torsdag 10. desember 2015

Snart jul....

Det nærmer seg, og her i huset har det faktisk blitt bakt tre kakesorter.  Inger-datter var her i helgen, fra Bergen, og da ble det bakehelg.  Smultringer blir kjøpt rykende ferske og plassert i fryser, og det får vel klare seg tror jeg.

Jeg har deltatt på julemarked i Aurskog og fikk da solgt noe av jule-lageret mitt. Det som ikke ble solgt er tilbake på epla.no og dukkeklær er populært.

Jeg styrer nå med mine undersøkelser og det går jo ganske så bra, ingen brystkreft og ingen hudkreft, det er supert.   Kolsen har nok blitt forverret på en måte, jeg hoster mer enn før, men merkelig nok så puster jeg mye bedre og har jo økt lungekapasiteten.

I morgen kommer det noen fra kommunen og skal installere en trygghetsalarm her hos meg.  Det virker litt skummelt.  Jeg får en påminnelse om at jeg er syk, og det må jeg bare fortrenge så fort som mulig.  Men akkurat når det skjer slike ting så kommer det over meg, at jeg er syk.  Jeg måtte søke på internett, og her det:

Trygghetsalarmen er en liten radiosender med en alarmknapp som, for eksempel kan bæres i et kjede rundt halsen. Trygghetsalarmen er knyttet til en vaktsentral, som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien. Vaktsentralen eller kommunens personell rykker ut hele døgnet hvis alarmen går.

Hvem kan få trygghetsalarm

Det er ingen lovfestet rett til å få trygghetsalarm. Kommunen kan, i samarbeid med den enkelte pasient eller bruker, vurdere om trygghetsalarm vil være en hensiktsmessig del av tjenestene.
Ved vurderingen av om du skal få trygghetsalarm vil kommunen ofte se på om det foreligger:
  • Sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp
  • Reell fare for fall
  • Problemer knyttet til utrygghet og engstelse

Ja ja, bare den er installert så kan jeg fortrenge den igjen, bare huske på at der finnes en knapp å trykke på ved behov.............

Her finnes ingen snø, heldigvis sier nå jeg, Livet er så mye enklere uten snø. Men mørkere, ja det er sant, det hadde vært lysere med hvit snø.  Kanskje jeg kan ta meg enda en tur med rullestol, men ikke i morgen, da kommer det jo en trygghetsalarm hit.

Julen aktiviteter er ikke klarlagt enda.  Harald kommer fra Japan, den 28. desember.  Det blir stor konsert i Sørum Kirke 29. desember med flere aktører fra Sørum Kommune.  Det er Sørum Kirke som skal feires, 850 år, det er litt av en alder det!!

Jeg driver for tiden på med å sette sammen bilder og musikk fra Gjerdrum Bygdekor.  Det er da så utrolig morsomt å kunne bruke bilder som ellers ligger i album, eller enda verre, på en pc.  Bilder vi aldri ser på.  Jeg er ferdig med Gjerdum Bygdekor del 1. og den skal jeg legge ut her og nå.  Jeg er straks ferdig med del 2, så den kommer straks.  Det var en flott  tid, noen år med mange utrolige opplevelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar