søndag 6. februar 2011

Innen 48 timer

Jeg syntes selv at jeg kom under behandling raskt. Svulsten ble oppdaget, tilfeldig, 1, juli 2009 - 20. august ble jeg operert. I månedsskiftet jan/feb 2010 var jeg ferdig behandlet med stråling og cellegift. Kanskje kunne det ha vært kortere tid før operasjonen? Jeg vet ikke. Det kan uansett se ut som om det er tilfeldig om man må vente i uker og måneder for å få svar. Det kan virke som om det kommer an på hvor i landet man bor, og hvilken fastlege man har, og hvilket sykehus man blir henvist til,. Det er ikke riktig!!

Det er noe merkelig med dette helsevesenet i Norge. Det fungerer veldig bra noen steder, for noen. Andre steder, og for andre er det helkrise. Det burde ikke være slik.
Se linken og info under her om Norges viktigste kreftkonferanse. Kan slikt nytte? Jeg er så utrolig negativ for tiden, og tror ikke at noe slikt kan nytte i Norge. Jeg må dessverre gjenta meg selv fra både røntgen-innlegget og innleggene om Ahus, jeg tror det er noen bakenfor som styrer og steller, noen som kanskje setter en økonomi på et papir høyere enn helse, fakta og logikk.

Jeg ønsker virkelig at jeg tar feil……


Norges viktigste kreftkonferanse

Folkemøte Sandnes kulturhus 17. mars 2011 kl. 18.00-22.00


Raskere kreftdiagnose sparer liv: Tidsrommet mellom mistanke om kreft og endelig diagnose er kritisk. Mange kan vente i uker og måneder for å svar. Hver dag dør mennesker i Norge fordi diagnosen ble stilt for sent.


I Danmark har de allerede gjort noe med ventetiden. Her har innbyggerne en 48-timers garanti. Kan vi få til dette i Norge? Og hva vil det bety i sparte liv og lidelse?


INNEN 48 TIMER-konferansen i Sandnes setter søkelys på dette spørsmålet. Blant deltakerne møter du ledende eksperter på kreftbehandling i Norge, samt sentrale helsepolitikere og -administratorer. Du vil også treffe sentrale personer fra Danmark som forteller hva de har fått til.


Bli med på Innen 48 timer du også!

Her finner du hjemmesiden og flere opplysninger: 

http://www.innen48timer.no/


2 kommentarer:

  1. Jeg synes det tok lang tid før du fikk operasjon. Hvis du fikk diagnosen allerede 1. juli, men operasjonen ikke ble utført før 20. august, mener jeg det er en altfor lang tid. Det er ikke sikkert at resultatet hadde blitt noe annderledes, men jeg synes det er nesten umennseklig å la en pasient gå å vente så lenge. Det har noe med psyken å gjøre, å gå å vente på en slik operasjon må da være en stor belastning og derfor burde det gjøres med en gang etter at diagnosen har blitt stilt.

    Jeg er også ganske negativ til HelseNorge og hele systemet vi har i Norge. Hvis man blir syk og bor på feil sted, eller hvis man ikke har en fastlege som står på når det gjelder, har man dårlige kort sammenlignet med mange andre. Hvis alle da flytter til byene fordi man har bedre sjanser når man blir syk, fører det til at landsbygdene blir tomme og byene blir overbefolket.

    Man hører hele tiden at man må spare i helsesektoren, men på den andre siden hører og leser man om hvordan oljepengene blir feilinverstert slik at mange milliarder går tapt. Dessverre ser det ut som om det er det samme hvilken regjering som sitter ved roret, det norske helsesystemet forbedrer seg ikke.

    SvarSlett
  2. Dette dreier seg da om å ta tak i et konkret tema som berører mange.
    Å gå i månedsvis å vente på å komme til undersøkelse etter at legen har signalisert at hun mistenker kreft, er ikke noe godt. Jeg vet det. Dette er et fantastisk initiativ for å hjelpe dem som ikke er så heldig som deg og meg å fått diagnose og behandling. Tenk på de som kommer etter deg. Det er det dette dreier seg om slik jeg leser initiativet :-)

    SvarSlett