tirsdag 15. mars 2011

Dagsbøter?

Blomster til betjeningen på Ahus, Lungeavdelingen
Ja nå er jeg godt plassert på Stensby Sykehus, som er en slags kortidssenhet for Ahus.  I går kveld, på Ahus, var det ganske mye kaos.
I mitt forrige innlegg klagde jeg over min romkamerat som støyet en smule.  Dette gikk seg til etterhvert. 
Man venner seg til hverandre når man skal dele rom, og det nattlige apparatet som bråka fikk pleierne også skikk på etterhvert.
Men så i går kveld strømma det på med pasienter til lungeavdelingen, og pasienter måtte flyttes litt rundt etter tilstand og sykdomsgrad.  Jeg ble plassert ute i korridoren, fordi noen som var sykere enn meg måtte ha rom.   Men så var det bare det at denne pasienten som fikk min plass på rommet nekta å ligge der i det "bråket"!!  Det gikk så langt at hun forlangte å få forlate sykehuset, det gikk ikke an å behandle folk på den måten mente hun.  Etter noen timers forhandling så fikk betjeningen lirka det til, jeg kom inn på rommet igjen, og den andre pasienten (som ikke villle ha bråkete rom-nabo) fikk min korridorplass.

Pleierne på Ahus fortjener roser hver eneste dag.  Ikke bare skal de takle kjempeproblemer med å få plass til pasienter når der allerede er fullt, men de må sannelig takle slike kriser som i går kveld også!  Og de tar vare på alle, uansett om de er bråkete eller stille eller merkelige eller hvordan de nå enn er.  Vi har ingen garanti for hvordan vi selv er om noen år, og det er godt å se at alle blir tatt like godt vare på av betjeningen.

Men hallo statsminister, helseminister, Helse-Øst, kommuner og fylker.  Krisen på Ahus er ikke over!!  Da jeg forlot Ahus i dag tirsdag, var det syv senger i korridoren på Lungeavdelingen, og en ting er sikkert kjære helseminister, det nytter ikke å komme dit en gang til og true med bøter!!  Korridoren blir ikke tom av det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar