fredag 4. februar 2011

Røntgen-tilbud for oss på Romerike

Romerike er navnet på området mellom Oslo og Hamar. Her bor det 260.000 mennesker. (Som sammenligning bor det 170.000 i Trondheim).

I alle år har vi reist til Lillestrøm for å ta diverse røntgenbilder, både vanlig, CT, mammografi, og jeg tror de har MR også. Har vi hastverk kommer vi inn med en gang. I 2009 ble jeg henvist til røntgen, fikk time dagen etter, og dagen etter det igjen ringte min fastlege meg og fortalte at de hadde funnet en svulst på min venstre lunge. Det var raskt det!

Lillestrøm ligger sentralt for de fleste av oss på Romerike. Alle tog og busser går liksom til Lillestrøm. Lillestrøm sentrum er ikke så voldsomt stort. Er man dårlig til beins, så er det en liten taxitur fra stasjonen (buss og tog) til Curato. Er man god til beins går det greit å gå til fots også, fra samme stasjonsområde.

Men nå har noen glupe økonomiske hoder funnet ut at Helse Øst (eller hva det nå enn heter) vil spare masse kroner på å legge ned tilbudet på Romerike (for 260 000 mennesker!). Nå må vi reise til Oslo, til Bryn!! Hvordan komme seg dit da? Ja ikke vet jeg, men tungvint blir det. Det er ikke i nærheten av Oslo S i hvert fall, der vi lander med tog eller buss. Kjøre egen bil? Tror ikke det er så enkelt for alle på Romerike, det er slett ikke alle som takler bykjøringa i Oslo, og klarer å finne fram til Curato på Bryn.

Og dette blir omtrent som med Ahus og Aker sykehus. Hvordan skal instituttet i Oslo nå plutselig klare et tilleggsgrunnlag på 260000 mennesker? Vel, de nord på Romerike kan reise til Hamar selvfølgelig, men det er vel tvilsomt om de har så stor overkapasitet der at de kan ha et kundegrunnlag ekstra på 130 000 mennesker. Vi kan også få time på Ahus, men der er det laaaang ventetid på røntgentime.

Jeg lurer veldig ofte på hva det er som skjer rundt oss her. Hvem er det som tar slike vanvittige beslutninger? Hvorfor skal velferdstilbudene våre bygges ned? Det skulle vel ha vært motsatt, at vi burde få et bedre og bedre tilbud i et av verdens rikeste land?

Det står i avisen at ”slaget” ikke er tapt enda, der finnes enda håp om å berge tilbudet for oss her på Romerike. Jeg tviler! Jeg er redd for at slike saker er bestemt på forhånd, av noen i bakgrunnen som er de som egentlig styrer og bestemmer.

2 kommentarer:

  1. Helt enig, som vi sier i stockhom, Fattar Nada, betyr att jeg ikke forstår noen verdens ting av denne idioti.

    /Arvid

    SvarSlett
  2. Det ser ut som om politikerne ikke vil at menneskene i Norge skal ha det godt og trygt.

    Alle de sykehusene som har blitt lagt ned i de siste årene har ført til at pasienten må reise mye lenger til behandling, hva uten tvil koster mange menneskeliv fordi de ikke kommer fram i tide. Mange blir hentet med ambulansefly fordi nærsykehuset har blitt lagt ned, og mange må reise lange strekninger med taxi til behandling. Alt dette koster, men det blir det skrevet lite om.

    Jeg vet at hvis mine foreldre hadd bodd nærmere et større sykehus hadde min far levd i mange år til, men siden han var en eldre mann allerede, og det sykehuset han ble sendt til ikke kunne ta den operasjonen han hadde trengt for å oveleve, mistet vi han. De fleste pasienter og pasienters familier godtar dessverre hva som skjer, jeg skulle ønske vi som familie den gangen hadde klaget. Vi hadde ikke reddet min far, men hadde kanskje oppnådd at slikt ikke skjer igjen.

    SvarSlett