torsdag 5. januar 2012

Jul og hjerterytme

I dag har jeg avsluttet 24-timersmåling av hjerterytmen! Det var ganske spennende, utrolig hva slag utstyr som finnes nå for tiden. I går var jeg inne hos en lege på Majorstuen og fikk satt på dette apparatet som bestod av to slike punkter som når man tar EKG. Ett punkt i siden, omtrent i hjertehøyde, og ett punkt foran omtrent ved hjertet. Den lille flekken foran var festet til en liten knøtteboks, ca 5 cm, boksen hang i en liten snor rundt halsen.  Jeg merket stort sett ikke noe til disse målingene.  Lappene ramla av i løpet av natta, men jeg hadde fått med meg ekstra og festet det hele på nytt.
Så dumt da at vi ikke fotograferte det, jeg var jo selv veldig spent på om dette var svære og fæle greier, slik som blodtrykksmåler i 24 timer, den er ganske ubarmhjertig.

Jeg hadde vært litt plaget av ”bobling” i hjertet, av og til, og fastlegen min mente at dette skulle undersøkes. Når man har slike plager som meg (og også andre lungesyke og Kolspasienter), så forsvinner jo liksom de vanlige faresignalene som kan fortelle om hjerteproblemer og angina. Vi er jo tungpustet bestandig.

I dag var det avlesning, og der var intet som gav noe grunnlag for alvorlige tilstander, ingen angina, ingen rytmefeil, ja visst var der både dobbeltslag og tredobbeltslag, men det var ikke alvorlig, det var helt normalt og det er nok slikt jeg har kjent når det liksom ”bobler”. Og om det hadde vært verre, eller blir verre noen gang, så finnes det medisiner for dette. Jeg måtte takke for fine opplysninger i dag, og fortalte legen at jeg ble så glad hver gang det var noe som ikke feilte meg!!!

Ellers har det i grunnen gått i ett siden vi kom hjem den 19. desember. Samme dag landet sønn og svigerdatter fra Japan, og to dager etter det landet datter med familie fra Bergen. Det har vært en herlig jul, med minst 10 til bords hver eneste dag, og stooor familiefest har vi også hatt, i leid lokale, med 42 familiemedlemmer. Min niese med familie fra Frankrike deltok, våre barnebarn fra Stockholm kom også - så det var mange tilreisende fra flere land.. I dag reiste de siste. Det ble nokså stille her nå får man si. Alle bodde ikke her hjemme hos oss, de var spredt på flere ”herberger” her på stedet.

Helsa vår er ikke så aller verst, dvs jeg måtte ha en antibiotika-kur i julen, og jeg var knapt ferdig med den før jeg plutselig begynte her med hoste og feber!! Gubben hoster også, og på legevakta mente de at det var en virus (!!!) Jeg skulle øke kortison-dosen min i fem dager, så får vi se. Jeg har ikke feber lengre, og da kjennes jo alt så mye mye bedre ut. Jeg tror vi kan skru ned temperaturen på soverommet igjen. Jeg frøs jo noe innmari disse to siste kveldene.

Nå er det å rydde og ”kaste” ut jula. Vi har plastjuletre, hmmm faktisk flere stk på loftet. Det minste var ferdig pyntet og klart til avduking.I år ble det største valgt, det har ikke blitt brukt på flere år. Barnebarna syntes vi måtte ha et stort tre når vi var så mange, og det ble pyntet og var staselig nok for en feiring for 10 personer. Nå lurer jeg på om jeg klarer å få det opp på loftet igjen, ferdig pyntet med lys og det hele, det blir en utfordring………

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar