søndag 24. juli 2011

Skremmende terror!!!

Foto: Paul Audestad - Aftenposten

Klippet fra Aftenposten - Meninger - debattsentralen - kommentarer -  skrevet av Per Gunnar Hansø 23.07.2011




Det som har skjedd er ubeskrivelig vondt. Ufattelig. Umenneskelig.


Til de som har mistet et familiemedlem eller venn ønsker jeg å si: Kondolerer. Det hele er så ufattelig trist.

Jeg skriver dette fordi jeg tror denne morderen ennå ikke er ferdig med sin ugjerning. Hvorfor tror jeg det? Jo, for hadde dette massemordet vært det endelige målet, hadde han skutt seg selv når han var ferdig. Men han har tenkt lenger enn det.

Så hva gjorde han dette for? Hvilken nytte skulle han ha av det?

Han har myrdet over 80 mennesker, langt de fleste for egen hånd. Han har gått metodisk frem og nøye kalkulert hva som skulle skje når. Han gjør heller ikke noe forsøk på å skjule sin identitet. Tvert imot har han kaldblodlig myrdet folk, for så å overgi seg frivillig til politiet når de kom på plass. Han må ha visst at dette vil gi ham fast plass i media i lang tid fremover.

Dette betyr at det ikke er noen desperat handling. Det er ingen desperado som har "skutt villmann" rundt seg. Han har med overlegg handlet for å å drepe flest mulig før politiet kom.

Hva er motivet?

Jeg er overbevist om at denne personen ikke er sinnsforvirret eller har noen psykisk lidelse i normal forstand. Alt han har gjort er nøye planlagt og kalkulert for å få akkurat den effekten han ville. Jeg mener, hvorfor skulle han lage pent utseende "presentasjonsbilder" av seg selv på Facebook hvis det ikke var for at han ville ha dem som sitt bilde utad? Denne mannen har noe mer fore.

Så hva ønsker han egentlig å oppnå?

Jeg tror han ønsker å oppnå syv ting:

Det ene er å plassere sitt ønskede tema på dagsorden, med seg selv i fokus, og foran hele Norges befolkning.

Det andre er å eksponere så mange som mulig for hans eksisterende yttringer som allerede finnes på internett og i bokform.

Det tredje er å tvinge frem en radikalisering i det norske samfunnet.

Det fjerde er å få hele Norges (om ikke verdens) søkelys på seg gjennom den rettergangen som etterhvert vil komme, der han vil så mye som mulig forsøke å vinne sympati for sitt fordreide verdenssyn gjennom veltalenhet, spissformulerte svar og insinuasjoner.

Det femte er å få livslang spalteplass i media, samt å kunne bruke sitt lønnede opphold i fengsel til å skrive flere bøker.

Det sjette er å latterliggjøre det norske rettsystemet ved å misbruke dets humane grenser til å få ting på sin måte.

Det sjuende er at når han slipper ut i 2032 i en alder av 53 år, er han posisjonert som en ubestridt leder i det høyreekstreme miljøet.

Jeg mener at en person som går til det skritt å drepe mennesker for å sette dagsorden, må behandles spesielt. Det vil være et svik mot de drepte og de etterlatte å la ham få bruke denne situasjonen til å posisjonere seg og spre sitt budskap.

Derfor ønsker jeg:

- at rettsaken går for lukkede dører.

- at han får brev- og besøksforbud.

- at han isoleres på livstid, uansett oppførsel. Og jeg mener ikke 21 år - jeg mener til han har sluttet å puste.

- at media tar inn over seg hvilket ansvar de har for ikke gå en sosiopatisk massemorders tjeneste, uansett hvilke scoop og opplagstall det innebærer å avstå fra.

En person som kaldblodig bruker massemord for å få sagt sin mening, har brutt en implisitt kontrakt med resten av menneskeheten. Han kan ikke lenger gjøre krav på samfunnets rettigheter etter min mening. Det vil være det ultimate hån mot de ofre han etterlater seg å la ham dra nytte av denne situasjonen.

Så jeg ber, innstendig, om at mine ønsker blir hørt, og at andre som leser dette, også gjør seg opp en mening og uttrykker dem.


Med vennlig hilsen

Per Gunnar Hansø

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar