onsdag 9. januar 2013

Kanskje, eller kanskje ikke?

Mange, og jeg selv også - har innbilt meg at jeg har blitt syk hver gang jeg har reist til utlandet etter lungeoperasjonen.  Det stemmer ikke, eller kanskje, jo det stemmer men det er på en litt annen måte enn man tror.  Jeg har ikke blitt syk av turene.  Jeg vil nå helst tro at det er tilfeldigheter!!  Jeg er virkelig en optimist og har ikke tenkt å grave meg ned i slike tanker at jeg nå bare må sitte hjemme (tror jeg).  Dette innlegget er vel kanskje et forsøk på å løfte meg selv fra en begynnende pessimisme og tungsinn......


Ja for å ta det i riktig rekkefølge. Den første turen gikk til Rhodos i månedskiftet august/september 2010. Jeg burde ha skjønt det, Rhodos på den tiden ville være alt for varmt for meg, og det var det! Jeg overlevde kun ved hjelp av aircondition, og det er jo ikke akkurat sunt. Om natta lå jeg i en ”storm” av deilig kald luft, kjempedumt. Om dagen hendte det at gradene føk opp i 36 grader, huff og huff. Jeg fikk jo selvfølgelig en luftveisinfeksjon da vi kom hjem, og etter en tid ble det sykehusopphold. Konklusjon, dumheter, med reisetidspunkt og uvettig bruk av kald luft!


Etter Rhodos sept 2010


Den neste turen gikk til Lanzarote, til Casas Heddy hvor det skulle være trygt og godt for alle syklinger. Sykepleiere på vakt hele døgnet, ringeklokke på rommet, fysikalsk behandling, gode greier. Men det var sannelig ikke bare velstand der heller. Det blåste kaldt, de fyrte i peisen, det var iskaldt å gå våt fra behandling i varmebasseng til rommet, og jeg fikk knekt ribbein under behandling hos fysioterapeuten!!! Jeg var hjemme i omtrent 24 timer før det bar av gårde til sykehuset i sykebil, med knekt ribbein, dårlig pust av den grunn og lungebetennelse. Du kan lese om det under her. Men ikke sant, det var tilfeldigheter dette også, og uhell!


Etter Lanzarote feb 2011


Adventstiden nov/des 2011 da var vi på Lanzarote igjen. Jeg holdt meg frisk hele tiden, det er helt sant.! Johannes derimot fikk lungebetennelse og havnet inn på sykehus, Hospiten Lanzarote, en hel uke!! Men jeg var frisk. Jeg var frisk hele julen også, hjemme, men jeg ble smittet av influensa i romjulen/etter nyttår og havnet til slutt på Ahus, på isolat. Smittet av et influensavirus som ikke fantes i vaksinen jeg hadde tatt, skikkelig uflaks med andre ord.


Etter Lanzarote desember 2011


Men dette året, DA ble jeg syk på Lanzarote……….og det var ikke uflaks men dumheter. Rett og slett. Men det er faktisk første gangen jeg har blitt syk mens vi har vært i utlandet. Så gjorde jeg det skikkelig også, med 6 døgn på intensiven, legefølge og surstoff hjem…….


Etter Lanzarote desember 2012


Så hva nå? Jeg vet faktisk ikke. Siste hendelsen sitter så i minnet, og det frister ikke å bestille noen ny reise. Kanskje det går over, kanskje reiseforsikringen min nekter meg å reise mer? Jeg har jo noen ”sykegreier” som det må tas hensyn til…….vi får se hva som skjer, snakke med leger, tenke over hva som kan skje osv……..




9 kommentarer:

  1. Sjelden det er negativitet å lese på bloggen din, tross alt, men jeg skjønner. Bare du får alt litt på avstand, så kommer reiselysten tilbake skal du se. Legene er ikke spåmenn, så de kan ikke fortelle deg hva som eventuelt vil skje på en reise og om forsikringsselskapet synes du er for dyr, ja da får du vel beskjed.
    Du betaler jo reiseforsrikring enten du bruker den eller ikke?
    Reiseglad pensjonist med plager av ymse slag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er nå spent på om jeg hører noe fra forsikringsselskapet. Legen som hentet meg på Lanzarote fortalte at hvis jeg hadde bodd i Danmark, og hadde hatt den danske forsikringen så måtte jeg hatt en forhåndstillatelse før jeg reiste, fra forsikringsselskapet!! Altså, med mine diagnoser da vel og merke. Men ukrutt forgår ikke så lett, det er vel noe som heter det? Var innom og kikka etter billetter til Kypros i april ha ha ha.....skulle ikke forundre meg...

