mandag 29. oktober 2012

For sent......




 Vi kan vel snart begynne nedtellingen til vi skal reise til Lanzarote.  Det var en viktig ting jeg hadde glemt, og det var å bestille rullestol/assistanse på flyplassene.  Jeg ringte på fredag og turen fra Oslo gikk greit.  Verre med turen hjem 17. desember.  Kvoten var brukt opp.  De har en viss mengde med rullestoler de kan håndtere, og ja det var dessverre fullt.  Ja ja, ja jeg hadde jo tenkt å ringe i flere måneder, og glemt det hver dag……….

Det har aldri vært problem før, men den datoen er vel litt heftig kanskje, alle som skal hjem til Norge til julaften.  Vi kunne ha endret reisedag, reist hjem en uke tidligere for eksempel.  Men vi tar sjansen.  Den hyggelige damen fra Norwegian ringte meg opp og beklaget at det var fullt, men vi kunne låne en rullestol på flyplassen, og ettersom jeg hadde med meg mannen min så kunne jo han trille den?  Ja visst, vi tar sjansen på det.  Det som kan bli et problem er hvis jeg må klatre opp den lange flytrappa, men med tiden til hjelp så klarer jeg det også.  Og da har jeg jo vært på Lanzarote i fire uker og er sikkert i knallform!!

Sist advent, da gubben ble syk der nede og havnet på sykehus med lungebetennelse, da lurte jeg på om det var slutten for våre sydenopphold.  Nei, det er ikke det.  Jeg klarte meg egentlig godt.  Litt vanskelig å handle tunge ting som vannflasker og lignende.  Men alt går fint hvis man spør om hjelp.  Det er bare å hive seg uti det, og spørre naboen, betjeningen, andre gjester.  Alle er jo så hyggelige, og de fleste liker å hjelpe.

Formen er stigende, eller kanskje synkende, he he jeg vet ikke.  Jeg er nå på halve dosen av kortison i forhold til toppdosen jeg gikk på i de første fire ukene. (Jeg fikk jo en ny diagnose, Polymyalgia reumatika) Ansiktet er fremdeles ganske firkantet, og det kjennes hovent ut.  Men kanskje det er bedre?  Jo det kjennes litt bedre ut.   Alt avhenger av blodprøvene som ble tatt i uka som gikk.  Jeg har ikke fått noe resultat, det positive er at legen har ikke ringt til meg og da får jeg et brev i posten.  Da er det sikkert bra, ellers så hadde han ringt!!!!   Det er mange måter å resonnere på…….jeg velger den mest positive måten.

Etter en slik opplevelse som vi hadde i fjor, så blir man litt sånn, ja hva skal man kalle det…….må nesten ha mange løsninger på ting som for eksempel hjemreise.  En ting jeg ikke hadde tenkt på før var at hvis en av oss blir syk og må bli der til over planlagt hjemreisedato, så blir jo hotellrommet vi bor på opptatt.  En annen sak er plass på flyet hjem, når vi da får lov til å dra hjem.

Som den krepsen jeg er, så må alle slike løsninger sjekkes og være klargjort på forhånd.  Jeg har nettopp sjekket, det går masse fly hjemover, og nytt av i år er Norwegian via Fuerteventura.  Det koster ”bare”  45 euro fra nordenden (som nås greit med båt fra Lanzarote) og til flyplassen.  Startour har ruter til Lanzarote, Apollo og Vitaltour likeså.  Og hotellplass?  Det finnes nok i hvert fall.  I verste fall (eller kanskje ikke verste?) så kan ektefellen leie seg inn på samme sykerom som den syke ved innleggelse på sykehus.  Det blir nok en råd om uhellet skulle være ute.
Og den mest positive tanken?  På Lanzarote, på sykehus, der er man en ”inntekt” som skal stelles godt med!!  I Norge, på sykehus, der er man en utgift som ødelegger budsjettene………

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja jeg regner med det......satser på det.

      Slett
  2. Det kommer til å gå så bra og med dine evner til å planlegge og også å ha en løsning på eventuelle problemer, hva kan gå galt da? Vi reiser til Tenerife om ca 2 uker !!!! og skal bli til over nyttår! Min datter er jo gift spansk og vi skal bo trygt og godt i et hus nær hennes svigerfamilie. For skam skyld lærte vi oss spansk for noen år siden, så det er ikke noe problem det heller. Datter, svigersønn og barnebarn kommer nærmere jul, de må jobbe stakkars. Deilig å være pensjonist :)
    God tur fra Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tiltro! Så flott at dere skal være til over nyttår, og så kan dere spansk til og med! ja jeg burde vel ha lært meg litt jeg også, kanskje det blir neste prosjekt?

      Slett