fredag 17. januar 2014

En travel dag....


Det ble tidlig morgen i dag.  Jeg hadde bestilt vekking kl 7.00, men kl halv fem begynte brøytetraktoren utenfor vinduene. Jeg bor i 4. etasje, men det ble mye bråk likevel og ganske umulig å få sove mer.  Man er jo litt lettsovet, første natt på ny plass, og det var mye som skulle skje denne dagen, mye å tenke på.

Klokka 7.30 var første avtale, levere urinprøve og sette seg i blodprøvekø.  Jeg presterte jo selvfølgelig å ta heisen ned til feil etasje og leita etter den boksen hvor urinprøveglasset skulle leveres.  Måtte til slutt spørre i et vakt rom, og ha ha , feil etasje!!  Ned en etasje til og da stemte det meste.

EKG var raskt unnagjort, blodprøver gikk greitt, måtte forsøke to ganger da, en gang i hver arm, men det ordnet seg.  Så var det så vidt vi rakk frokosten, vi som satt i kø.  Rett til fysioterapauten som jeg hadde en liten prat med før vi gikk til treningsrommet hvor det ble satt opp et treningsprogram for meg.

Ja det var det bare å skynde seg til pusteprøver og røntgen.  Røntgen gikk fint, og det er jo alltid litt "morsomt" når operatøren/fotografen sjekker om det virkelig er tilfellet at der er bare en lunge.  Det hender de lurer på om det er noe galt med bildet!!

Pusteprøver, ja hva skal jeg si om dem da?   Det gikk vel ikke så helt greit.  Jeg har nok en sperre for det opplegget der, får nærmeste litt panikk og det blir bare tull.  Det er flere forskjellige prøver, og pleieren gir gode instrukser om hva vi skal gjøre.  Feks puste inn, puste ut, holde pusten, pust langsomt osv.  På et punkt i løypa så går det i tull for meg, pust raskt inn sier hun, og jeg bare puster vanlig inn, hører ikke etter hva hun sier og da blir det bare tull..........Jeg håper det ble brukbare prøver likevel. 

Ukeslutt var en post på programmet jeg lurte litt på.  Jo da, sykepleier orienterte om uka som var gått, hvis noen ville si noe om den så kunne de det.  Så var det litt orientering og gjennomgang av neste ukes program og det var veldig nyttig.

Det var varm lunsj i dag, omelett eller noe slikt, veldig godt.  Vi får da så mye trim med å vandre i korridorene til og fra matfatet at vi kan spise litt ekstra tror jeg.  Jeg har fått skikkelig vondt bak på leggene.  Og det skyldes rett og slett at jeg har gått ned trappene istedetfor å ta heisen ned.  Opp må jeg ta heis.  Men treningsverk etter 24 timer, ja ja, det er vel bare å bite tenna sammen og fortsette med å gå ned trappene, til det gir seg.  Tror jeg.

Gangtest, huttemegtu, det gikk både bra og ikke bra.  Jeg klarte å gjennomføre 6 min uten totalt sammenbrudd eller pauser .  Startet med et surstoffopptak på
96 men havnet helt nede på 82 i en periode.  Det er veldig lavt, tror jeg.  Jeg skal gjenta denne gangtesten i løpet av et par dager, så får legen se på det.  Muligens skal jeg prøve å gå den MED surstoff også, se om det gjør noe forskjell.  Vi går fram og tilbake i korridoren med surstoffmåler på fingeren, og resultatet blir notert for hvert minutt.   OG mer styrke i beina vil forbedre resultatet uansett!!  Så det skal jo bli spennende å se reulatet etter fire uker.

Ja her blir vi testet og tatt vare på.  Kanskje ikke helt enkelt for en hypokonder som meg, tror jo at jeg feiler alt mulig og enda mer enn jeg gjør.  Jeg blir så lykkelig hver gang et resultat er bra, det er en opptur.  Neste nedtur her på rommet kom i ettermiddag, urinprøven viste at jeg hadde en urinveisinfeksjon, antibiotika neste, jo jo jeg hadde en liten mistanke............Jeg har hatt besøk av både pleier og lege som fortalte meg dette.  Men du verden, det er jo litt av en service, det var ikke nødvendig å sitte på et venterom lenge lenge for å få medisin for dette!!  Vi har det godt her.

Middagen er unnagjort og det er ikke mer program i dag.  Jo forresten, det er TV og strikking.  Fotoapparatet er fremdeles kaputt, sørgelige greier.  Jeg får legge ut bildet av strikketøyet mitt fra i går og sende bud etter det store cameraet mitt, Canon 600D.  Synd, for det jeg hadde med, Canon PowerShot er bra nok, og lite og lett og enkelt å ta med seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar