torsdag 13. september 2012

Full kortison-kur

Jo visst, det var Polymyalgia Reumatica, og attpåtil var det også Arteritis Temporalis – betennelse i tinningarterien – som kan føre til blindhet.  Legen ringte meg i dag.

Dette høres jo faktisk veldig skrekkelig ut……men tross alt, legen sa at det var ikke lungekreftspredning, heller ikke benmargskreft eller annen kreft. Legen sa også at prøven viste at der hadde vært en betennelse i tinngarterien. De kunne ikke med sikkerhet si om betennelsen var der fremdeles. Men jeg skal ha full medisinkur, og det blir ikke akkurat noe småtterier.

Prednisolon (kortison) 40mg pr dag i 4 uker!! Så skal man starte nedtrapping, jeg vet ikke hvordan den skal være enda. Jeg kan kanskje få både måneansikt og legge på meg masse. I tillegg skal jeg si ifra til mine nærmeste at denne medisinen vil påvirke meg på en negativ måte (?) Jeg forstod det nærmest slik at jeg kan bli ”ufin” og hyperaktiv eller noe slikt. Så nå er dere advart.

Det veldig positive her er jo at jeg har da ikke mistet synet. Det har blitt dårligere, umerkelig, har ikke testet det før nå denne uken. Det positive er jo også at denne sykdommen kan man bli frisk av!

Jeg gleder meg ikke akkurat til de kommende uker, og tror jeg skal holde meg hjemme og innendørs for det meste. Dvs først skal vi til Bergen, kjører i morgen, det var i orden det. Det er konfirmasjon for et barnebarn der. Jeg prøvde bunaden, og det var heller ikke noe særlig. Etter at jeg ble så skjev i kroppen så henger bunaden dårlig på meg. Men det blir nok lysere tider etter dette, for eksempel i nov-des når vi skal til Lanzarote, tjo ho……..

2 kommentarer:

  1. Lykke til - det går helst bra :)

    SvarSlett
  2. Hei,
    Da har du endelig fått diagnosen. Prednisolon er ikke bra for kroppen på mange måter, men må man, så må man. At du blir 'ufin' er vel ikke det verste for en stund, da kan du få sagt mye du ellers ikke tør si, he he. Det viktigste er at du blir frisk av sykdommen :-)
    God helg og god tur til Bergen!
    Hilsen fra Mormor

    SvarSlett