Etter omtrent to uker på Hospiten Lanzarote (med alvorlig
lungebetennelse i min eneste lunge), hvorav 6 døgn på intensivavdeling kom
meldingen fra reiseforsikringsselskapet at jeg skulle overføres til Ahus,
Lørenskog, Norge! Forsikringsselskapet i samarbeid med sykehusets lege og forsikringsselskapets lege hadde vurdert det
slik at jeg måtte ha følge av lege og tilgang til surstoff på flyet. Den hyggelige damen som ringte meg og
fortalte dette kunne fortelle at reisen skulle starte allerede neste morgen kl
7.50 fra Hospiten. Legen som skulle
følge meg ville komme på besøk senere på dagen for en prat og en liten
undersøkelse. Jeg skulle transporteres
på båre hele veien (!!) og turen ville foregå med flere forskjellige fly fordi
det var slett ikke alle fly som kunne ta slike syketransporter med tilgang til
surstoff.
Ja dette var beskjeden jeg fikk og jeg ble jo en smule
stresset kan man si. Jeg syntes jo
heller ikke at jeg var så dårlig at båretransport kunne være nødvendig, men i
slike tilfeller så er det nå best å bare ta det som det kommer og ikke
argumentere om noe som helst. Jeg var jo
ikke akkurat frisk heller. De vet vel
best de som jobber med slike saker tenkte jeg.
Telefon til gubben på Casas Heddy - ”nå kan du begynne pakke, i morgen tidlig drar vi!!”
Legen kom på besøk og han kunne fortelle at det ble noen
flybytter underveis. Lanzarote –
Düsseldorf – München - Gardermoen/Oslo. Jeg fikk beskjed
om å prøve å komme meg tidlig til sengs og forsøke å være så uthvilt som mulig,
det kom til å bli en strevsom dag!!
Forberedelser
Jeg pakket mine saker så godt jeg kunne og etterlyste
forstøver kl 23.00 for å kunne legge meg til å sove før det ble langt på natt. Men det fikk jeg jo ikke! Forsøkte meg en gang til
kl 23.30, forklarte situasjonen at jeg kunne ikke ta den nødvendige
innsovingstabletten før forstøveren, derfor, please, kan jeg få den astmamasken
nå? Da ble ”Cruella” ganske rasende og
skjelte meg ut på et uforståelig engelsk, og bra var det at det var
uforståelig. Jeg ble faktisk så sjokkert at jeg bare gapte og sa
ingenting. Men jeg forstod bl a at hun
var veldig opptatt av at jeg måtte dusje senest kl 07.00 neste morgen, for å
bli ferdig til ambulansen kom for å hente meg.
En stund etter kom det en annen
pleier som løftet på medisinglasset mitt med innsovingstabletten, så på meg, så
på tabletten, rista på glasset, satte det hardt ned på bordet og forsvant!! Forstøveren
ble endelig satt på kl 00.30!
Jeg våknet tidlig og måtte spørre ”Cruella” om jeg aller
nådigst kunne dusje selv om kl var bare 6.30, ha ha, jo da det var greit, men
jeg vågde jo ikke gjøre noen verdens ting lengre uten å spørre!! Hun hentet faktisk et frokostbrett til
meg etterpå, det var jo ikke verst. Gubben møtte med bagasjen og ambulansen og
legen kom etter hvert. Jeg fikk tilbud
om å ligge på båren men avslo, ville heller sitte, følte meg ganske bra. Ligge på båre i sykebil er ikke noe særlig
behagelig. Det var ellers bestemt at
transporten videre og mellom flyene skulle foregå med rullestol og ikke
båre. Tusen takk for det, da følte jeg
meg et hakk friskere bare av den grunn.
På Lanzarotes flyplass kan de det der med rullestoler og den
slags transport. Det går som smurt, de
har jo slike tilfeller hver eneste mandag med masse rullestoler fra Casas Heddy. Bagasjen ble sjekket inn, og den skulle vi
ikke se igjen før i Oslo. Turen videre
gikk med Air Berlin til Düsseldorf og dette var den lengste strekningen av
dagens etapper, ca fire timer.
Surstoffet var på plass, og vel oppe i lufta ble jeg ”hektet” på. Legen målte forresten surstoffopptaket på oss
alle tre, før vi kom i lufta, og jeg scoret faktisk høyest!! Jeg hadde 98 prosent mens de andre to bare
hadde 96. Oppe i lufta sank mitt til 95,
ikke så verst det heller da, men tydelig nedgang. Jeg hadde en
medbragt bok av Karin Fossum: Elskede Poona Den var
veldig fengslende og ”fanget” meg heldigvis.
Jeg syntest egentlig hele dagen og situasjonen var ganske forferdelig så
det var godt å kunne dukke ned i noe som tok tankene bort. Jeg er ikke så veldig glad i å fly, er ganske
panisk for at det skal bli turbulens!!
Düsseldorf
Düsseldorf hadde liftbil som var på plass for å ”heise” oss ned fra flyet og kjøre oss inn i avgangshallen med meg i rullestol. På denne flyplassen var det litt ventetid som skulle benyttes til å spise bl a , men min matlyst var aldeles borte. Det eneste jeg kunne tenke meg å få ned var banan!! Johannes leita rundt i hele området, men der fantes ikke banan. Det ble tuc-kjeks og vann, levde godt på det resten av dagen.
Düsseldorf hadde liftbil som var på plass for å ”heise” oss ned fra flyet og kjøre oss inn i avgangshallen med meg i rullestol. På denne flyplassen var det litt ventetid som skulle benyttes til å spise bl a , men min matlyst var aldeles borte. Det eneste jeg kunne tenke meg å få ned var banan!! Johannes leita rundt i hele området, men der fantes ikke banan. Det ble tuc-kjeks og vann, levde godt på det resten av dagen.
Neste etappe, tilbake (!) til München, var med Lufthansa. Større og nyere fly. Her kunne surstoffet brukes hele tiden, både
opp og ned. Flytiden var bare en time
så det gikk raskt og greit.
Munchen,
en kjempediger flyplass, og her var ikke rullestoltransporten så veldig proff akkurat. Jeg fikk spørsmål om jeg kunne klare å gå ned flytrappa, og det klarte jeg jo selv om det ikke var en selvfølge, med skjelvende bein. Hadde jeg ikke klart det så hadde de vel funnet på noe annet smart. Det var litt sånn fram og tilbake med bestemmelser. Vel nede på bakken ble vi kjørt i en egen bil og kom inn til gaten via en bakvei, enkelt og greit. Her var ventetiden så kort at vi rakk omtrent bare å besøke toalettet. Da jeg skulle om bord i et nytt fly ble det litt komplikasjoner. Jeg kunne ikke klare å gå opp flytrappen, og to mann skulle bære meg i en liten sammenleggbar rullestol. Men…..mann nr to var sporløst borte. Vi kjørte rundt på flyplassen, og mann nr 1 tromma med fingrene, snakka med seg selv, kjefta og bar seg, hvor er han, kommer han ikke snart? Endelig kom han, og det var sånn ca fem minutt før avgang! Stress, stress! Heldigvis var det noen som kom etter oss også, så vi var ikke de siste. Turen videre til Oslo tok vel ca to og en halv time. Flyets kaptein advarte oss om at det kunne bli kraftig turbulens, men det skjedde ikke, heldigvis.
en kjempediger flyplass, og her var ikke rullestoltransporten så veldig proff akkurat. Jeg fikk spørsmål om jeg kunne klare å gå ned flytrappa, og det klarte jeg jo selv om det ikke var en selvfølge, med skjelvende bein. Hadde jeg ikke klart det så hadde de vel funnet på noe annet smart. Det var litt sånn fram og tilbake med bestemmelser. Vel nede på bakken ble vi kjørt i en egen bil og kom inn til gaten via en bakvei, enkelt og greit. Her var ventetiden så kort at vi rakk omtrent bare å besøke toalettet. Da jeg skulle om bord i et nytt fly ble det litt komplikasjoner. Jeg kunne ikke klare å gå opp flytrappen, og to mann skulle bære meg i en liten sammenleggbar rullestol. Men…..mann nr to var sporløst borte. Vi kjørte rundt på flyplassen, og mann nr 1 tromma med fingrene, snakka med seg selv, kjefta og bar seg, hvor er han, kommer han ikke snart? Endelig kom han, og det var sånn ca fem minutt før avgang! Stress, stress! Heldigvis var det noen som kom etter oss også, så vi var ikke de siste. Turen videre til Oslo tok vel ca to og en halv time. Flyets kaptein advarte oss om at det kunne bli kraftig turbulens, men det skjedde ikke, heldigvis.
Jeg ser da ganske frisk og sprek ut før avreisen fra Hospiten Lanzarote, med kortisonface!. Jeg var nok noe mere sliten etter 12 timer på reisefot!! |
På Gardermoen fungerte det meste, dvs vi måtte lete litt etter vedkommende som kom for å hente oss, det ble ingen ambulanse men en slags VIP-bil. Gubben ble hentet av vår sønn og dro direkte hjem mens vi dro til Ahus hvor jeg hadde fått plass på Medisinsk avdeling. Og hva som hendte på Ahus? Jo se det blir da enda et innlegg for seg selv............
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar