lørdag 15. september 2012

Ahus igjen og igjen..........


Jeg blir så inderlig provosert når ledelsen på Ahus stiller opp på TV og radio og aviser og sier BEKLAGER!!!  Det går vel ikke an å tro at det er nok?  Det går vel ikke an å tro at det er nok å bare si beklager til de etterlatte som har mistet barna sine??  Jeg blir så inderlig provosert, ja rett og slett rasende når helseminister Strøm-Erichsen sier at alt er under kontroll og at hun følger med!!  Forresten  - nå blir jeg sint bare hun viser seg på TV, nytter nesten ikke hva hun sier lengre.

Jeg blir faktisk ganske rasende nå, på alt det tullpratet, og alle løgnene vi får servert fra toppene både i helsedepartement og Helse-Øst.  Ære være Onarheim som trakk seg.  Han skulle nå blitt satt inn som leder, og de andre lederne fått sparken, og straff i tillegg.  Han var inne på at lederen har hatt en dobbeltrolle som har vanskeliggjort prosessen, noe lederen selvfølgelig motsier……hmmmm virker noe søkt det der.

Først og fremst, jeg har sett galskapen på nært hold, som svingdørspasient på Ahus fra høsten 2009 til dags dato.  Mine meninger har jeg ikke fått gjennom kun å lese avis er og se på TV.  Jeg selv har fått god behandling hele veien, og jeg beundrer pleierne og legene som holder ut å jobbe på Ahus under slike forhold som de har. De gjør en fantastisk jobb!  Men jeg har øyne å se med og ører å høre med, så jeg har fått med meg mye av det som har foregått utenfor min egen seng!
Den første hendelsen skrev jeg om 11.januar 2011.  Det var en reportasje fra lungeavdelingen på Ahus.  Les innlegget mitt her, januar2011 Hvorfor gjør de dette mot oss?  

Der stod den helseministeren  i korridoren og bedyret at alt var under kontroll, det fantes ingen problemer.  Det var da jeg mistet all tillitt, ALL TILLIT til våre valgte politikere som styrer vårt land.  Hun stod der, midt i TV-ruta mi og løy meg rett oppi tv-ansiktet mitt!!  Hadde hun enda vært så klok og intelligent at hun hadde sagt det som det var:  Ja her er det virkelig problemer, dette må vi finne en løsning på!!  Sannheten!  Da kunne vi tro på at her er det noen bra mennesker som jobber for å få løsninger på problemene.  Dagen etter, onsdag 12, januar stod det fram noen glupe mennesker fra helsebestyrelsen som kunngjorde at nå skulle Ahus få dagsbøter for å få tømt korridorene.  Dagsbøter?  Ja ha, og hvilken virkning skulle det ha da?  Kanskje de syke i akuttmottaket skulle få  to valg, enten betale boten eller dra hjem for å dø?  Det innlegget finner du HER    "Dagsbøter"

Jeg hadde nettopp kommet derifra, jeg visste at der var problemer, pasienter i flomlys i korridoren, trangt for passering, uverdige forhold, kjempevanskelig for leger og pleiere.  Og HALLO, dette var før Aker Sykehus ble stengt!!  En gang lå jeg flere døgn på 24t-akutten.  Der skal man ligge bare en kort stund, der er det masse senger på hvert rom, menn og kvinner om hverandre.  De fleste blir der under 24 timer, men jeg var så dårlig av cellegiftbehandling at de kunne bare ikke sende meg hjem.  Fikk rom på avdeling til slutt heldigvis!
Jeg avsluttet min tredagers voldsomme frustrasjon i januar 2011 med dette innlegget, Hvem bestemmer?  Det spørsmålet er faktisk veldig aktuelt i dag også, halvannet år etter. Hvem bestemmer?

Nå presterer de ”ansvarlige”  som forresten kollektivt fraskriver seg sitt ansvar, nå presterer de å skylde på underbemanning etter overflyttingen av Aker-pasienter.  Men husker dere ikke , det var jo fullt i korridoren før den tid?  Og hvor skal disse ansatte gjøre av seg?  De gamle pauserommene finnes jo ikke lengre, de har nå ”stasjoner” eller Tun som de kaller det, spredt bortover i korridoren.  Det er ikke akkurat plass til så mange der.  Jeg tror at på noen avdelinger er det brukt et pasientrom til personalrom.  Dessuten, når korridoren plutselig blir full, noe den ofte blir på lungeavdelingen i hvert fall, så tviler jeg på at det blir kalt inn ekstra mannskap sånn på sparket.

