mandag 27. januar 2014

Mestring av daglige gjøremål....

Også i korridoren vår befinner det seg en sykkel........I dag har vi hatt to forelesninger:  Mestring av daglige gjøremål med ergoterapaut, og Astma med lege.  Nyttige begge to.  Førstnevnte gav mange gode tips, og mye gikk på pusteteknikk og energibesparende arbeidsmetoder.

Det ble snakket om hvilke gjøremål som er anstrengende, og hvorfor de er det.    Feks arbeid i bøyde stillinger, da blir lungene klemt sammen og får mindre plass og det blir vanskeligere å puste.  Løsning, sett deg ned på en krakk eller lignende.  Mange holder pusten ved anstrengelse - normalt men uhensiktsmessig!!  Prioritere og planlegge, viktig å forstå selv at man ikke er som før.  Vi må dele opp tyngre og tidkrevende aktiviteter. 

Ja og så tempoet da, det sliter jeg litt med.  Begynner altfor tøft og møter veggen ganske fort.  Her skal man starte rolig, kroppen trenger tid for å komme igang.  Et helt kapittel om pusteteknikk var det også, og det viktigste Husk å puste - Koordiner pust og bevegelse..  Det er vanskelig for mange kolspasienter er å dusje, og kle av og på seg.  Et tips fikk vi her, spyl dusjkabinettet eller badekaret med kaldt vann, da vil dampen sette seg på veggene slik at det ikke blir så mye damp i rommet (noe som er plagsomt for mange).  Oppsummering til slutt, bruk av energibesparende arbeidsmetoder handler mye om vaneendring.

Neste forelesning/undervisning var om astma.  Det er faktisk en del unge mennesker her, og de har astma, mange av dem ihvertfall.  Legen snakket om bronkienes funksjon, angrepspunkter for medisinen og astmabehandling.  Et merkelig fenomen som han fortalte var at i 1995 var det minst et alvorlig astmaanfall pr vakt i Nittedal.  Innleggelser på sykehus var vanlig, og det forekom dødsfall.  I 2013 var det sjelden de rykket ut til astmapasienter, innleggelser forekom nesten ikke, og det hadde ikke vært noen dødsfall.  Ingen kunne forklare dette, er det bedre medikamenter?  Er det blitt mindre astma?  Nei det har faktisk blitt mer.  Bruker vi medisinene bedre?  Det var nok en blanding av det første og siste. 

Medisinene var forøvrig utviklet fra mange tusenårig legevitenskap, planter som ble brukt for å lindre pusteproblemer ved astma.  Ganske spennende det, det vil vel med andre ord si at det er nå ikke bare bileksos og andre nymotens greier som framkaller astma.  Jeg fikk en liten påminnelse om PEF-målinger, det har jeg sluttet med.  Det ble så dårlig resultat hver gang så jeg kuttet det ut, men tror nok jeg skal begynne med det igjen.  Jeg har hatt noen dårlige perioder som har gått over i løpet av noen dager, og da har jeg tenkt at dette er nok sikkert et lite astmaanfall.

Når skal vi kontakte lege? 
* Når effekten av hurtigvirkende medisin er mindre enn 3 timer
* Når behovet for hurtigvrikende medisin er 2 - 3 ganger større enn normalt
* Ved kraftig forverrelse
* Nøl ikke dersom du er i tvil!!

Ja dette ble spesialstoff for oss med Astma og Kols.  Ellers har jeg vært hjemme i helga, ryddet til vaskehjelpen skulle komme og vært pakkeassistent for gubben som reiste til Lanzarote i morges.  Han er kommet vel fram, og var allerede på vei til korøvelse!!  Han får nok to fine uker der nede i sommeren.  Det var godt å være hjemme og det var godt å komme hit igjen.  Jeg fant skrittelleren min så den henger nå på plass, men jeg klarer nok ikke mer enn 3000 skritt i dag, og det er lite selv om det er i tillegg til apparater og annen trening. 

På min vei til treningsrommet i dag så kikket jeg inn i gymsalen, og der var en gruppe klar for en liten halvtime med nakke og pusteøvelser.  Instruktøren spurte om jeg ville være med, og det ville jeg jo selv om det ikke var "min" gruppe"  Jeg kjenner det faktisk, der ble det brukt noen muskler som hadde vært ubrukte.

Ellers er det samling til stadighet i salonggruppa i gangen her ute, vi ser på TV, løser alle slags problemer, utveksler erfaringer og drikker kaffe, og strikker.  Veldig trivelig.

I morgen blir det atter en travel dag med legevisitt og fysiotime. 

Ja her er det gubben skal være i to uker, og det er bra det.....

2 kommentarer:

  1. Høres ut på din blogg som det har blitt mer sosialt på Glitre siden jeg var der. Da var man litt "alene" i de lange gangene og storstua. Det er bra, kanskje jeg søker meg dit igjen en gang. Nå har jeg plass på Granheim fra 24.mars og gleder meg til det. Koselig å lese bloggen din. Du er flink tilå beskrive virkeligheten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Bjørg. Det blir nok bra på Granheim også! Jeg fant din blogg også, og tenk det da at du kan synge i kor fremdeles! Jeg har sunget i kor i mange år, jeg savner det. Men jeg tror ikke jeg kan klare det med min lille pustekapasitet.

      Slett