tirsdag 29. januar 2013

Ikke enkelt dette her......

Det var ikke enkelt å finne fram på Ullevål sykehus.  Jeg ble satt av ved bygning 3a, og spurte for sikkerhetsskyld i ekspedisjonen om jeg var på riktig sted i forhold til hvor jeg skulle møte.  Jo da, bare å ta heisen opp i fjerde etasje.

Heisen ja, snakk om bønder i byen, eller kanskje det var heisen som var gammeldags?  Tre ganger bommet jeg,  Først trodde jeg at døren ville åpne seg selv i fjerde.  Det gjorde den ikke.  Neste gang, jeg trykket på døren for at den skulle gå opp, men var for sen slik at den stoppet sånn ca ti cm under kanten, på vei ned igjen.  Overalt stod det plakater om at man måtte ikke nærme seg døren før heisen var stoppet pga av fotoceller!!  Tredje gang, nå spurte jeg en annen person i heisen om hvordan jeg skulle gjøre, du må være rask sa hun.  Hjelp, jeg var til slutt alene i heisen, og i fjerde, for tredje gang, jeg omtrent slo til døren, kastet meg mot den, og takk og pris den gikk opp og slo nesten ned den personen som stod utenfor og skulle ned.......

Vel framme viste det seg at jeg var på feil spor.  Jeg måtte ned en trapp, bortover en lang korridor, litt til høyre og litt til venstre, herlighet, jeg var ramlet av for lenge siden.  Jeg skulle ihvertfall opp en trapp igjen for det var egentlig i samme etasje men det var ingen gjennomgang..........

Jeg kom endelig fram, i en elendig forfatnig og omtrent utslitt.  Fikk sitte en stund før jeg ble hentet inn.  Veldig hyggelig sykepleier og lege.  Jeg slapp å sitte i en kasse, he he.  "Flyet" var en kjempediger pose med flyluft.  Til posen var det koblet en slange og en maske jeg fikk ta på meg.  Jeg kunne både hoste og snakke i denne masken,  Jeg fikk til og med sitte i en god stol ettersom jeg skulle på flytur.  Jeg var tilkoblet både EKG og surstoffmåling, og attpåtil ble det tatt blodgassprøve både før testen og underveis.

Denne testen skulle vare i 15 min, men etter 10 min avbrøt legen og sa at det var nok, resultatet var ganske klart.  Jeg kan ikke reise med fly uten oksygen tilførsel!!!   Jeg hadde et opptak på 96% før vi startet.  Etter 10 min med tynn flyluft var resultatet 80, og det er jo ganske lavt, tror jeg.  Etter å ha pustet i normal luft steg det raskt til 96 igjen.

Nå vet jeg ikke om det var strabasene på forhånd som gav meg så dårlig test.......nei det var nok ikke det, det var nok realitetene dette her.  De ønsket meg ihvertfall god tur og god flyreise til Lanzarote igjen, og jeg fikk med meg en erklæring på engesk.  Legen mente at det var flyselskapet som skulle ordne med oksygen.  Det hadde jeg forsket på tidligere, det er forskjellig praksis i de forskjellige flyselskaper, men tenkte at det fikk jeg finne ut av etterhvert. 

I kveld har jeg søkt og søkt på internett, hvordan skaffer man seg dette utstyret, hvor skal man henvende seg, hva koster det, hvordan forholde seg.  Dette er ikke enkelt.  Jeg finner nok ut av det, hvis jeg vil ut på reise igjen.  Akkurat nå er jeg ikke sikker på det, om jeg vil på flyreise igjen, dette ble ganske forvirrende.  Jeg tror kanskje jeg skal ta en telefon til LHL, de vet nok hva og hvordan.  Et sted leste jeg til og med at det er ikke sikkert man får refundert kostnadene heller, kommer an på saksbehandler og hvor man bor i landet.  Er det virkelig mulig????

2 kommentarer:

  1. Det var da en drittbeskjed å få, unnskyld uttrykket. Håper du har fått svar på spørsmålet ditt hos LHL i dag. Ellers er det jo sånn at Hjelpemiddelsentralen Oslo/Akershus låner ut div apparater mot fremvisning av legeattest, men det vet du sikkert. Det blir litt å dra med seg og må du bruke det ombord på utreise, så må det jo fylles før hjemreise. Det beste er vel å bestille apparat før flyreisen tur/retur, da slipper du iallfall å bære det. Du har jo HELDIGVIS ikke bruk for det til daglig. En kan jo bli både irritert og ikke minst forbannet over systemet, men vi må bare dilte med. Lykke til!
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har funnet ut en del i dag, via internett, og fått tips fra min niese som jobber i flyselskap. Det ordner seg nok, men det var en drittbeskjed som du sier. gjør reiser noe mer komplisert enn bare å trykke på kanppen og bestille billett.

      Slett