onsdag 24. oktober 2012

Krybbedød

Det er så mye man kan lure på fra nederst i grasrota.  I avisen i dag kan man lese om en barnelege, Trond Markestad, som har fått en pris.  Han har berget mange spebarn fra krybbedøden.  Han "fant" ut at barna slett ikke skulle ligge på magen.  Da han beordret snu, var det som å skru av en bryter.  Krybbedødsfallene minket omtrent fra samme stund!!  Og det var uhyggelig mange som ble offer for krybbedøden på 80-tallet.  Artikkelen om dette finnes HER

Min yngste er født i 1974.  Da var det allerede "bestemt" at spebarn skulle ligge på magen.  Det var best for dem.  Slike opplysninger fikk vi på barnekontrollen og på fødeavdelingen.  Nå var jo dette mitt fjerde barn, og jeg tror jeg la ham på mage et par ganger.  Det ble helt feil i mitt hode, og ungen ble straks snudd riktig vei igjen.  Jeg kunne absolutt ikke se noen grunn for å endre det som jeg selv hadde gjort, og min mor, og min mormor og mange før dem igjen.  Ungen trivdes best med å ligge på siden, annenhver side annehver gang, slik hadde vi lært det.

Jeg ble ikke forundret da krybbedødstallene gikk ned da "myndighetene" anbefalte å gå vekk fra den magestillingen som for meg virket veldig unaturlig for et lite spebarn.

Og det jeg nå undres over er hvem som fant på det tullet?  Har de fått straff eller noe slikt?  Ettersom denne legen nå har fått pris?  Det var en modig barnelege som turte og ville og kunne klare å få snudd den galskapen, han fortjener virkelig denne prisen.  Men hvem fant på det i første omgang?  Hvem er det som klekker ut slike dumheter?  Og attpåtil får gehør for dem?  Skal vi snart, kollektivt, begynne å følge fornuft, og ikke myndighetenes gode råd for alt mulig? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar