lørdag 29. mars 2014

Begrense forfallet!!

"Jeg trener ikke for å bli i bedre form, jeg trener for å begrense forfallet!" 
Disse kloke ord kom fra en god venn av oss, og det er vel så sant så sant.  Forresten jo, jeg trener nok også med en ørliten tanke om å komme i bedre form.  Den kloke uttalelsen kom da jeg beklaget meg over liten framgang.  Jeg syntes slett ikke at jeg kunne merke det noen steder at jeg hadde nytte av treningen.

Siden oppholdet på Glittre har jeg vært flink, jo da jeg har det.  Trent jevnlig hos fysioterapeuten, i treningsal.  Masse øvelse på apparater to dager i uken,  De andre dagene har jeg lungetrim, ergometersykkel eller balansebrett. Men merker ikke så mye framgang,  - trodde jeg.

Trodde jeg, men en dag jeg ordna masse til vaskehjelpen skulle komme, da tok jeg fram oksygenmåleren for å sjekke tilstanden.  Jeg må sette meg ned ofte når jeg driver her fram og tilbake og rydder og styrer, og målingene var faktisk utrolig bra, har aldri vært bedre.  Akkurat da jeg satte meg ned, med "surstoffgjeld" var opptaket nede på 89.  Det tok seg fort opp igjen, og endte faktisk på 98/99.  Der ble det liggende, helt utrolig.  Og pulsen som vanligvis ligger rundt 90 lå på 85/86.   Hmmmm   her hadde det da faktisk skjedd ting som ikke er så synbare uten måleinstrumenter...........

Det skjer ting, det er tydelig det.  Et av målene mine var at jeg skulle kunne gå ned trappa til boden der jeg har mine stoffer, garn, sysaker og andre godsaker.  Jeg skulle kunne gjøre det uten å sitte og grue meg for den hersens trappa.  Vel, jeg gruer meg fremdeles, men jeg synest det går lettere nå, jeg er ikke helt pumpet når jeg kommer opp igjen, og tar trappa uten å stoppe midtveis.  Jo det er framgang......

Jeg er også veldig opptatt med håndarbeider for tiden.  Jeg strikker dukkeklær som skal sendes til mitt aller yngste barnebarn i Japan, og jeg har også planer om å legge ut dukkeklær for salg på epla-butikken vår.



Bunad til 17. mai må vel være kjekt å ha?

Ellers så er vi ganske så i ro i heimen.  Gubben er ferdig med andre runde med cellegift og om to uker er det CT for å se om den har virket.  Denne gangen ble han litt pjusk, kvalm og magesmerter, men det er mye bedre nå etter noen dager.    Jeg var fristet til å bestille billetter til Lanzarote i går, billetter til nov/des.  Jeg fant noen veldig billige, og det var til og med rullestolplasser ledige.  Hmmm  kanskje jeg skal bestille i kveld, hvis de fremdeles er der.   Jeg kan jo avbestille hvis det skjærer seg med planlagt tur.  Det er verre å få rullestolplasser på sparket.  De blir veldig fort opptatte.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jeg gjorde det ikke, ikke i dag........

      Slett
  2. Lytt til magefølelsen og bestill tur når dere er klare til det :-) Det går alltid et fly. God søndag!

    SvarSlett
  3. Kloke ord fra en god venn, men å begrense forfallet skulle vi ha begynt med når vi var unge. Ingen røyk, ingen vin, trening og sunt kosthold er tingen. God Påske til dere begge :)

    SvarSlett