lørdag 26. mars 2011

Bedre og bedre, eller?

Det går stadig bedre og bedre, og jeg blir faktisk bedre for hver dag. Jeg er fremdeles sliten og må hvile meg i senga av og til, men det er vel kanskje ikke så rart etter lungebetennelse og ribbeinsbrudd.
I dag var jeg ”ute” på besøk, og det gikk riktig så bra, helt til jeg ble så utrolig trøtt og bare måtte hjem for å legge meg nedpå litt.

Fastlegen min ringte her om dagen, og vi avtalte at jeg skulle ta den timen i april, han hadde enda ikke mottatt noen papirer fra sykehuset. Hvis jeg ble dårligere så skulle jeg bare ringe og få en akutt-time. Så skal vi ha en gjennomgang på alle medisiner. Det blir bra tenker jeg. Jeg har ikke så store smerter lengre, og det er virkelig bra. Ribbeinsbrudd er vondt, det vet alle som har hatt akkurat det.

I Japan er det fremdeles krise og usikkert. Jeg liker absolutt ikke meldingene som kommer. Ambassaden er i beredskap og fraråder folk å reise til Japan. De personer som befinner seg i eller i nærheten av katastrofeområdet, deriblant Tokyo, anbefales å forlate disse områder. Ambassaden hadde et orienteringsmøte på fredag, og skal ha et nytt på tirsdag. Ambassaden er nå flyttet til Kobe. Jeg har ikke snakket med sønn de siste to dager, men jeg regner med at han følger med på ambassadens hjemmeside og følger de råd som blir gitt der.

Den japanske kriserammede befolkningen har oppført seg aldeles eksemplarisk i denne tiden. Likevel føler jeg meg veldig usikker på om det som kommer fra japanske myndigheter er sannheten. Min erfaring er at det hyggelige og elskverdige Østens folk ofte gir oss det svaret de regner med at vi gjerne vil ha, selv om det ikke akkurat er sannheten! I dette tilfellet, med et atomkraftverk som lekker og muligens går i ”oppløsning” så kanskje de sier: Vi har kontroll, her er alt under kontroll, vi fikser dette. Det sier de fordi de vet at det er svaret verden vil ha når verden spør om de trenger hjelp, om de har problemer.

Jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, det går bare ikke an at det skal være slik, dette er ikke noe man ”tuller” med svarene på. Unntaket er vel hvis man vil unngå panikk blant befolkningen. Ja akkurat, panikken kan vel egentlig være den aller største faren av alle. Jeg kjenner det på meg selv nå at jo mer jeg skriver om dette jo mer panikk får jeg!!  Men..... Japan har strenge grenseverdier for radioaktivitet, og det vil nok være det som teller aller mest i denne situasjonen.

Ambassaden i Japan har vel fremdeles noenlunde oversikt får vi tro, og anbefaler evakuering for de norske hvis det blir behov for det. Men lekkasjer via hav og luft kan de vel neppe kontrollere? Det virker som om jeg har blitt litt skremt i dag? Kanskje jeg har lest for mange overskrifter og for lite ”hele” artikler.

Nå har jeg lest på Statens Stråleverns sider også, de sier at situasjonen er enda ikke under kontroll MEN at det ikke er noen umiddelbar fare foreløpig. Dette er vel en opplysningsside man kan stole på skulle jeg tro, de er ikke ute etter å lage store overskrifter eller produsere svar de tror vi vil ha!

Her er i hvert fall link til ambassadens hjemmeside:
http://www2.norway.or.jp/

2 kommentarer:

  1. ciao - ho letto la traduzione italiana! For her var jeg så nærvøs for fotballkampen at jeg ville prøve en ny vri. Så jeg klikket til høyre og fikk det hele på italiensk.
    Og du er forfremmet - du skriver bra også på italiano. Ciao-ciao

    SvarSlett
  2. Hei Jan Erik, nå kom du med et skikkelig smil inn i min engstelige kveld, takk for komplimenten, ja jeg er blitt god på de fleste språk nå, takket være linken øverst til høyre!!

    SvarSlett