torsdag 26. mai 2011

Det nytter med trening!!


Jeg blir sulten av å "trene", suppespesialitet fra Gran Canaria

Nå har jeg nettopp vært på treningssenteret og "trent".  Jeg setter trent i klammer fordi de som kanskje betrakter meg vil lure på om dette virkelig er trening.  Men det er det.  Jeg hadde også en veldig spennende samtale med min fysioterapaut, som svinser rundt i salen og veileder og oppmuntrer sine pasienter.  Han mente som jeg, at det lungelegen sa ikke stemte, klart at jeg også kan bygge opp mine muskler!!

Måten lunge-kolspasienter må gjøre det på, er korte intervaller og ikke presse seg så voldsomt.  Jeg klarer kun å sykle i 1 min, dvs i dag klarte jeg 2 min!  Så da er det nok, så er det 1 min pause, eller til jeg har gjenvunnet pusten, så er det på han igjen.

Sånn er det med alle øvelser jeg har fått.  Ett steg om gangen, og sakte men sikkert så blir jeg sterkere og sterkere!  Jeg trener også beinmusklene i et apparat, belastning kun 20 kilo, 10 "press" hver omgang.  Det er nok foreløbig, og det greier jeg fint.  Til å begynne med var jeg og trente to ganger i uka, og tok nok litt for mye i for jeg var omtrent invalid resten av uke.  Det ser ut som om det går fint nå, med bare en gang pr uke + at jeg har kjøpt meg et "balansebrett" som jeg bruker hjemme i stua.

Og i går kveld så skulle jeg sette meg ned foran pc-en, og vips lå jeg pang på gulvet og sprellet, for der jeg satte meg var det plutselig ingen stol!!  Jeg deisa på baken rett i gulvet, og ble liggende på rygg.  Ha ha ha ingen ting ble brukket, og jeg skada meg ikke i det hele tatt, så den benskjørheten er underlig........men alle rundt meg ble ganske redde og lettet da jeg kravla meg elegant opp igjen.
Og fremdeles kan dere følge med på reisebloggen min, der er det ikke så mye om sykdom og elendighet:
Reisebloggen min

1 kommentar:

  1. Hei. Selvfølgelig nytter det å trene! Ut fra hver sin forutsetning. Den legen som sa det må da være helt... Det som er så fint når man har dårlig kondis er at hvert minutt av trening gir resultater. Det tror nå jeg. Og frisk luft og sol. Jeg er ingen lege :) Men jeg mener at det å sitte stille og gi opp, det gir i hvert fall ikke positive resultater. Bør trene mer selv, jeg, men er i full jobb og har et helt hus å (ikke) holde i orden. Overskuddet blir borte. Stå på og ta dine daglige, om enn små, økter med trening. Gode tanker, Marit

    SvarSlett