mandag 28. januar 2013

Den store flytesten!!


Forrige gang jeg var hos legen spurte jeg om han kunne sjekke resultatet på mine blodgassmålinger fra Ahus.  Dette har betydning for om man feks må ha surstoff ombord i fly, eller om man kan klare seg uten.  Jeg skrev om dette i forrige innlegg, eller kanskje jeg nevnte det i en kommentar, uansett:

Fastlegen min, han jobber masse på egenhånd, og tenker mye!!  Det gikk noen dager, og så fikk jeg brev.  Der stod det at han hadde kontaktet lungelegen på Ahus.  Der hadde han blitt anbefalt å sende en henvisning til Ullevål sykehus for å få tatt en flytest!  Brevet sluttet med det at jeg ville få innkalling fra Ullevål i posten!..  Greit det, helt fint å få sjekket dette ordentlig når man først funderer på slikt.  Jeg søkte på internett og fant dette som jeg har klippet inn under her.  Jeg tror testene vil være omtrent som det står der.

I dag fikk jeg telefon fra Ullevål, de hadde fått en avbestilling i morgen kl 11.00, ville jeg ha den timen kanskje?   Jeg takket selvfølgelig ja, ingen grunn for å utsette dette her.  Jeg ordnet med taxi også, fikk legekontoret her til å bestille, og ja, jeg har funnet fram den erklæringen hvor det står at jeg må alltid ha taxi!!  Det kan vel tenkes at de på Ullevål også mener at lungen min har vokst ut igjen........nei forresten, her skal de jo undersøke min lungekapasitet så det blir nok taxi hjem igjen uansett.

Jeg gruer meg for den boksen, hmmm klaustrofobi kan jo ramme meg, men får vel klare dette også, det er vel ikke så ille.  Og det blir jo spennende med resultatet da, kanskje jeg må bære med meg surstoff overalt???  Nei, det kan jeg ikke tro.  De fortalte at det hele ville ta ca 90 min, så det er kanskje flere tester jeg skal gjennomgå enn dem som er nevnt her.


Her kommer det som er klippet ut og limt inn:
Lungefunksjonsmåling

Måling av lungefunksjon er en viktig del av den lungemedisinske vurdering og brukes i utredning og kontroll av de fleste lungesykdommer.

Hvorfor gjennomføres den?
Sykdommer i lunge eller luftveier kan påvirke lungefunksjonen på en eller annen måte. For eksempel vil en sykdom som fører til trange luftveier redusere luftstrømshastigheten i luftveiene. En skade i selve lungevevet kan gjøre det vanskeligere for surstoff å bevege seg fra luften til blodbanen. Endret elastisitet i lungen kan endre lungenes totalvolum. Man har forskjellige målemetoder, og hvilke målemetoder som er aktuell å bruke, vil avhenge av problemstillingen hos den enkelte pasient.

Noen ganger vil verdiene ved en lungefunksjonsmåling variere over tid. Verdiene om natten kan for eks være ganske annerledes enn på dagtid. Det kan derfor i noen tilfelle være aktuelt å supplere med måling av lungefunksjon over tid med gjentatte målinger, eller gjøre måling om natten, etter anstrengelse eller lignende.

Før jeg kommer
Det er ingen spesiell forberedelse.
Man bør unngå store måltider 1 time før undersøkelsen.
Unngå store anstrengelser umiddelbart før undersøkelsen.
Ta dine ordinære, faste medisiner, hvis du ikke har fått beskjed om noe annet. Ta gjerne med en liste over de medisinene du har tatt og vis dem til legen, for dette kan ha konsekvenser for vurdering av resultatet.

Hvordan foregår undersøkelsen?
Det er flere typer lungefunksjonsmåling:

• Flow volum (spirometri): Pasienten blåser så kraftig han/hun kan i et apparat som måler luftstrømshastighet og volum. Dette er den mest vanlige formen for lungefunksjonsmåling.

• Denne kan suppleres med måling av endring etter inntak av medikament (reversibilitetstest), eller endring etter provokasjon med medikament (provokasjonstest).

• Bodybox (helkroppspletysmografi): Pasienten sitter i en lufttett boks mens det kontinuerlig måles endringer i luftstrøm og trykkforhold, både i boksen og i luftveiene.

• Diffusjonskapasitet (DLCO): Pasienten puster i et apparat, må klare å holde pusten i 10 sekunder. Gir et mål for gassdiffusjon i lungene.

• Oksymetri: En probe festes til fingeren og måler blodets innhold av oksygen.

• Ergospirometri (CPET): Pasienten anstrenger seg, vanligvis ved å gå på tredemølle. Samtidig gjøres måling av en rekke forskjellige parametre, som for eks luftstrøm, oksygenopptak, kulldioksyd utskillelse, hjerterytme osv.

Gjør det vondt?
Undersøkelsen medfører ikke smerte. For å få et godt resultat må imidlertid pasienten gi full innsats, og dette kan være anstrengende for dem som har redusert lungefunksjon.

Hvor lenge varer undersøkelsen?
Undersøkelsen kan vare fra 10 til 30 minutter, avhengig av hvilke målinger som skal gjøres.

Hva skjer etterpå?
Hva skjer med pasienten på sykehuset etter at undersøkelsen er gjennomført? Når kan pasienten reise hjem?

Du får snakke med legen umiddelbart etter undersøkelsen og vil få forklart resultatet av undersøkelsen.

Bivirkninger og komplikasjoner
Det er ingen bivirkninger eller komplikasjoner. Ingen forholdsregler."
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar