mandag 10. september 2012

HYPOKONDER IGJEN?

Nå er jeg hjemme igjen, godt plastret i tinningen.  Inngrepet gikk veldig greit, det var nok en humoristisk kirurg tror jeg.  Jeg fikk jo selvfølgelig bedøvelse, så jeg kjente ikke noe vondt.  Jeg var jo en smule tildekket over ansiktet, men jeg kunne kikke på den utrolig snille sykepleieren som fulgte meg.  Hun skjønte nok at jeg var engstelig for dette, og spurte om jeg ville at hun skulle bli med meg.  Og det ville jeg jo.

En stund uti inngrepet så spruta det blod utover, det til og med nådde min følge-engel!  Kirurgen lurte,  ganske tørt på om jeg hadde høyt blodtrykk!  Ikke da jeg ble innlagt, svarte jeg, men har sikkert VELDIG høyt akkurat nå!   Da han kom uti prosessen med å sy så mente han at det var mye verre å sy bunad, for der kunne man ikke ha naturen til hjelp. 

Jeg er glad for at det ble en grei opplevelse.  Den forrige jeg hadde, med grønne hetter og den slags, var mer traumatisk, så nå har liksom denne opplevelsen lagt seg over den forrige, og det kjennes bra ut.
Dagen etter ble jeg utskrevet, og vil få telefon etter fem-seks dager om resultatet og hva som skal skje videre.  Da er det jo bare å vente og imellomtiden så slår den verste sykdommen ut for fullt, les mer om den under her:

Hypokondri Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Hypokondri er en sykdom der folk føler at de har en sykdom som de i realiteten ikke har. Statens helsetilsyn sier blant annet følgende om sykdommen: «Det vesentlige kjennetegnet er vedvarende opptatthet av muligheten for å ha en eller flere alvorlige og fremadskridende somatiske lidelser».
Redselen varer i minst et halvt år, og medisinske undersøkelser virker ikke beroligende. Man kan selv ha en anelse om at angsten er overdreven, men klarer likevel ikke å kontrollere den. Angsten fører ofte til store problemer, både hjemme og på arbeidsplassen.

Symptomer
Symptomene er de samme som ved annen angst. Hjertet dundrer, adrenalinet pumper, magen kniper seg, det prikker i huden og brystet strammer seg til. Disse angstsymptomene oppfattes gjerne som tegn på alvorlig fysisk sykdom.

For en hypokonder blir selv normale eller trivielle problemer med kropp og helse tolket som foruroligende eller livsfarlige. Noen hypokondere lider av dysmorfofobi, en forestilling om at det er noe galt med deler av kroppen eller utseendet deres.

Medisinering
Placebo blir brukt for å narre pasienten til å tro at han/hun er frisk.

Jeg har jo selvfølgelig vondt i hodet og er kjempesvimmel, hvis det ikke gir seg til i morgen så må jeg nok en tur til legen.  Men det gir seg i hvert fall sikkert etter den telefonen fra sykehuset.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar