tirsdag 4. september 2012

Martina Hansens Hospital og Polymyalgia Reumatica

Ja så var man innlagt igjen da.  Denne gangen var jeg utrolig nervøs på forhånd, skjønner ikke det.  Hele kroppen var nervøs.  Og så jeg som har gått igjennom så mye!!  Dette burde jo ikke være noe å være redd for, jeg føler meg frisk.  Det skal bare utredes om jeg virkelig har den sykdommen som kalles Polymyalgia Reumatica (skal skrive om den nederst i innlegget her).  Og det skal utredes fordi medisinen er kortison, og det skal man helst ikke sløse med pga bivirkninger.  Må man så må man, og hvis ikke så skal man ikke.  Sånn er det bare.
Foreløpig har de bare tatt masse blodprøver, og foretatt en undersøkelse av bevegelighet og den slags.  I morgen skal jeg muligens ha ultralyd av tinningene. Dessuten så skal de innhente diverse resultater og opplysninger fra Ahus.  Supert det da, at de kan samarbeide.  På min sykeferd har jeg i grunnen blitt litt forskrekket over at alt må gjentas og gjøres på nytt.  Det er så slitsomt, så dette likte jeg, at de samarbeider.

Hvis den ultralyden viser noe muffins så må de foreta et lite inngrep og hente en ”bit”, og det høres jo litt ille ut da.  Men etter alt jeg har opplevd så bør jeg vel klare det også.  Jeg har vondt i hodet, kan det være stess? 
Nå er det snart kveld her, og jeg ligger på to-mannsrom.  Lengre borte i gangen, på neste post så jeg da virkelig et 6-mannsrom!!  Glad jeg ikke er der.  Tv-en over senga mi virker ikke, men jeg har jo web-tv og mobilen som modem så det går fint.

polymyalgia rheumatica

I Store medisinske leksikon finner du generell medisinsk informasjon. Kontakt din fastlege med spørsmål om symptomer eller behandling.
sykdom med betennelse i musklenes små arterier (kjempecellearteritt).

Historikk
Polymyalgia rheumatica er en relativt nyoppdaget sykdom. De første typiske tilfellene ble beskrevet i 1888. Først etter den annen verdenskrig ble man for alvor oppmerksom på tilstanden, som viste seg å være ganske vanlig. Betegnelsen polymyalgia rheumatica, som brukes verden over, ble innført i 1957. I 1890 ble det beskrevet ett sykdomsbilde som ble kalt arteritis temporalis – betennelse i tinningarterien – som kan føre til blindhet. Det ble i 1950–60-årene klart at polymyalgia rheumatica kan være kombinert med og viser nært slektskap med arteritis temporalis.

Utbredelse
Sykdommen er meget sjelden hos individer yngre enn 50 år, og kvinner rammes hyppigst. Det inntrer ca. 15 nye tilfeller per år per 100 000 innbyggere over 50 år.

Symptomer
Pasienten begynner gradvis eller ganske plutselig å kjenne seg slapp, ute av form, og det kan utvikle seg vekttap. De kan ha lett feber og ha influensalignende symptomer.

Mer typisk enn disse generelle symptomer er stivheten av skulder- og hoftemuskulatur. Dette fører til vanskeligheter i dagliglivet, spesielt med av- og påkledning. Morgenstivhet uten uttalt leddaffeksjon sannsynliggjør diagnosen. På direkte spørsmål svarer pasienten oftest at de har inntrykk av at sykdommen sitter i musklene og ikke i ledd. Det er ikke muskelsvakhet, men smerter og stivhet som dominerer tilstanden. Det forekommer også leddsmerter, og det kan være tydelige, men vanligvis milde betennelsesreaksjoner, f.eks. i kneledd, håndledd og ankler. Leddgikt hos eldre kan starte med plager forenlige med polymyalgia rheumatica.
Hodepine er også vanlig symptom, og den kan være diffus eller lokalisert til tinningregionen. I de sistnevnte tilfeller kan det finnes tegn til betennelse i tinningarterien (arteritis temporalis).

Det alvorligste er synsforstyrrelsene som kan føre til tap av synet, ikke sjelden dobbeltsidig. Grener fra tinningarterien forsyner nemlig øyet med blod. Kliniske tegn på arteritis temporalis kan være varseltegn.
Også andre arterier kan være angrepet. F.eks. kan blodforsyningen til tyggemusklene bli hemmet. Det kan bli smertefullt å tygge, og det kan også være tungesmerter ved tygging.

Praktisk meget viktig er det at blodsenkningen (SR) nesten bestandig er meget sterkt forhøyet ved polymyalgia rheumatica, både om tilstanden er forbundet med arteritis temporalis eller ikke.
Det er andre, til dels alvorlige, sykdommer som kan starte med symptomer som kan minne sterkt om polymyalgia rheumatica. Derfor vil det i en del tilfeller være nødvendig med supplerende undersøkelser for å utelukke andre diagnoser.

Behandlingen
Behandlingen med kortikosteroider er vanligvis effektiv. Etter få dager forsvinner plagene, og sjansen for alvorlig øyeaffeksjon blir minimale. Pasientene skal ha kortison, som gis som tabletter. Man starter vanligvis med 15–25 mg prednisolon, og doseringen reduseres gradvis, avhengig av pasientens plager og fall i senkningsreaksjon. Sykdommen brenner til slutt ut, men dette kan ta meget lang tid, ofte mange år

1 kommentar:

  1. Krysser fingre og tær for at du får et svar, og det relativt fort! Virker jo som prognosen for å bli bra igjen evt er relativt bra, da :-)

    SvarSlett