En annen løgn jeg hørte på radioen i dag, i bil mellom Oslo og Bergen, var at disse tilfellene som var avdekket fant sted i 2011.  var alt så mye bedre og på stell!!  Tullprat igjen.  Jeg var innlagt i 2012, nærmere bestemt i månedskiftet jan-feb.  Da havnet jeg på korridoren, og det var en uforglemmelig natt.  Det var som en scene direkte klippet ut av teaterstykket Les Miserables.  Jeg klarte meg godt, men opplevelsen sitter der som spikret, det var som å se på en slags krigscene, helt uvirkelig, på et norsk sykehus, en vinternatt i 2012.  Innlegget mitt finner du  Her   "I korridoren" og vær så snill, les det, og tenk på det neste gang du hører at alle disse problemene var året før, i 2012 er alt bra, det er ikke sant.

En annen gang jeg lå der, var jeg bare noen timer korridorpasient.  Pleieren på vakt sa i telefonen, hørte jeg, at skulle de ta imot flere pasienter nå så måtte de ha køyesenger, hydrauliske!!  Han var ganske fortvilet.  De gikk også tom for mat til suppemåltidet.  Det var vel ikke beregnet at det var 7 ekstra mennesker der som skulle ha noe. 
Den unge damen som døde da hun skulle få tatt mandlene, det siste jeg hørte på radio i dag var at denne hendelsen ikke skyldtes underbemanning eller noe som helst som gikk på slike ting på Ahus som beskrevet i rapporten.  Si meg, hvorfor døde hun da?  Var det noen ”personer” som var skyld i det?  Her skjøv de ansvaret rundt omkring til et eller annet sted, da er det vel ganske umulig å få gjort noe for å unngå lignende tilfeller?  Det blir vel nedsatt en komite som skal se på saken, så er man ferdig med det.…….Rapporten er å finne på internett, fikk ikke med meg hvor, har ikke tenkt å lese den.   Lurer på hva som vil stå i rapporten for 2012?

PS  Jeg trodde et øyeblikk at mitt ”raseri” over bestyrelsen i Helse-Norge skyldes mitt store inntak av kortison, (se forrige innlegg), men jeg var like sint i januar 2011, så det er ikke noe nytt dette som dukket opp i går.

4 kommentarer:

  1. Det er og har vært en stor tragedie å overføre 160.000 mennesker som pasienter til Ahus, det har vist seg nå. Den sittende regjering har STOR skyld i dette og Helseminister Strøm Erichsen/AP 'skjønner ingen ting'. Tror det norske folk må benytte stemmeretten sin i 2013 å tenke seg om å ikke bare stemme 'av gammel' vane.
    Hilsen en som nekter å bli lagt inn på Ahus, så fremt jeg er ved bevissthet.

    SvarSlett
  2. Du skriver så bra, få noe av det du skriver publisert i mediene, slik at flere og flere får vite hva som skjer. Jeg er også sint over hvordan noen i familien som ikke ble behandlet, døde. Jeg blir kvalm når jeg ser Rynke Strøm Erichsen som jeg kaller henne, hun virker arrogant og hjerteløs. Det triste er at de som ser hva som skjer er som regel de syke, og de har ikke kraft eller mot til å protestere.

    Takk for ditt sinne, men hvordan kan vi forandre noe?Jeg vet ikke om du så debatten på NRK http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/865523/ hvor Jens Stoltenberg sto og løy om kreftbehandlingen i Norge. Man blir rasende av mindre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar, begge to! Det er ikke så lett å få publisert slike meninger og erfaringer i media. Dere får hjelpe til med å spre dette. Jeg så ikke den debatten, kanskje heldigvis, eller kanskje ikke. Det hadde vel vært bra om enda flere hadde engasjert seg. De sier så fryktelig mye tull i disse debattene og forklaringene, og alt blir godtatt liksom.

      Slett
  3. Akkurat i disse tider kjenner jeg at jeg er glad for at jeg br i Østfold, selvom sykehuset her også har fått sine skraper i lakken de senere årene :S

    SvarSlett