mandag 18. januar 2016

Sutring? Nei langt ifra.........

Det kan hende at jeg blir tatt for å sutre nå, men det er ikke meningen.  Meningen er å fortelle akkurat hvor glad jeg er for at min tid som huseier og utleier er snart over.  Så det jeg egentlig gjør i dette innlegget er jo å fortelle hvor fornøyd og glad jeg er..

Nå skal jeg slippe å forholde meg til tapeter som løsner i utleieleiligheten.  Jeg skal ikke bry meg om at det lekker i skapet der, under vasken på badet.  Sannelig er det noe som lekker når man spyler ned i toalettet også.  Jeg skal ikke lengre ha problemer med at malingen flasser av på garasjen, og det med å skifte lyspærer i taket, jo .....det får jeg nok fremdeles problemer med.

Jeg klarer nemlig ikke å skifte lyspærer i taket.  Det er ganske så irriterende akkurat det.  Nå har jeg hentet en gardintrapp, tror jeg skal prøve likevel.  Det må jo ikke ende med lårhalsbrudd, er det ikke det gamle damer ender opp med når de forsøker seg på slike øvelser?

Det blir ikke nødvendig å ergre seg over dårlig utvasking og ubetalt husleie.
 Akkurat det siste har jeg ikke vært så mye plaget med, alle har vært flinke med det.  For egen husdel, ingen grunn til å lure på om huset må males i år, eller om plenen bør klippes nå, eller ugraset fjernes.  Eller kanskje man må ta seg en tur på søppelfyllinga med litt busker og avklipp?  Deilig å slippe dette.  Det skal bli blomster i krukker, på balkongen.  Det skal jeg nok klare med.

Snømåking og takras, det skal bli deilig å slippe å tenke på det.  Bildet er fra noen år tilbake, heldigvis ingen fare for takras enda ihvertfall. Jeg har jo en flink sønn som tar seg av snømåking her hjemme, men det hender jo at han er andre steder akkurat når det snør, og da kan det jo bli litt vanskelig.

Det er en del ting jeg ikke klarer, og som jeg må be om hjelp til, og det sitter langt inne som det heter. Det er ikke så lett å be om hjelp, jeg føler at jeg maser veldig mye.  Søppel går ganske greit, de posene jeg plasserer ved utgangsdøren de blir plutselig borte, er det ikke vakkert?  Det er jo mye annet også jeg trenger hjelp til, handle f.eks, Hvorfor kan ikke hjemmehjelpen fra kommunen ordne med handling for meg tro?  Svaret jeg fikk var at de hadde ikke lov til å håndtere penger. Jeg får ta det opp en gang til, kanskje det finnes en butikk her hvor man kan handle "på bok" og få regning i posten. Nå har jo jeg en snill søster som tar meg med på handlerunder, så jeg klarer meg, men hva gjør alle de andre som trenger assistanse til dette?   Når jeg flytter blir det jo veldig kort vei til butikken.  Da kan jeg gå ofte og handle litt hver gang.  Enda en ting å glede seg til....


Jeg tror nesten jeg skal lage en arbeidsliste som jeg henger på kjøleskapet, og den skal ha grønn ramme rundt.  Der skal det stå hva som bør gjøres, eller hva jeg kan tenke meg at noen eller jeg selv skal få gjort.  Stort og smått.  Det dukker opp litt av hvert når man skal style hus, selge, leie ut leilighet, flytte.  De som kommer innom kan ta en titt på denne listen, kanskje er det noe der som noen rett og slett har lyst til å gjøre for meg (hint hint).  De fleste store jobbene er utført av dyktig sønn og vaskeengelen....(dusjkabinett, ny kran, rundvask leilighet, noen vegger nymalt, men det henger en del småting igjen......

Jeg er i god form for tiden, helt utrolig, jeg har til og med klart å bære ned alle kassene med julepynt, og det er mange turer det, opp og ned trappa.  God trim kalles det.  I morgen tidlig skal jeg se om jeg får ned den esken som juletreet skal bo i.  Den ligger på loftet.  Skulle være enkelt det, verre å få den opp igjen, men det tror jeg at noen andre skal få gjøre.  Det ordner seg det meste. I min neste bolig skal jeg oppbevare julepynten i samme etasje som alt annet befinner seg i, med andre ord, ingen trapper.  Da må jeg nok vandre over gata til Treningssenteret igjen for å få ekstra trim der.

På finn.no så finnes det noe som heter "Småjobber".  Der kan vi finne hjelp til mye rart, enkle oppgaver og vanskelig oppgaver.  I andre enden er det mennesker som deg og meg som kan ta i et tak.  Trenger du å flytte et piano, eller bli kvitt søppel, skriv det inn.  Trenger du hjelp til å henge opp bilder i den nye leiligheten din, rop på hjelp der/her.  Det er et utrolig mangfold å finne under småjobber. så det er ingen grunn til  fortvile selv om krefter og innsats blir mindre.  Kanskje jeg skal sende avgårde min liste med grønn kant rundt?

Småjobber


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar