tirsdag 25. september 2012

TA DEN RING OG LA DEN VANDRE


Ta den ring og la den vandre, fra den ene til den andre...........
Nå har Jensemann byttet om på sine ministre, akkurat som det hjelper stort?  Hvor i arbeidslivet i Norge (på et lavere trinn selvfølgelig)  kan du gjøre en skikkelig dårlig jobb, og likevel beholde både jobb, status, pensjon og lønn?  Jo i denne klubben, for det må da være en slags klubb?

Vel vel, jeg skal ikke fundere mer på det, men jeg er nå ganske sikker på det at alle disse ministre, direktører og styreledere samles til både 17. maifeiringer, fødselsdager og ferier. Det kan ikke være noen andre grunner for at de kan gå fri for alt av kritikk og anklager og attpåtil få nye jobber som de ikke har peiling på.
Den tidligere helseminister Strøm-Erichsen skylder på ledelsen i Helse Sør-Øst, hun ble ikke orientert om alvoret i saken, sier hun.  Direktøren i Helse Sør-Øst, Mikkelsen  skylder på ledelsen på Ahus, de orienterte heller ikke, sier hun.  (Merkelig det ettersom hr Peder Olsen, styreleder i Ahus innehar dobbeltrolle både her og der).  -  Ta den ring og la den vandre het en barnelek i min barndom, dette ligner på samme leken.  Helse Sør–Øst skylder også på de 4000 ansatte på Ahus.  De var ikke ”sultne” nok og gjorde ikke jobben sin ordentlig!! 
Ledelsen på Ahus, med Gunnlaugsdottir derimot sier det motsatte:  Fylkeslegen skryter i sin rapport av de ansatte og sier de ga mer enn noen kunne forvente i en vanskelig situasjon.  Gunnlaugsdottir sier dette er en anerkjennelse for den jobben som ble gjort av de samme ansatte som fikk ”så ørene flagra” på allmannamøtet med Helse Sør-Øst og Mikkelsen.

Og enda mer som har festet seg i min lille forvirrede hjerne:
Pasientenes representant i Ahus-styret, Gerd Myrberg,  mener Mikkelsen må gå av fordi hun ikke lyttet til de mange advarsler (som hunpåstår at hun ikke har fått!!).  Pasientombud Thorne er ikke imponert over Mikkelsens uttalelser om at situasjonen med overflytting ble behandlet på riktig måte.  Noe gikk galt, sier han, og det ble det ikke tatt tak i!!

Ikke lett å bli klok på alt dette her, og med brikkene på Jensemann sitt brett som bare ble flyttet rundt, så kommer jeg atter tilbake til det nettverket som må finnes der et sted.
Alle snakker hele tiden om at det var underbemanningen i 2011 som lagde alle problemer, og at dette er løst nå!  Hva er det de snakker om?  Jeg var innlagt der i 2009 – 2010 – 2011 og 2012.  Sykehuset var allerede fullt før de 160.000 mulige fra Aker meldte sin ankomst!  Ahus er rett og slett for lite for den pasientgruppen som hører til der nå.  Da nytter det vel ikke med enda flere ansatte? Jo det nytter selvsagt, de slipper å gå dobbeltvakter og bli fullstendig utslitt...
Hvorfor blir ikke de overfylte korridorene nevnt i denne saken?  Det er ikke mulig å få behandlet en pasient skikkelig i korridoren.  Jeg har vært der.  Hva med brannforskrifter?  Hva med helsen når du skal ligge der i flomlys og trafikk hele natten?  Hva med den pasienten som fikk hjertetrøbbel og de ikke kunne komme fram med ”hjertevogna” si som er til for slike tilfeller?  Hva med kolspasienten som ikke får puste og mangler ringeklokkestreng? Thorne, pasientombudet er også inne på dette, han sier:  Det er ikke bare dødsfallene.  Det er også andre saker der pasienter ikke har fått den pleien de trenger.