      Slett
    2. Jeg har snakket med 'noen som har greie på det' nå. Forsikringsselskapet kan nekte hvis man f.eks. har hjerte- og pusteproblemer, strupeopererte, som må ha tilgang til sugeapparat/oksygen ombord i flyet, at setene må ut til fordel for rullestol m.m. Hvem er ærlige og forteller selskapene om skavankene sine tro, de sist nevnte Må jo det men.. Ellers skal 'pasienter' bare være med på tilrettelagte reiser med lege og sykepleier i reisefølget, som tar ansvaret hele veien.
      Det føler jeg å bli umyndiggjort!!! Håper det blir en tur til Kypros.

      Slett
    3. Den forrige reiseforsikringen vi hadde, i Gjensidige, der stod det spesifisert at hvis man hadde en av nevnte diagnoser (bl a Kols) så måtte man ha erklæring fra sin lege om at det var forsvarlig å reise. Jeg har derfor innhentet erklæring fra fastlegen min uansett, og håper det fungerer denne gangen også. Min følgende lege fra Lanzarote mente jo også at det var kun pga av infeksjonen at jeg måtte ha tilgang til surstoff, det var ikke nødvendig til vanlig... Men nå har vi byttet selskap, så jeg føler vel at her er det ting jeg må undersøke.......hmmm. Jeg skal holde dere underrettet.

      Slett
  2. Nå har jeg til en forandring vært i Oslo&omegn leeenge... Jeg spurte legen om jeg kunne fly i forbindelse med jobb og ferie ved siste legetime. Han ble etter hvert litt småsvett og prøve å forklare meg at jeg var alvorlig syk (det visste jeg ikke fra før... ,-))Men jeg kan både fly i jobben og reise på ferie.

    Jeg synes du skal fortsette å reise, men kanskje sjekke ut temperatur og luftfuktighet i forkant! Du kan ev. bruke munnbind ombord i flyet da fly bruker å være fantastiske smittekilder.

    Lykke til med planleggingen av nye reiser og i 2013 går alt så mye bedre enn i 2012 ;-)

    Anne Lene

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo takk, jeg skal forske litt på dette. Jeg fant en uttalelse fra en lege. på internett, og det var ikke til min fordel akkurat. Men hvis jeg ikke kan reise med fly så er det sannelig mange Kolspasienter som også burde bli på bakken.
      fint at det går bedre med deg, jeg følger med på bloggen din!

      Slett
    2. KOLS har jo en forskjell på hvor mange % av lungene som ikke fungerer. Det må jo tas hensyn til. Om man er så heldig å få fly er det flyselskapet som bestemmer om de kan ta med personer som event trenger surstoff underveis. De portable surstoffapparatene ombord er ment til babyer, som ikke kan bruke masken i taket og sef da også til de som MÅ ha hjelp. Det er ikke alltid de har 'løse' apparater nok i tilfelle ting skjer.

      Slett
    3. Jeg trodde man måtte ha med seg sitt eget surstoffapparat. Det er jo ganske logisk det ut i fra det du forteller her ja, at man må det hvis man trenger surstoff. Men nå blir det litt vanskelig. Dvs jeg har jo alltid spurt min lungelege på forhånd om det var ok at jeg reiste med fly til feks Lanzarote, og jeg har fått klarsignal hver gang, så jeg får da tro at de vet hva de svarer på i forhold til kapasitet og behov.

      Slett
    4. Dessverre er det slik at legene ikke vet hva flyene er utstyrt med til enhver tid. Vet der i mot flyselskapet på forhånd at en eller flere event kommer til å trenge det, da tar de ombord flere apparater. Det skal ikke være lett for oss skjønner du :(

      Slett