskapene som skaffer oksygen. Du må da selv ta kontakt med flyselskapet. Oksygen må bestilles minst 48 timer i forveien. En får som regel 2 l oksygen/minutt. Du kan ikke forvente å få oksygen fra andre kilder om bord på flyet da denne er beregnet for nødssituasjoner for alle passasjerer.
Det anbefales at legeundersøkelsen finner sted minst 4 uker før avreise. Legeerklæringen bør taes med til flyselskapet og den bør inneholde bl.a. doseringen av oksygen. En bør beregne nok oksygen for hele flyturen + 30-60 min. ekstra for evt. forsinkelser.

Til slutt ønsker jeg bare å minne deg på at du bør ta kontakt med reiseforsikringen din for å få avklart om en eventuell forverring av din sykdom under den planlagte reisen dekkes eller om du må ha en ekstra reiseforsikring. Gode råd til lungesyke som skal fly er for øvrig: Begrens fysisk aktivitet om bord i flyet. Gå for eksempel på WC på flyplassen før du går om bord i flyet. Ikke spis store måltider før eller om bord på flyet. Få i deg nok væske, men unngå alkohol og kaffe. God reise.

Ja her var det litt av hvert å gripe fatt i
Blodgass, det får jeg målt stadig vekk, og har vel aldri tenkt på å spørre etter dette resultatet.  Men….det ble også målt på Lanzarote, så jeg regner med at legen som fulgte meg hadde tilgang til alle resultater. Jeg har stilt spørsmål ved kontroll på lungepoliklinikken på Ahus, om jeg kunne reise med fly, og fått til svar at det er ok.  De har også hatt tilgang til blodgassmålinger.  Men jeg har aldri spurt direkte om dette resultatet som da bør være over 70% av forventet verdi.  Fastlegen min skal nå sjekke resultatene som er målt på sykehuset.
HIT (Hypoxia Inhalation Test), hvor en simulerer oksygenmangel i den antatte flyhøyden for å se hvordan pasienten reagerer på oksygenmangelen. Det finnes internasjonale retningslinjer, som tar hensyn til flere slike tester og en lungespesialist vil være kjent med disse retningslinjene.  Dette har jeg aldri hørt om før, men jeg kan spørre på neste kontroll hos lungespesialisten.
Det å gå 50 m på flat vei, eller gå opp en trapp uten å bli betydelig andpusten?   Tja de 50 m kan jeg nok klare, men verre med en trapp uten å bli andpusten!!!    

Så var det selve surstoffet da.  Jeg har alltid trodd at hadde man bruk for det så måtte det være medbragt.  Det finnes jo slike hendige små apparater.  I følge dette svaret så er det noe flyselskapene skal ordne med.  Jeg har undersøkt på nettet og funnet at det er sånn ymse praksis blant flyselskapene dette her:


Norwegian, der fant jeg dette på websiden deres, klar beskjed her: (og det er vel slik hos de andre flyselskapene også)
Norwegian har oksygen ombord til bruk kun i nødstilfeller. Dersom du på forhånd vet du har behov for oksygen under reisen må du medbringe egne oksygensylindre. Dette må søkes om ved bestilling av reisen via vårt kontaktsenter. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kilo totalvekt. Oksygensylindre med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet, og derved få et utilsiktet utslipp av oksygen. Du skal opplyse om at du medbringer oksygen ved innsjekk, og til vårt kabinpersonale.

European Lung Foundation har gjort en kjempejobb og laget en oversikt over alle flyselskapers rutiner for bruk av supplerende oksygen under flyreise.  Den er på engelsk, men de håper at lungesyke som skal ut og reise likevel kan ha nytte av den.

Oversikten finner du på nettsiden HER   

Erklæring fra fastlegen/forsikringsselskapet?  Vi hadde reiseforsikring i Gjensidige før, og der stod det at ved enkelte diagnoser, bl a KOLS, så måtte man til HVER REISE ha en erklæring fra fastlege som fortalte at helsen var bra på reisetidspunkt, og at det ikke var noe hinder for å reise.  Dette har jeg alltid ordnet med på forhånd, men aldri kontaktet forsikringsselskapet først, må jeg det også tro?  I følge svaret over her bør jeg det.   Jeg får kontakte dem også, og spørre hvordan jeg skal forholde meg.  Men kanskje det er viktig å gjøre alle disse tingene i riktig rekkefølge?
Det blir nok flere innlegg om dette temaet, det ble litt å fundere på her, vi snakkes nok igjen…………


6 kommentarer:

  1. Hva med å ta kontakt med LHL, du er kanskje medlem der? De bør kunne svare deg på ALT du lurer på ifb med din sykdom og flyreiser.
    Reiseglad pensjonist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er medlem der. Jeg har lagt ut dette innlegget på deres facebook-side, og fått hyggelig svar, det blir kanskje et Tema dette her. Da får vi nok svar på det meste tenker jeg. Men jeg tviler sterkt på om alle med Kols som reiser til syden har med seg erklæring fra fastlegen, eller hva tror du?

      Slett
    2. Det er absolutt et Tema, det skal bli greit å få høre de riktige reglenen. Vi har reist mye, men jeg tviler på om alle, som skulle hatt det, har med seg erklæring fra fastlegen.

      Slett
  2. Erklæring fra fastlege: Jeg blir så engasjert at jeg må skrive om hva vi opplevde på flyet til Tenerife et år. Et par satt rett bak oss og plutselig fikk mannen min et puff i ryggen på flysete. Vedkommende bak datt forover og vi som satt nærmest tilkalte hjelp. Hans kone ble helt målløs og kunne ikke svare på det flyvertene spurte om før det hadde gått en stund. Det viste seg at mannen hennes hadde hatt et lite hjerteinfarkt 10 dager før de reiste, men var i så fin form, iflg henne, at de bare reiste avgårde. Legeerklæring hadde han ikke!! Bilen med blålys sto klar på rullebanen i Santiago, det ble ingen sydentur på dem, dessverre, men håper det gikk bra.
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja visst, min mann har hatt noen hjerteinfarkt de siste årene, så jeg visste at man må ha legeerklæring de første 6 mnd etter infarktet!! Legeerklæring for å kunne reise utenlands. det står i forsikringsforskriftene sammen med opplistingen av de forskjellige diagnosene som også krever legeerklæring.

      Slett
    2. Kanskje de ikke hadde reiseforsikring heller? Mange synes det koster for mye og lar være iflg uttalelse fra Europeiske.

      Slett