Jeg har fått lov å sitere en facebookvenn av meg, Jan - Erik Wolden, hans innlegg på facebook om en opplevelse han hadde som stemmer ganske godt med min egen og andres erfaringer:
Presis ett år siden jeg ble expressinnlagt på A-hus, tett blodåre. Da jeg ble kjørt gjennom sykehuset i senga mi ble alt forsinket fordi pleierne måtte flytte på plastposer, skjermbrett mm til pasienter som lå i korridorene (de var ikke dimensjonert fordi det skulle ikke forekomme korridorpasienter på nye A-hus hadde ledelsen i Helse Syd-Øst bestemt).
Så ble jeg dag 3 sendt i sykebil til Ullevål, ( for utblokking av årer gjør man ikke på A-hus). Og dag 5 tilbake til A-hus, i drosje denne gangen.
 Jeg håndhilste på over 50 pleiere, kvinnelige og mannlige, pluss leger. Alle var like hyggelige presenterte seg og bad om min navn og fødselsnummer for kontrollens skyld. Jeg tenkte i ørska at kanskje at kunne det hele vært organisert på en annen måte.......
Idag har ledelsen i Helse Syd-Øst vært på A-hus og gitt 4000 pleiere kjeft for ikke å være motiverte nok og ikke stå nok på!!!!!!!!!!!!!!
 Hva er det som skjer her i godis-pottitlandet vårt, hvor en ledelse med superlønninger iallefall IKKE gjør en god nok jobb og demotiverer - og som slipper unna - igjen. Hadde jeg hatt hun derre ..... her så hadde jeg nok gjort noe jeg hadde angret på resten av livet.... JEG GREMMES!!!!!!!!!! (sitat slutt)
Men ….Ahus er jo langt mer enn sengeposter.  Til høyre, i glassgata, finner vi behandlingsbyggene.  Til venstre har vi hovedsakelig sengeposter.  Det er som to forskjellige verdener, sett fra mitt synspunkt, -  pasientens.  Jeg er ofte på kontrolltimer ”til høyre”. Det sklir av gårde fullstendig knirkefritt i mitt tilfelle, ikke noe særlig venting, god oppfølging, stort sett samme lege hele tiden.  Til venstre derimot, overfylte korridorer, overarbeidede sykepleiere og leger, misnøye blant mange, en stemning som kan være ubeskrivelig.  Leste nettopp en blogg fra Stavanger sykehus, hvor det til stadighet ble levert ut feil medisiner.  Det foregår hele tiden på Ahus også...... Jeg slenger på linkene til mine tidligere frustrerte innlegg nederst her, det er nyttig å repetere.
Jeg skulle virkelig ønske at herr Støre gjør noe skikkelig, men det tviler jeg egentlig på.  Se å få åpnet opp Aker Sykehus igjen, i hvert fall som sengepost.  Da slipper Oslofolket også å tråkle seg fram til Ahus, det er heller ikke enkelt nemlig.  Se å få åpnet opp flere sengeposter på Stensby.  Der finnes det et flott sykehus, med veldig mange ledige rom som kunne vært avlastning for sengepostene og korridorene på Ahus.  Noen blir jo overført til Stensby, jeg har selv vært der flere ganger og der er plass til langt flere. 
Det må vel være måten å tømme korridorene på!  Ikke hør på disse økonomene som har funnet på alt dette tullet for å spare penger.  Det er fullt mulig å spare seg til fant!

Jeg tror at jeg er ferdig med dette nå, det nytter ikke med denne gjengen som leker "Ta den ring og la den vandre, fra den ene til den andre..........Det er jo heller ikke bare Ahus denne saken dreier seg om.  Det finnes mange små sykehus ute i distriktene som allerede er nedlagt, og som vil bli nedlagt.  Skal noe endres i Helsevesenet så må det andre koster og andre meninger til, og det blir det ikke før neste valg!

Hvorfor gjør de dette mot oss?  11.01.2011

Dagsbøter   12.01.2011

Hvem bestemmer?  13.01.2011

I korridoren 14.01.2012                 

7 kommentarer:

  1. Takk for et interessant innlegg. Dette skulle du ha sendt til VG, hu Hulda og styret ved Ahus. De leser ikke bloggene våre og hvordan vi opplever sykehuset som pasienter. De venter bare på 3 ting: Lønning, lunsj og ferie, litt banalt sagt, men.......

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sendte videre, men jeg er nok for treg ser du, dette er ikke på førstesidene i dag.

      Slett
  2. har sendt blogginnlegget vidare på Twitter til Jonas Gahr Støre - @jonasgahrstore

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk til Bente OO :)

      Slett
    2. Tusen takk Bente. det hjelper vel ikke så mye men alle monner drar som det heter. Men en ting vet jeg, hvis jeg noen gang ser Støre stå i korridoren på ahus og truer med dagsbøter, da kaster jeg ut TV-en

      Slett
  3. Flott innlegg - igjen, stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. tusen takk Taran, men tror det blir strikking nå framover, og et innlegg om lesing og bøker

      Slett