tirsdag 28. desember 2010

Å jul med din glede og barnlige lyst........

Julaften er over, og jeg tror neppe jeg har spist en julemiddag som har smakt bedre enn den vi hadde her julen 2010. Vi var tre stk, jeg, gubben og Arvid sønn som bor her hjemme for tiden. Julen i fjor var veldig spesiell, jeg ble utskrevet fra sykehuset julaften. Jeg var dårlig og kvalm etter cellegift. Svigersønn hadde laget en strålende julemiddag her, men jeg spiste vel mest for syns skyld og for å holde de andre med selskap. Kanskje det var derfor at middagen i år var så spesielt god, fordi jeg hadde matlyst, var ikke kvalm og hadde smakssansen i orden. (Den var litt ødelagt etter strålebehandlingen). Forrige jul  kunne vi ikke invitere gjester hjem eller gå bort selv pga smittefare med svineinfluensa, vanlig influensa kombinert med dårlig immunforsvar og cellegift. Alle ting ordner seg etter hvert, selv om det tar veldig lang tid, så denne julen ble alt annerledes!

Masse julegodteri var laget i år, og alle syv sorter i boks. Stua pyntet med et lite utvalg av all julepynten vi har. Jeg klarte ikke å sortere ut det jeg ville ha av alle boksene med julepynt, måtte bare ta det som stod fremst i stabelen. Det var i grunnen greit det, da fikk skjebnen råde, og merkelig nok så ble det mest engler i stua i år, og duker og brikker jeg ikke hadde sett på lenge. Slik ble det jo også pyntemessig en noe annerledes jul.

Du verden som vi har spist og kost oss, og et juleselskap har vi hatt også, i går kveld, komlemiddag med dessert og kaker og godteri. I morgen kveld skal vi på Romjulsjazz, neste kveld er vi invitert bort til venner. Nyttårsaften blir hjemme i fred og ro. Neste kalaset vi selv skal ha er 2. januar, da blir det kombinert barnebarnbursdag (barnebarn fra Sverige)og inviterte julegjesteslektninger fra Frankrike som er på besøk på Sørumsand for tiden. Jeg tror kanskje at jeg må lage en ny porsjon med risboller og smågodt til den kvelden ja!
Jeg kan nesten ikke huske at jeg har gledet meg så mye over jul og mat og kaker noen gang som i år, merkelig – eller kanskje ikke? Minuset er jo at vi savner familien fra Bergen og Japan som var her i fjor……skulle så gjerne hatt dem her i år også, når jeg er nogenlunde frisk og opplagt. Men til neste år, da tror jeg de kommer fra Japan i hvert fall!


Litt av smågodtet som ble laget til jul


Julens salongbord

En brikke fra gamle dager dukket plutselig opp, med engler selvfølgelig!

Juletreet står ferdig pyntet på loftet, og avdukes høytidelig hver lillejulaften.  Jenta og gutten er julegaver i år.


Engler her også!

En enkel julelunsj

Vi venter middagsgjester 3. juledag

En artigkar som lyser opp

Velkommen til Romjulsfest

Vi koser oss, 1. juledags formiddag


Frukt er sunt, også i julen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar